عمومیمعرفی کسب و کار

بهترین مته برای مصالح سخت کدام است؟

کاربرد مته خزینه

انواع مته‌ی خزینه با اشکال و ابعاد مختلف برای سوراخ‌کاری جای پیچ و خزینه کاری در سطوح چوبی و فلزی و بتنی کاربرد دارند. با استفاده از مته‌‌ی خزینه مناسب می‌توانید عمق حفره را نیز در سطوح مختلف تنظیم کنید.

برای چوب‌های سوزنی‌برگ و نرم مانند نیازی به مته‌ی خزینه نیست. زمان بیشتری آن را دریل کنید تا سر پیچ تراز شود؛ اما برای چوب‌های پهن‌برگ و سخت باید از مته‌ی خزینه چوب و با سر تیز استفاده کنید. مته‌ی خزینه متغیر نیز برای کار با انواع دریل‌های دستی و برقی مناسب بوده و یکی از دقیق‌ترین مته‌ها است.

مته خزینه مخروطی

سر این مته مخروطی‌شکل است و به برش یا فرورفتن مته در سوراخِ حفرشده کمک می‌کند. این مته‌ها در دو نوع دستی و ماشینی و در انواع زوایا موجود هستند. تعداد لبه‌های برش روی مته‌ها هم معمولا مضربی از اعداد فرد است.

شنک یا دنباله‌ی مته‌هایی که سر مخروطی یا تیز دارند نسبتا کوتاه بوده و پخ‌زن آنها پهن‌تر است.

مته خزینه مرغک دار

هر دو انتهای مته‌های مرغک‌دار تیز است و به همین خاطر به آنها مته‌های دوبل هم می‌گویند. ابتدا بخش نیش وارد قطعه شده و سپس عملیات سوراخ‌کاری انجام می‌شود.

مته خزینه سرتخت

مته‌های سر تخت برای ایجاد سوراخ‌های کامل یا شیاردار استفاده می‌شوند. تفاوت در دو قطعه کار ایجاد می‌شود که باید با پیچ به هم پرچ شوند. مته خزینه سر تخت در مدل‌های سر تخت دنباله‌دار و سر تخت استوانه‌ای موجود هستند.

مته خزینه استوانه‌ای

این مته‌ها استوانه‌ای شکل هستند و برای خزینه کاری پیچ‌های با سر سیلندری، پیچ های با سر شش‌گوشه و مهره‌ها استفاده می‌شوند. در نوک این مته راهنمای ثابتی قرار دارد که وارد سوراخی ازپیش‌حفرشده می‌شود. بنابراین دریل راحت‌تر به سوراخ هدایت شده و کار دقیق‌تر انجام می‌شود.

لبه‌های برش با جداسازی و بریدن مواد فضایی را برای سر پیچ باز می‌کنند. پیچ‌های با سر سیلندری و پیچ‌های با سر شش‌گوش با سطح قطعه کار همسطح می‌شوند.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی درباره انواع مته‌ی خزینه و کاربردهای آن به دست آورده باشید. برای اطلاعات بیشتر و خرید آنلاین می‌توانید به مراجعه کنید.

چرا باید از انواع مته گردبر استفاده کنیم؟

در زمان‌هایی که نیاز به سوراخ‌هایی منظم داریم دیگر مته‌ها و دریل‌های معمولی پاسخگو نیاز ما نیستند. استفاده از ‌این مته‌ها علاوه بر آنکه دایره‌های مرتب به ما می‌دهند در زمان و انرژی نیز صرفه جویی می‌کند. کار با ‌این مته‌ها از ‌ایمنی و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. در واقع سوراخ‌هایی با ‌انداره‌های متفاوت را با این مته‌ها می‌توانید ‌ایجاد کنید.

مته‌های معمولی اصطکاک زیادی دارند و در زمان استفاده نیاز به قدرت بیشتری دارند. نگهداری گردبر‌ها و حمل آن از سایر مته‌ها آسان‌تر است. اگر گردبر دارای ویژگی تنظیم سرعت باشد سوراخ‌هایی با ‌اندازه‌های متفاوت را تولید می‌کنند.

مته گردبر سرامیک

اگر در کار سرامیک و کاشی هستید حتما به مته گردبر مخصوص سرامیک احتیاج پیدا می‌کنید. با انواع مته گردبر سرامیک به آسانی و بدون شکستن سرامیک، کاشی و سفال می‌توانید کار سوراخکاری را به آسانی انجام دهید.

مته گردبر سنگ و بتن

انواع مته چهار شیار ولف دارای جنس‌های بسیار مقاوم بوده که برای سوراخکاری بر روی سطوح سخت مانند سنگ، بتن و فلزات به کار می‌روند. سوراخکاری بر روی این سطوح گرمای زیادی تولید می‌کند به همین دلیل باید مته گردبر از جنس‌های مقاوم به گرما تولید شوند. این مته‌ها معمولا از جنس فولاد با کربن بالا، فولاد پر سرعت و مته با آلیاژ تنگستن هستند.

مته گردبر مناسب بتن باید بر روی دریل‌های چکشی بسته شوند. گردبر‌های مخصوص بتن ظاهری ظریف اما مقاوم دارند به همین دلیل سرعت و کیفیت کار با آنها افزایش می‌یابد.

انواع گردبر ها با توجه به نوع دندانه

بعضی از مته ها از دندانه هایی اره ای شکلی ساخته شده اند

که زاویه دار بودن آن ها این امکان را فراهم می آورد

تا سطوح نرمی همچون پلاستیک، چوب و فلزات نرم برش داده شوند.

انواعی دیگر از لبه های مربعی شکلی تشکیل شده اند

که این نوع ضخامت بیشتری دارند و برای برش کاری سطوحی همچون بتن، سنگ و شیشه که جنس سختی دارند استفاده می شود.

برای سطوح سخت از مته هایی با جنس روکش الماس برای برشکاری استفاده می شود.

برای تهیه ابزار از ابزار باما استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا