سلامت و تندرستی

آیا بیماری زونا واگیر دار است ؟

آیا بیماری زونا واگیر دار است ؟

بله، بیماری زونا واگیر است و می‌تواند از یک فرد به دیگری منتقل شود. این بیماری از طریق تماس مستقیم با حوالی پوستی آلوده به ویروس زونا انتقال می‌یابد.

بیماری ویروسی که با بثورات پوستی دردناک همراه با تاول در یک ناحیه موضعی مشخص می شود. به طور معمول، بثورات در یک علامت منفرد و گسترده در سمت چپ یا راست بدن یا صورت ظاهر می‌شوند. دو تا چهار روز قبل از بروز بثورات، ممکن است گزگز یا درد موضعی در ناحیه ایجاد شود. علائم شایع دیگر تب، سردرد و خستگی است. بثورات معمولاً در عرض دو تا چهار هفته بهبود می یابند. با این حال، برخی افراد دچار درد عصبی مداوم می‌شوند که می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، وضعیتی به نام نورالژی پس از هرپس. در کسانی که عملکرد ایمنی ضعیفی دارند، بثورات ممکن است به طور گسترده رخ دهد. اگر بثورات چشم را درگیر کند، ممکن است از دست دادن بینایی رخ دهد.

بیماری زونا، یا همان Herpes Zoster، یک عفونت ویروسی است که به‌طور اصولی ناشی از ویروس واکسیلا (Varicella-Zoster Virus) می‌باشد. این ویروس عمدتاً به عنوان عامل عفونت ویتیلیگو شناخته می‌شود، اما پس از انتقال به وضعیت خوابیده در اعصاب، ممکن است در دوران بزرگی به شکل بیماری زونا نمایان شود.

مدت واگیرداری بیماری زونا

مدت زمان واگیرداری بیماری زونا متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به برخی از عوامل تأثیرگذار بر مدت واگیرداری این بیماری پرداخته خواهد شد:

  1. سیستم ایمنی شخص: افرادی که سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، اغلب بهتر می‌توانند با بیماری زونا کنار بیایند و مدت زمان واگیرداری کمتری داشته باشند. به عبارت دیگر، سیستم ایمنی ضعیف‌تر، ممکن است منجر به بیشتر شدن مدت واگیرداری بیماری شود.
  2. سن افراد: بیماری زونا عمدتاً در افرادی که سن بالایی دارند ظاهر می‌شود. افراد مسن به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی و تغییرات جسمانی، ممکن است مدت زمان واگیرداری بیماری زونا بیشتری تجربه کنند.
  3. درمان زودرس: در صورتی که بیماری زونا در مراحل زودرس تشخیص داده و درمان شود، مدت زمان واگیرداری کاهش می‌یابد. درمان‌های ضدویروسی مانند آنتی‌ویروسهای والاسیکلوویر و فامسیکلوویر می‌توانند به تخفیف علائم و کاهش مدت زمان واگیرداری کمک کنند.

نتیجه‌ گیری

بیماری زونا یک بیماری ویروسی است که مدت زمان واگیرداری آن متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای پیشگیری از بیماری زونا، واکسیناسیون و درمان زودرس بسیار مهم هستند. همچنین، تقویت سیستم ایمنی و مراقبت از سلامتی عمومی نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. افرادی که در ارتباط با بیماری زونا هستند باید به اطلاعات جدیدی درباره آن دسترسی پیدا کنند تا خود را محافظتی مناسب فراهم کنند.

منبع: سالم بمون / https://salembemon.ir/6929/

دکمه بازگشت به بالا