فرهنگ و هنر

اول بازیگر می شوند و بعد برای تلویزیون دردسر می سازند

«تلویزیون را برداریم، تلویزیون مثل قطع عضو است. طبیعی است که بازگشت تلویزیون وسیله نجات این رسانه است، زیرا تلویزیون یکی از ارکان خود را از دست داده است و هر چه این ساختار از بین برود، وضعیت بدتر می شود. نسل جدید باید این ارکان را بشناسد و با تله تئاتر آشنا باشد».

رضا حامدی خواه که در دهه 70 و 80 سابقه کارگردانی و تهیه کنندگی تله تئاتر و سریال های نمایشی مانند «سقوط»، «رزه ای یک خانه»، «انگشتی عقیق»، «مهتاب» و «قطار 21 جنوب» را در کارنامه تلویزیونی خود داشت. وی در گفت و گو با امروزنگار از پایان ساختار تله تئاتر در یک دوره بیش از ده ساله گفت.

وی گفت: تله تئاتر ذاتاً گران است اما استعدادها در آن پیدا می شود. بیشتر هنرمندان مطرحی چون محمد رحمانیان، مرضیه برومند، مهدی فکیم زاده و حمید امیلمه از عرصه هنرهای نمایشی به تلویزیون رفتند و در آینده کارگردانان مطرحی شدند. همچنین از سوی مدیران برجسته تلویزیون و برنامه های تلویزیونی کشور حمایت می شود.
وی یادآور شد: در حوزه فعالیت نیز وضعیت به همین منوال است. داوود رشیدی، سعید پورصمیمی، سعید نیک پور، مهدی سلطانی، مهران احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان اولین کار خود را با تله تئاتر آغاز کرده اند اما تلویزیون مدتی است این فرصت را از آنها سلب کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که به کادر مدیریتی نیاز داریم، به بازیگر، طراح صحنه، نویسنده و… هم نیاز داریم. برای کار تلویزیونی نیازمندیم نویسندگان اصلی سریال ما افرادی هستند که دستی در ادبیات نمایشی داشتند یا تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

در این زمینه بخوانید:

محمد رحمانیان: تلویزیون همیشه به خودش آسیب می زند

آیا مطلع هستی؟ 10 سال است که تله تئاتر نداریم!

وی سپس بر لزوم جداسازی تله تئاتر از صحنه تئاتر تاکید کرد و گفت: برخی فکر می کنند با ضبط در یک تئاتر دولتی جای تله تئاتر را پر کرده اند. اگر نه. ضبط تئاتر صحنه ای ویژگی های خاص خود را در رعایت اصول کیفی دارد، اما نه به این معنا که جای تلویزیون را پر کند یا تلویزیون فکر کند به تئاتر کمک کرده است.

حامدی خواه گفت: گاهی تله تئاتر معنا ندارد. تلویزیون همچنین شامل سریال های درام است. مجموعه‌های «مثل آباد»، «سلطان و شعبان»، مجموعه‌های محمد رحمانیان، حمید امیلمه، خود بنده و حسن فتحی از مجموعه‌های معرف محسوب می‌شوند. دست اندرکاران این آثار اهالی تئاتر هستند. این ساختار در حوزه کمدی هم وجود دارد. در زمینه نمایش های عروسکی تلویزیونی نیز می توان به سریال «خانه مادربزرگ» اشاره کرد.

رضا حامدی خواه درباره انواع اجراها گفت: اصولا وقتی یکی از جنبه های مهم تئاتر از بین می رود، آن کار دیگر تئاتر نیست. تئاتر سه ضلع دارد. متن یا فکر، اجرا و مخاطب زنده. وقتی مخاطب زنده اسیر می شود دیگر تئاتری وجود ندارد، بلکه انواع مختلفی از ضبط تئاتر وجود دارد. بسیاری از سریال های ما به این معنا که از زمین نمایشی بهره می برند، تماشایی هستند. مثلاً سینمای اصغر فرهادی بر پایه درام است و برخاسته از تئاتر است. از سوی دیگر، سینمای عباس کیارستمی مبتنی بر گرافیک و هنرهای تجسمی است و سینما را از نقاشی، شعر و عکاسی گرفته است.
وی با بیان اینکه ضبط تئاتر صحنه پیوند سینما، تئاتر و تلویزیون به حساب می آید، در توضیح این اظهار نظر گفت: این پیوند بازار کار اهالی تئاتر را فراهم می کند اما برخی از دوستان تئاتری می خواهند به زور تئاتر خود را از تلویزیون پخش کنند. ، ممکن نیست. حضور هنرمندانی چون حسن فتحی، محمد رحمانیان، بیژن صمصامی و… برای تبدیل شدن یک اثر نمایشی به کار تلویزیونی ضروری است.

اگر بازیگر درست تربیت شود تلویزیون کمتر دچار حاشیه می شود

حامدی خواه با اشاره به اینکه تلویزیون ساختار تله تئاتر و نمایش را از خود سلب کرده است، تصریح کرد: مدیران ما تلویزیون را کنار گذاشته اند و به جای آن بازیگران را از خیابان پیدا می کنند، زیرا انتخاب آنها نیست. افرادی که حتی بیان درستی ندارند و نمی توانند درست راه بروند و جلوی دوربین ثابت نیستند، بازیگر می شوند و بعدها برای تلویزیون دردسر ایجاد می کنند که عوارض زیادی دارد. اگر بازیگر درست تربیت شود، تلویزیون کمتر آسیب می بیند. اکثر این افراد ریشه، ادبیات و فرهنگ را نمی شناسند.

این کارگردان همچنین گفت: روزنامه های زرد ما نیز هر روز از این دست اخبار رنج می برند. گاهی خبرگزاری های معتبر ما از کسانی که هنوز مدیون نظر، بدن و درکشان هستند به عنوان فعال یاد می کنند.

اگر در وهله اول تله تئاتر قطع شود، خود تلویزیون آسیب می بیند

وی در ادامه سخنان خود بر حذف تلویزیون از تلویزیون تاکید کرد و گفت: تلویزیون در گذشته بستری برای کشف، آموزش، پرورش و معرفی استعدادها به تلویزیون و سینما بود اما اکنون بی آن هستیم و بیش از 10 سال از آن می گذرد. این حمایت از ساختار تلویزیون حذف شد.

وی افزود: مدیران ما تله تئاتر را نمی شناسند و فکر می کنند ساخت تله تئاتر پرهزینه و بیهوده است. وقتی برنامه بلندمدتی وجود ندارد، مدیران احساس نمی‌کنند به کارکنان نیاز دارند. در این صورت هرکسی وارد این ساختار می شود. مثلاً در حال حاضر همه فکر می کنند صدای خوبی دارند و رمان می خوانند، اما در این میان شاید فقط سه نفر باشند که صدایشان برای این کار مناسب باشد. در این فضا نیز وضعیت به همین منوال است.

حامدی خواه معتقد است که پایان دادن به تلویزیون به خود تلویزیون آسیب می زند و در خصوص همین موضوع نیز گفت: تلویزیون هیچ حمایتی ندارد. مدت زیادی از برنامه تلویزیونی من نمی گذرد، اما الان احساس می کنم دارم با افرادی صحبت می کنم که قبلاً در سازمان دیگری کار می کردند و به همین دلیل حرف همدیگر را نمی فهمیم. ما و مدیران قبلی فارغ از جناح ها و دسته بندی ها حرف همدیگر را می فهمیدیم، اما الان حداقل ها رعایت نمی شود و تفاهم هم وجود ندارد، در نتیجه گفت وگوی برخاسته از کار وجود ندارد.

پس از 25 سال تجربه در تله تئاتر، نیاز به سرمایه گذاری در ملک دارم

وی با بیان اینکه اکثر افرادی که در تلویزیون کار می کنند وضعیت مناسبی ندارند، گفت: تلویزیون وجود دارد و باید کارهای زیادی انجام شود. افرادی که قبلاً در این زمینه فعال بودند به مشاغل دیگری مشغول هستند و افرادی که در بسیاری از رشته ها تحصیل کرده اند اغلب در صدا و سیما کار می کنند بنابراین نمی دانند چگونه کار می کنند و به همین دلیل در جریان هستند. حذف

وی گفت: جالب است که بعد از 25 سال سابقه کار در تلویزیون قرار است در حوزه املاک و پتروشیمی سرمایه گذاری کنم و به جای آن کسانی که متالورژی می دانند در زمینه تولید برنامه های تلویزیونی تصمیم گیری کنند.

این کارگردان و تهیه کننده یادآور شد: سال گذشته برای کمک به ضبط یک سریال نمایشی برای کمک به استودیو دعوت شدم و بعد متوجه شدم چند میلیارد تومان هدر رفته و در نهایت یک سریال 90 قسمتی ساخته شد که چند قسمتی تمام شد. میلیارد تومان. ایجاد شده.. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ما اینگونه منابع و اینها جایی ندارد و بهتر است افراد کم تجربه در این زمینه مشورت کنند.

وی به وضعیت افرادی که در عرصه تلویزیون فعال هستند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این افراد در خانه نشسته اند یا در قید حیات نیستند یا مهاجرت کرده اند و یا هیچ علاقه ای به کار ندارند. دو سال پیش با همین انگیزه رئیس گروه تلویزیون جشنواره فجر شدم تا همین حرف ها را به دیگران بزنم و بازار کار جدیدی تشکیل بدهم اما تاثیرگذار نبود.

هر تلفن همراه یک رسانه است

این کارگردان با اشاره به اینکه هر تلفن همراه یک رسانه محسوب می شود، پیشنهاد کرد: امکان اجرا برای موبایل، پلتفرم و سایر رسانه هایی که برخی از تولیدات آن مجازی است نیز وجود دارد. در حال حاضر کمدین جوانی که از این طریق در ارومیه فالوور زیادی دارد یا جوانی که دو میلیون فالوور واقعی در سبزوار از طریق شبکه های اجتماعی دارد، از تلویزیون قدرت بیشتری دارد. می توان این افراد را تربیت کرد و از این استعدادها استفاده کرد اما انگار تلویزیون این را درک نکرده و نیازی به آن احساس نمی کند.

آنچه در بالا خواندید حاصل گفتگوی خبرنگار امروزنگار با رضا حمیدی خواه کارگردان درباره تاثیرات حذف ساختار تله تئاتر در تلویزیون در ده سال اخیر بود. موضوعی که پیش از این در گزارش های امروزنگار و گفتگو با مردم و هنرمندان مطرح شده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طی هفته های اخیر معاونت سیما از راه اندازی مرکز جدیدی به نام «سیمرغ» خبر داده است که وظیفه آن افزایش چشمگیر و فراموش نشدنی ظرفیت تولید این رسانه هاست. ژانرهای نمایشی، از جمله تله تئاتر؛ تعهدی که باید در زمان عملیاتی شدن و علنی شدن اجرای آن دیده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا