عمومیمعرفی کسب و کار

استانداردهای نقشه تاسیسات چیست ؟

تهیه نقشه از امکانات ساختمان فرآیندی پیچیده و حساس است که باید با دقت و شایستگی انجام شود. در طی این فرآیند ابتدا باید الزامات ساختمانی مورد نظر مشخص شود. این شامل الزامات تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، از جمله تهویه مطبوع، شبکه های برق، سیستم های آب و فاضلاب، سیستم های حفاظت در برابر آتش و غیره است.

پس از آن، با توجه به الزامات تعریف شده، طراحی الکتریکی و مکانیکی انجام می شود. مهندسی برق با اجزای مختلف یک سیستم الکتریکی از جمله سیم کشی برق، قطعات و تجهیزات الکتریکی، سیستم های روشنایی و تجهیزات اضطراری و غیره سروکار دارد.

همچنین در طراحی مکانیکی، سیستم های تهویه، سیستم های گرمایش و سرمایش، شبکه های آب و فاضلاب، سیستم های برق و … ارزیابی و طراحی می شوند. این طرح ها با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری خاص مطابق با استانداردهای هر اپلیکیشن انجام می شود. پس از اتمام طراحی، نقشه های الکترومکانیکی با مستندات فنی و ایده های مربوط به نصب و اجرای تجهیزات به پیمانکاران منتقل می شود تا تجهیزات به شکل صحیح و با کیفیت بالا انجام شود.

 

نکات کلیدی و مهم در طراحی نقشه های برق و مکانیک

 

طراحی پلان برق و مکانیک ساختمان یک فرآیند پیچیده و ظریف است که باید با دقت و تخصص انجام شود. در زیر نکات مهمی وجود دارد که در هنگام تهیه نقشه برق و مکانیک برای ساختمان باید در نظر گرفته شود:

 

مطالعه الزامات ساختمان: ابتدا باید الزامات ساختمان تعریف شود. باید بررسی شود که ساختمان به چه نوع تجهیزات الکتریکی و مکانیکی نیاز دارد. از جمله سیستم های تهویه مطبوع، شبکه های برق، سیستم های آب و فاضلاب، سیستم های اطفاء حریق و غیره.

 

انتخاب تجهیزات و اجزاء: پس از تجزیه و تحلیل الزامات ساختمان، باید تجهیزات و اجزای مورد نیاز تاسیسات الکتریکی و مکانیکی انتخاب شود. عواملی مانند نگهداری، سازگاری با شبکه الکتریکی، کارایی و عمر تجهیزات باید در نظر گرفته شود.

 

مدلسازی در نرم افزارهای کامپیوتری: در ساخت نقشه های الکتریکی و مکانیکی. نیاز به نرم افزار کامپیوتری خاصی با استفاده از این نرم افزارها می توانید نمودارهای دقیق الکتریکی و مکانیکی ایجاد کنید. مناسب ترین و کمترین خطا

 

رعایت استانداردها و مقررات: در تولید نقشه های الکترونیکی و زمینی باید به استانداردها و مقررات مربوط به هر منطقه توجه شود.

 

چگونه یک شرکت طراحی برق و مکانیک اختمان انتخاب کنیم؟

 

انتخاب یک شرکت ماهر و شایسته در طراحی ساختمان الکترومکانیکی بسیار مهم و بسیار موثر است. برای انتخاب شرکت مناسب می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

 

سعی کنید و نیازهای خود را تجزیه و تحلیل کنید

 

شما باید نیازهای خود را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنید و از آن برای انتخاب شرکت مناسب استفاده کنید به عنوان مثال، اگر شما در حال طراحی یک ساختمان مسکونی هستید، باید شرکتی را انتخاب کنید که در زمینه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ساختمان های مسکونی تخصص دارد.

 

تظرات دیگران را بپرسید و مشورت کنید

 

می توانید نظرات و توصیه های سایر افرادی که با شرکت های طراحی پلان برق و مکانیک کار کرده اند را مطالعه کرده، از عملکرد این شرکت ها در طراحی پلان برق و مکانیک مطلع شوید و بر اساس آن اطلاعات، شرکت مناسب را انتخاب کنید.

به سابقه کاری و تجربه شرکت نگاه کنید

 

شما باید سابقه و تجربه شرکت در ساخت و ساز برق و تکنولوژی ساخت و ساز را بررسی کنید. باید به دقت بررسی کنید که شرکت قبلاً روی پروژه های مشابه کار کرده است و از چه نوع تجهیزات الکتریکی و مکانیکی در طراحی پروژه های قبلی استفاده کرده است.

 

استانداردهای نقشه برق‌کشی ساختمان

استانداردهای سیم کشی ساختمان ممکن است بسته به کشور یا منطقه متفاوت باشد، اما به طور کلی می توان آنها را به دو دسته طبقه بندی کرد: استانداردهای ملی و استانداردهای بین المللی.

استانداردهای ملی با قوانین و مقررات ملی هر کشور مرتبط است و عموماً توسط سازمان های مرتبط با بخش برق و ساخت و ساز در هر کشور تعیین می شود. در حالی که استانداردهای بین المللی شامل استانداردهایی است که توسط سازمان هایی مانند سازمان بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تعیین شده است.

در هر صورت باید از استانداردهای ملی و بین المللی برای سیم کشی خانه استفاده شود. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، NEC یا استاندارد کد ملی برق برای ترسیم نمودارهای سیم کشی استفاده می شود. این استاندارد شامل الزامات و روش های ایمنی برای نصب و استفاده از تجهیزات الکتریکی در ساختمان ها می باشد.

به طور کلی استانداردهای چیدمان سیم کشی برق ساختمان شامل مواردی مانند نوع و اندازه سیم ها، نوع و محل کلیدها و پریزها، تعیین وات و نوع تابلوهای برق و غیره است.

 

مشکلات اصلی در طراحی نقشه تاسیسات ساختمان

 

ممکن است در هنگام طراحی نقشه های اشیاء ساختمان با چند مشکل مواجه شوید که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

ابعاد نقشه: ممکن است هنگام طراحی نقشه امکانات ساختمان با ابعاد نقشه با مشکلاتی مواجه شوید. مثلاً ابعاد نقشه خیلی بزرگ است و قابل چاپ نیست و یا ابعاد نقشه آنقدر کوچک است که در اجرای پروژه خطا ایجاد کند.

عدم رعایت استانداردها: از طرفی در طراحی نقشه های تاسیسات ساختمان باید به استانداردهای مربوط به ابعاد، علائم، مصالح و … توجه شود. عدم رعایت این استانداردها می تواند باعث ایجاد مشکلات و خطا در اجرای پروژه شود.

عدم توجه به تمام جزئیات: به همین ترتیب در نقشه تاسیسات ساختمان نیز باید به تمامی جزئیات توجه شود. عدم توجه به جزئیات می تواند مشکلاتی را در پروژه ایجاد کند که رفع آنها به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

ناتوانی در خواندن نقشه: یکی از مشکلات رایج در طراحی نقشه های منابع ساختمان، عدم توانایی در خواندن نقشه است. برای حل این مشکل، نمادها و سایر جزئیات باید به دقت تعریف شوند تا استفاده از نقشه آسان شود.

 

و در آخر

 

طراحی چیدمان الکتریکی و مکانیکی ساختمان یکی از مهمترین بخش های یک پروژه ساختمانی است. این نیاز به دقت و توجه به جزئیات دارد. در طراحی نقشه الکترونیکی باید امکانات را در نظر گرفت. نصب و راه اندازی تجهیزات الکتریکی دسترسی به ایمنی سیستم و رعایت استانداردهای برق

در طراحی پلان ماشین باید به جزئیات سیستم گرمایش، سیستم تهویه، سیستم تهویه و سایر تجهیزات مکانیکی نیز توجه شود. همچنین در هر دو حوزه باید به تمام ریزه کاری ها توجه کرد و استفاده از نمادهای مشترک را دید.

به عنوان یک نکته مهم باید به این نکته اشاره کرد که برای طراحی پلان الکترومکانیکی تاسیسات، داشتن تجربه و آگاهی از استانداردهای مربوط به این حوزه ها و همچنین استفاده از نرم افزارهای مدرن و قدرتمند مانند Revit و AutoCAD و نرم افزارهای مرتبط با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی.

منبع: سایت آروینس

دکمه بازگشت به بالا