حوادث

دلایل ترافیک سنگین معابر چیست؟ ‌/ تاکید پلیس بر انجام اقدامات اصولی

رئیس پلیس راهور ناجا در تشریح برخی از دلایل افزایش ترافیک در شهر تهران بر لزوم انجام اقدامات اصولی برای رفع معضل ترافیک تاکید کرد.

سردار سید کمال هادیان فر در گفت وگو با امروزنگار وی در خصوص وضعیت ترافیکی شهر تهران گفت: در خصوص ترافیک کلانشهرها به ویژه تهران در شب نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ابتدا حجم تردد در نیمه دوم سال و ابتدای مهرماه با توجه به بازگشایی مراکز آموزش و پرورش و تغییر ساعت رسمی و … ادامه دارد. البته ما فقط در شرایطی هستیم که مدارس به طور کامل باز نشده است.

وی ادامه داد: نکته دوم ورود خودرو در جاده ها است، در واقع روزانه تعداد زیادی خودرو تولید و به چرخه حمل و نقل اضافه می شود، اما هیچ خروجی تحت عنوان خودروهای خراشیده و فرسوده وجود ندارد. بین 3 تا 5 هزار واحد بیشتر آن به صورت حواله بوده است.

هادیانفر سومین موضوع را مربوط به کرونا دانست و گفت: شیوع کرونا، پروتکل ها و محدودیت های آن باعث کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شده است و علاوه بر آن برخی افراد تمایلی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند زیرا احتمال تاج گذاری بیشتر است. در این مناطق رخ دهد. نتیجه واضح است و استفاده از خودروهای شخصی را افزایش می دهد. طبق آخرین آمار در تهران و کلانشهرهایمان، از هر 10 خودرو، هفت نفر تک سرنشین، دو خودرو دو سرنشین و یک خودرو تنها یک یا چند سرنشین دارد، بنابراین مردم باید دست از کار بکشند. اگر کسی ماشینش را به خیابان بیاورد دیگر به آن پاساژ نمی گویند، بلکه به آن پارکینگ می گویند.

وی عامل بعدی را شرایط جوی دانست و گفت: در صورت بارندگی یا سرما، برخی از شهروندان ترجیح می دهند به جای استفاده از اینترنت مترو، اتوبوس، تاکسی یا حتی تاکسی، با خودروی شخصی خود و در همان پارکینگ خانه را ترک کنند. این اتفاق در ترافیک موثر است.

هادیان فر درباره تغییر زمان بندی طرح ترافیک نیز گفت: شورای ترافیک شهر در هر شهری از جمله تهران به ریاست شهرداران تشکیل می شود که پلیس یکی از اعضای آن است. در مورد تهران چند موضوع بعداً مطرح شد که برخی از آنها در قانون هوای پاک گنجانده شده است. مثلاً در مورد اصلاح تجهیزات و نوسازی ناوگان و… مواردی وجود دارد که تقاضا دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد: در آن توصیه در خصوص ساعات اجرای طرح ترافیک و بازگشت به شرایط عادی؛ یعنی 6:30 تا 19 هم بحث شد. همچنین تاکید شد شهرداری تهران طبق مصوبه روزانه اجازه ورود 105 هزار خودرو به این محدوده را بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر برنامه ترافیکی در کاهش ترافیک تاثیرگذار بوده است، گفت: ما در آن جلسه هم گفتیم که این موضوع 10 تا 15 درصد در ترافیک تاثیر دارد.

هادیان فر همچنین به سوال دیگری در مورد مدیریت ترافیک اشاره کرد و گفت: نکته دیگر بحث مدیریت زمان است. اکنون بانک ها، سازمان ها، شرکت ها و … فعالیت آنها در عین حال. کارمندان آنها با هم خانه را ترک می کنند و تقریباً همه با هم به خانه برمی گردند. بنابراین لازم است این موضوع در شورای ترافیک شهر مطرح و ساعات کاری آنها بر اساس عملکرد دستگاه ها تقسیم شود. به عنوان مثال، برخی از دستگاه ها می توانند از ساعت 6:30 و برخی دیگر از ساعت 9:30 شروع به کار کنند. این پیشنهاد در شورای ترافیک مطرح شد و اعضا مطلع هستند و روی آن کار می کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه در خصوص ترافیک تهران باید تصمیمات اساسی گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر در مراحل بعدی به این نتیجه رسیدند که اجرای چنین طرح‌هایی جواب نمی‌دهد، باید به سراغ راهکارهای دیگری مانند زوج و فرد و . … فقط در صورتی که مردم از تاج بترسند و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی درباره تغییر وضعیت ترافیک تهران از اول آذر و همزمان با بازگشایی برخی مدارس اظهار کرد: 15 درصد بار صبحگاهی را بر دوش ما می گذارد.

هادیان فر در پایان تاکید کرد: کارهای اساسی در قانون هوای پاک باید با سرعت بیشتری انجام شود و رهایی از خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا