عمومیمعرفی کسب و کار

آیا استفاده از وی اس تی در تنظیم کار درستی است؟

وی اس تی چیست ؟ عبارت وی اس تی یا VST را هزاران بار در وب سایت باران بکس دیده اید. در این مقاله قصد داریم به تعریف کامل مفهوم وی اس تی و نقش آن در آهنگسازی بپردازیم. تفاوت وی اس تی با پلاگین که مورد ابهام بسیاری از کاربران است را توضیح دهیم. اگر می خواهید با مفهوم وی اس تی ها و اینکه چرا باید از وی اس تی استفاده کنیم آشنا شوید .

در صورتی که در اصول کلی گرفتن دف و نشستن با این ساز مشکل دارید حتما آموزش دف نوازی قسمت اول را مشاهده کنید.

وی اس تی ، محبوب ترین عنصر آهنگسازی و تنظیم

بخش دانلود وی اس تی در وب سایت باران بکس جزو محبوب ترین بخش های سایت به حساب می آید و یکی از مهمترین اصطلاحات آهنگسازی است. زیرا به کاربران دسترسی به سازهای مجازی را داده که در حالت عادی و بدون وی اس تی برای استفاده کردن از هریک از آنها می بایست با نوازنده آن ساز صحبت کرده و با صرف هزینه ، لاین ساز مورد نظر را به تنظیم و آهنگسازی خود اضافه نمایند. اما وی اس تی چیست که این نیاز را برای آهنگسازان و تنظیم کنندگان مرتفع می سازد ؟ جالب است بدانید وی اس تی برای اولین بار توسط کمپانی Steinberg تولید کننده نرم افزار کیوبیس مورد استفاده قرار گرفت. در تمامی آهنگ هایی که امروزه می شنوید از 50 تا 100% در آنها از وی اس تی ها استفاده شده است.

تعریف کامل وی اس تی

وی اس تی یا VST مخفف عبارت Virtual Studio Technology در واقع به معنای سازهای مجازی است که به صورت پیشرفته و با امکانات و تهجیزات فوق حرفه ای نمونه برداری شده اند تا نقش ساز را در آهنگ و نرم افزار میزبان DAW ما اجرا کنند. با پیشرفت تکنولوژی و تاثیر مثبت آن بر روی تمامی تخصص ها ، موسیقی نیز از این موضوع بی نصیب نمانده و به شدت از این پیشرفت تاثیر گرفته است. پیش از این تا 50 سال قبل اگر گروهی قصد تولید یک آهنگ را داشتند ، می بایست تمامی نوازندگان دور هم نشسته و بدون حق مرتکب شدن حتی یک اشتباه ، پارتیتور ( نت مربوط به اجرای قطعه موسیقی ) خود را به بهترین نحو می نواختند. اما خوشبختانه در عصری زندگی می کنیم که یک وی اس تی می تواند هزاران بار بدون ارتکاب یک اشتباه کوچک ، یک لاین نت نویسی شده را از یک ساز را برای ما اجرا نماید. آن هم با بهترین کیفیت صوت ممکن که شگفت انگیز است.

نحوه استفاده از وی اس تی ها برای آهنگسازی

عموما وی اس تی ها برای اجرا نیازمند و وابسته به یک نرم افزار میزبان هستند. روند استفاده و نصب وی اس تی ها تا حدود بسیار زیادی شباهت به نصب نرم افزارهای کامپیوتر دارد. پس از نصب و کرک ، می بایست آنها را در یکی از نرم افزارهای میزبان مانند اف ال استودیو ، کیوبیس و … باز نمایید. آموزش نصب وی اس تی و پلاگین در اف ال استودیو را پیش تر برای شما عزیزان درج کرده ایم که میتوانید با کلیک بر روی عبارت رنگی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید. البته وی اس تی هایی مانند وی اس تی پیانو EZKeys نیز وجود داشته که علاوه بر باز شدن در DAW ، بطور مستقیم و با آیکون خاص خود در دسکتاپ قابلیت اجرا را داراست. پس از باز کردن وی اس تی و فعالسازی آن ، هر نتی را که اجرا نمایید با صدای آن وی اس تی به گوش می رسد.

