جامعه

«زیرساخت‌های زندگی»، «اثربخشی و امید به آینده» و «هویت‌سازی ملی» سه ضلع مهم در نگهداشت نخبگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری امروزنگار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نایب رئیس بنیاد ملی نخبگان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و در برنامه مشترک خبری گروه علمی آموزشی این رسانه به تشریح خروج نخبگان از کشور پرداخت و گفت: : من نه تنها این موضوع پنهان نیست. بلکه می گویم وجود دارد و باید با کمک حجمش را کم کنیم.

ناصر باقری مقدم سه دلیل اصلی خروج نخبگان را که در قالب سه ضلع مثلث قابل مشاهده است برشمرد و افزود: یک ضلع این مثلث زیرساخت های زندگی نخبگانی در کشور است؛ در حالی که این سه ضلع مثلث را می توان دید. شامل داشتن شغل و مسکن مناسب و … می باشد. ضلع دوم اثربخشی نخبگان است که می خواهند از توانایی خود برای اثرگذاری و بهبود وضعیت کشور استفاده کنند و باید با عناوینی مانند مشارکت نخبگان در حلقه مدیریت کشور و محل ایجاد آن پاسخ داد. . برای نخبگان در حل مشکلات کشور. بعد سوم امید به آینده و هویت ملی نخبگان است که متاسفانه در هر سه بعد ضعیف عمل کرده ایم.

حداقل استانداردهای زندگی در شهرهای بزرگ از نظر مسکن و شغل در اختیار نخبگان نیست و تلاش می کنیم این مشکل را برطرف کنیم. مدیریت دستگاه های اجرایی در سطوح میانی. در خصوص امید به آینده باید بتوانیم با کمک رسانه ها امید و انگیزه را در آنها تقویت کنیم، مطمئن هستیم با اقدامات بنیاد آینده خوبی در انتظار نخبگان است.

معاون بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: امروزه مهاجرت یک موضوع اجتماعی است و بیشتر از واقعیت در ذهن مردم وجود دارد. البته به این معنا نیست که مهاجرت نداریم، اما آمار عجیب و نظرات منفی صحت ندارد. مثلاً گاهی گفته می شود که این همه پزشک در رشته پزشکی مهاجرت کردند که مایه خنده است; چون این همه پزشک در کشور نداریم.

وی ادامه داد: مسئولان و رسانه ها بدانند که مهاجرت در کشور در حال رخ دادن است و نیاز به آسیب شناسی در این حوزه داریم. البته این موضوع در همه سطوح وجود دارد; اما برای رفتن نخبگان مهمتر است، زیرا آنها سرمایه انسانی و علمی کشور هستند.

ناصر باقری مقدم

باقری مقدم گفت: همچنین آمار ارائه شده در سالنامه «آمار مهاجرت ایران» که توسط رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است، نشان می دهد که 56.6 درصد مدال آوران در بازه زمانی اردیبهشت 1394 تا تیرماه 1398، 56.6 درصد مدال آوران. در المپیادهای دانش آموزی و 78.3 درصد از رتبه های 1 تا 1000 در آزمون سراسری در کشور حضور دارند و مهاجرت نکرده اند و 4.4 درصد المپیکی ها و 2.6 درصد بالاترین رتبه های کنکور که قبلا ترک تحصیل کرده اند. کشور. پس از بازگشت به کشور

وی ادامه داد: بحث خروج و توجه اقلیت یک بحث مقطعی است. به عنوان مثال سند راهبردی کشور در امور اقلیت ها باید توسط 44 سازمانی که در این سند نقش آفرینی می کنند از صدا و سیما گرفته تا دستگاه های اجرایی، وزارتخانه های صنعتی، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور و بنیاد اما مسئول اجرا شود. برای سیاست‌گذاری، تسهیل، هماهنگی و نظارت، عملکرد دستگاه‌ها و ارائه گزارش‌ها به مراجع ذی‌صلاح را برعهده دارد که امروز این مطالبه را وارد کردیم، یعنی منشأ سؤال از دستگاه‌های مختلف. اینکه دستگاه ها اقلیتی را در مدیریت میانی جذب کرده اند؟

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری علمی کشور نیز درباره اهمیت حفظ نخبگان بیان کرد: برخی از نخبگان از سال 1394 به همت معاونت علمی رئیس جمهور به کشور بازگشتند؛ از سوی دیگر برخی از نخبگان از سال 1394 به کشور بازگشتند. اما اگر این افراد نتوانند در حوزه فناوری های نوین و تخصص خود موثر باشند، بازگشت آنها پایدار نخواهد بود. بنیاد ملی نخبگان وظیفه اصلی خود را تامین نیروی انسانی برای اقتصاد دانش بنیان می داند. زیرا موتور محرکه این اقتصاد نیروی انسانی است و نیازی به سرمایه و زمین ندارد.

باقر مقدم گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند اقتصاد نفتی که فقط نفت می فروشد نمی تواند نخبگان را جذب و حفظ کند.

وی درباره برخی ملاحظات امنیتی نخبگان خارج از کشور نیز گفت: این موضوع در حوزه کارهای فرهنگی است که متاسفانه بیشتر در اختیار رسانه های زرد بود. هرچند طرح های خوبی در این زمینه ها مطرح شده و در حال اجراست. به عنوان مثال نخبگان خارج از کشور می توانند یک پروژه تحقیقاتی انجام دهند که خدمت سربازی محسوب می شود. این طرح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تعریف شد.

رصدخانه ملی نخبگان را تأسیس کنید

ایجاد رصدخانه ملی نخبگان

سوال اینجاست که این طرح ها چقدر به گوش نخبگان می رسد؟ متاسفانه فضای رسانه ای مملو از اخبار کذب و زرد است و ضریب نفوذ اخبار واقعی حتی با ارائه شواهد پایین است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان درباره تلاش برای جمع آوری داده های صحیح گفت: در نظر داریم با کمک دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور رصدخانه ملی نخبگان را راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: البته مجموعه هایی مانند رصدخانه هجرت دانشگاه شریف وجود دارد اما باید به سطح ملی ارتقا داده شود تا اطلاعات راحت تری جمع آوری شود. یکی از مشکلات عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد مسائل است. بسیاری از اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل در اختیار آنها قرار نمی گیرد و فرجا یا اداره گذرنامه باید یک مجموعه داده واقعی بر اساس کدهای ملی ارائه دهد که چند نفر باقی مانده اند یا نه.

باقری مقدم ادامه داد: رصدخانه شریف یک مجموعه علمی است و معمولا مجتمع های دولتی با مجموعه علمی مطابقت ندارند. اگر بنیاد نخبگان این ساختار را ایجاد نکند، رصدخانه شریف نمی تواند اطلاعات جمع آوری کند.

باقری مقدم تاکید کرد: به عنوان مثال چند نفر از نخبگان کشور در دستگاه های اجرایی مشغول به کار هستند؟ اگر بنیاد نخبگان نامه بنویسد، پاسخ مناسب تری به مجموعه ها خواهد شد، بنابراین با استفاده از رصدخانه شریف، در نظر داریم تا سطح کار را به سطح ملی برسانیم تا بتوانیم از داده ها به نحوی بهتر استفاده کنیم. داشتن اطلاعات صحیح از موسسات

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای موافق و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا