عمومیمعرفی کسب و کار

معایب فیلتر شکن رایگان چیست؟

همه می دونیم که VPN های رایگان وسوسه انگیز هستن. به جز این چرا وقتی می تونیم چیزی رو رایگان در اختیار داشته باشیم، برای داشتنش پول خرج کنیم؟ اما باید بدونید که استفاده از VPN رایگان مشکلات زیادی رو به دنبال داره. با این کار شما امنیت خودتون رو به خطر می اندازید و اطلاعات شخصیتون رو در اختیار دیگران قرار می دید، حتی اگر اطلاعاتتون در فضای امنی باشن. پس اگر قرار هست دوباره از VPN رایگان استفاده کنید، حتما مقاله ما رو بخونید. بزرگترین خطراتی که شما رو تهدید می کند.

فیلترشکن یا VPN چیست؟

VPN که مخفف عبارت Virtual Private Network (شبکه خصوصی مجازی) است؛ به سرویس‌های تانلینگ گفته می‌شود. همانطور که می‌دانیم اینترنت فضایی بدون هیچ گونه محدودیت با امکان برقراری به دورترین سرور‌ها حتی خارج از کشور است. در نتیجه VPN برای ایجاد ارتباطی امن طراحی شده است. عملکرد VPN با رمزگذاری داده‌های ترافیک و اتصال آن به یک شبکه خصوصی اینترنت از اطلاعات شما محافظت می‌کند. شبکه خصوصی مذکور اغلب متصل به سرور کشور می‌شوند؛ در این صورت اطلاعات و داده‌های مربوطه به عنوان شخصی با آدرس IP آن کشور در بستر اینترنت شناخته می‌شود.

در نتیجه استفاده از VPN به منظور افزایش امنیت اطلاعات شخصی و حذف تحریمات سرویس‌های خارجی علیه اکانت‌های ایرانی یک امر بسیار عادی می‌باشد؛ با این حال چرا نباید از VPN رایگان استفاده کرد؟ شاید در هنگام خرید vpn به خود بگویید که سه هزار تومان پولی نیست! ولی با تحقیقی که انجام شده خوب است بدانید که برخی سودجویان با خرید سرورهای مجازی خارج از کشور و با هزینه های محدود صاحب درآمدهای میلیونی می شوند.

چرا نباید از VPN استفاده اعتماد کرد؟

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای کاربران ایرانی، در سال‌های اخیر فروش و نصب نرم افزار‌های غیر مجازی که امکان دسترسی به سرور‌های خارج از کشور را می‌دهند؛ افزایش یافته است. در این راستا سرپرست معاونت تشخیص و پبشگیری پلیس فضای تبادل اطلاعات سرهنگ علی نیک نفس این گونه اپلیکیشن‌ها را بد افزار‌های جاسوسی خطاب کردند و در رابطه با استفاده از آنها به کاربران ایرانی هشدار داد.

۱. امنیت پایین VPN رایگان

همانطور که اشاره کردیم VPNها برای عبور اطلاعات شما باید آن‌ها را رمزگذاری کنند؛ این امر در نسخه‌های رایگان به دلیل مجانی بودن خدمات از امنیت بالایی برخوردار نیستند. در نتیجه اطلاعات شما نه تنها به خوبی رمز‌گذاری نمی‌شود؛ حتی امکان مشاهده توسط دیگر سودجویان و ربات‌ها نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید این اطلاعات شامل عملکرد شما در فضای وب نیست؛ منظور اطلاعات مهمی مانند اطلاعات بانکی، کوکی‌ها، تاریخچه جستجو و رمز‌های اکانت‌های مختلف است.

قابل ذکر است که اغلب این اطلاعات حتی توسط خود مرجع‌های VPN به فروش می‌رسد. زیرا در مقابل خدماتی که ارائه می‌دهند؛ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و این بدان معناست که به هر روشی حتی فروش اطلاعات کاربرانشان باید کسب درآمد داشته باشند.

۲. مصرف بالای اینترنت توسط VPN رایگان

فرض می‌کنیم VPN رایگانی از اطلاعات کاربران خود سو‌استفاده نمی‌کند. در نتیجه باید از منبعی کسب درآمد داشته باشد؛ یکی از راه‌های پیش رو نمایش خودکار تبلیغات غیر قابل حذف برای کاربران می‌باشد. جدای بحث امنیت، تبلیغات مذکور اغلب در قالب تصویر و عکس در محدوده‌ای زمانی برای کاربر به نمایش در می‌آید. انجام لودینگ این گونه تبلیغات باعث افزایش مصرف دیتای اینترنت فرد می‌شود. همچنین اغلب این تبلیغات مربوط به بدافزار‌های دیگر می‌شود که بدون اطلاع به کاربر و یا نمایش اعلان یه صورت خودکار دانلود و ذخیره می‌شود.

۳. اتصال به سرورهای ناشناس توسط VPN رایگان

پس از بررسی‌های انجام شده روی VPNهای رایگان مشخص شد؛ که این سرویس‌‌ها برای دور زدن قوانین سخت مربوط به حفظ امنیت اطلاعات کاربران؛ سرور‌های چینی را در قالب نام دیگر کشور‌ها در دسترس کاربران قرار می‌دهند.همچنین ۸۶ درصد این سرور‌ها سیاستی در زمینه ایجاد فضای امن و حفظ حقوق کاربران ندارند. زیرا از نظر فنی خدمات VPN در چین غیرقانونی است.

حفظ و بهبود امنیت خود و خانواده در برابر VPNها

اغلب کاربران معمولی فرض دارند که به دلیل نداشتن اطلاعات مهم، نباید نگران استفاده از VPN رایگان باشند. در حالی که دسترسی نامحدود این گونه سرویس‌ها بیشتر از حد تصور می‌باشد؛ و گاهی ممکن است نه تنها برای خود شخص بلکه برای دوستان و اطرافیان نیز باید احتیاط کرد. اما چگونه می‌توان VPN مناسب را تشخیص داد؟ متاسفانه طبق تحقیقات مهندسین ارتباطات مشخص شد که حتی نباید به VPNهای با حق خرید اشتراک اعتماد کرد. زیرا دیگر VPNها یک کانال عبور امن نمی‌باشند. این امر به دلیل فعالیت‌های گسترده هکرها و جاسوسان غیر قانونی دیگر قابل اعتماد نیستند. از این رو پیشنهاد می‌شود از استفاده هر گونه VPN و فیلترشکن اکیدا خوداری شود.

نشت آدرس IP

یک VPN که عملکرد درستی داشته باشه، مانند یک تونل مخفی عمل می کنه. تمام ترافیک شما دور از دسترس چشمان کنجکاو در درون تونل جریان داره و وقتی وب سایتی رو باز می کنید، نمیشه فهمید از کجا منشا می گیره.

در VPN رایگان این تونل رایگان، ضخامت کمتری داره و به احتمال زیاد پر از سوراخ هست. داده ها و آدرس IP شما می تونه از همین سوراخ ها نشت پیدا کنه و در اختیار سودجویان قرار بگیره.

بسیاری از محققان می گن، خرید وی پی ان ( VPN های پولی ) هم گاهی دچار این مشکلات میشن، البته این مشکل در نوع پولی رایج نیست. درست مثل ضرب المثل هر چقدر پول بدی همونقدر آش می گیری، وقتی برای VPN پول پرداخت کنید از اطمینان و کیفیت بیشتری برخوردار میشید تا اینکه بخواید از نوع رایگان استفاده کنید. امیدوارم این پنج نکته ای که در مورد VPN های رایگان گفتیم، باعث بشه که برای استفاده مجدد از اون ها دچار تردید بشید و دوباره با دقت فکر کنید.

من پیشنهاد می کنم تا جایی که امکان دارد از وی پی ان استفاده نکنید یا حد اقل از دانلود وی پی ان های رایگان خودداری کنید. احتمال هک شدن و درز اطلاعات شما با استفاده از وی پی ان رایگان مانند فیلتر شکن خرگوش یا دیگر برنامه های وی پی ان بسیار زیاد است.

اگر سوالی در این رابطه دارید یا تجربه ای در استفاده از فیلتر شکن های رایگان دارید خوشحال میشم در قسمت نظرات بیان کنید.

دکمه بازگشت به بالا