وی اس تی های تحت کنتاکت

برخی از وی اس تی ها برای باز شدن نیاز به یک پلیر دارند. کنتاکت یک وی اس تی پلیر و باز کننده وی اس تی است که وی اس تی های قدرتمند و با کیفیتی تحت آن برنامه نویسی شده اند. برای باز کردن وی اس تی ها در کنتاکت می بایست ابتدا کنتاکت را نصب نمود و به DAW اضافه کرد. سپس به روش های مختلفی که در آموزش باز کردن وی اس تی در کنتاکت شرح دادیم ، آنها را در محیط کنتاکت باز نمایید.

وی اس تی ، یک نوازنده 24 ساعته حرفه ای در کنار شما

وی اس تی ها عموما توسط کمپانی های قدرتمند و با استفاده از نوازندگان برتر ، با تهجیزات ضبط عالی و در محیط های استودیویی بی نظیر یا سالن های مطرح کنسرت دنیا نمونه برداری می شوند. وی اس تی های ویولن و پیانو زیادی را سراغ داریم که نمونه برداری از آنها چندین سال به طول انجامیده است ! در نتیجه وقتی یک وی اس تی در اختیار شما قرار می گیرد ، انگار به یک نوازنده حرفه ای دسترسی دارید. آن هم به صورت رایگان ، 24 ساعته و کاملا حرفه ای و بدون اشتباه که فوق العاده است.

آموزش تنبک بیشتر مورد توجه کسانی است که به سازهای کوبه ای علاقه دارند

وی اس تی چطور ساخته می شود

وی اس تی ها عموما در سالنهای حرفه ای یا استودیو با استفاده از نوازندگان حرفه ای ضبط و نمونه برداری می شوند. در ابتدا نت های اصلی یک ساز به صورت عادی توسط نوازنده آن ساز ، نوازندگی شده و سپس نوبت به نوازندگی نت ها با استفاده از تکنیک هایی چون Legato , Slide , Vibrato و … می شود که وی اس تی به بالاترین سطح از واقع گرایی نسبت به ساز اصلی برسد. گاها مشاهده شده که برای هر نت بیش از 8 الی 16 حالت نمونه برداری شده و برای تکمیل یک وی اس تی ، بیش از 1000 نمونه برداری و ضبط در حالات مختلف ، تکنیک های مختلف ، میکروفن گذاری های مختلف انجام شده که نتیجه بی نظیری حاصل شود.

قسمت های مختلف تشکیل دهنده یک وی اس تی

اما اجزای تشکیل دهنده یک وی اس تی چیست ؟ وی اس تی ها از سه قسمت مجزا تشکیل شده اند. اولین قسمت در هر وی اس تی ، موتور صوتی Engine آنهاست که باعث تولید صداها با فناوری پیشرفته می شود. قسمت دوم ، نمای بصری آن وی اس تی است که به صورت گرافیکی پیش روی شماست و تمامی امکانات ، FX ها تکنیک های وی اس تی را با طراحی قابل توجه به تصویر کشیده است. آخرین قسمت در هر وی اس تی نیز لیست سازها ، اینسترومنت ها یا پریست هاست که به سازهای موجود در آن وی اس تی دسترسی خواهید داشت.

نحوه استفاده از وی اس تی ها برای آهنگسازی

عموما وی اس تی ها برای اجرا نیازمند و وابسته به یک نرم افزار میزبان هستند. روند استفاده و نصب وی اس تی ها تا حدود بسیار زیادی شباهت به نصب نرم افزارهای کامپیوتر دارد. پس از نصب و کرک ، می بایست آنها را در یکی از نرم افزارهای میزبان مانند اف ال استودیو ، کیوبیس و … باز نمایید.

البته وی اس تی هایی مانند وی اس تی پیانو EZKeys نیز وجود داشته که علاوه بر باز شدن در DAW ، بطور مستقیم و با آیکون خاص خود در دسکتاپ قابلیت اجرا را داراست. پس از باز کردن وی اس تی و فعالسازی آن ، هر نتی را که اجرا نمایید با صدای آن وی اس تی به گوش می رسد

دکمه بازگشت به بالا