فرهنگ و هنر

معماری مفهومی حرم رضوی جلوه‌ای از جهان آفرینش

امروزنگار/ خراسان رضوی تمام فضاها برای قرن‌ها نمادی از استادان و هنرمندان فرزانه و فرهنگی بود که با پشتوانه مهارت، خرد و کاربرد همه علوم اعم از معماری، اسطوره‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ هنر و نقاشی و حجم‌هایی مانند صحنه، ایوان، گنبد، همراه بود. ، مناره ها و رواق ها، مفهومی را تحقق بخشیدند و آراستند تا حرم را عالم آفرینش و برترین بهشت ​​بسازند و ریشه و خاستگاه فرهنگ و اسطوره های ایرانی را به یاد آورند و بدانند.

رجبعلی لبافا خانیکی، محقق و باستان شناس خراسان، درباره تاریخچه و معماری حرم رضوی گفت: وی با بیان تخریب طوس و اراده شیبک خان بر عمارت آن شهر، از چگونگی نجات مغول توسط مشهد نوشت. تهاجم.شرکت آنجا /کسی زنده نماند.. ».

وی افزود: اینگونه بود که مشهد نجات یافت و زمانی که شهرهای هرات، نیشابور و طوس و میزبان قتل عام یا آواره آنها ویران شد، تنها شهر قابل سکونت خراسان مشهد بود و حرم رضوی مشهد را نجات داد، پس او پناهنده شد. از مغولان و پناه بردن به بی خانمان ها و آواره ها. البته مشهد به دلیل این حوادث پیشرفت و آبادانی کرد و آن برکات از حرم مطهر گرفته نشد.

این محقق خراسانی ادامه داد: اولین فرمانروای مسلمان مغول، محمود یا غازان خان، دستور مرمت و ساماندهی حرم را صادر کرد و به دنبال آن سلطان محمد الجایتو، ملقب به خدابنده، که شیعه شد، غازان خان نیز در کارهای عمرانی خود در قرن بیستم حرم مطهر در آن زمان مجموعه حرم از چند بنای کوچک در شمال بقعه و مسجد بالا تشکیل شده بود که به سبک رازی آن زمان ساخته شده بود.

لبافه خانیکی خاطرنشان کرد: در سال 734 هجری قمری یکی از گزارش های ابن بطوطه، سفرنامه نویس بزرگ قرن هشتم هجری قمری، با گنبدی بزرگ، مسجد و مدرسه ای که در کنار آن کاشی کاری شده بود، به حرم رضوی آمد. . و ضریحی چوبی بر روی قبر امام رضا (ع) که سطح آن با نقره پوشانده شده بود. همچنین در ورودی بقعه در نقرهکوب قرار داشت. روی پرده ای از ابریشم دوزی آویزان می شد و کف حرم را با فرش های مختلف می پوشاندند.

وی گفت: اما مجموعه حرم رضوی از دوران تیموریان و مشخصاً از دوران شاهرخ تیموری دستخوش تحولات و دگرگونی های اساسی شده است و آن تغییر به قدری بود که سبک معماری حرم رضوی را تغییر داد که راز بود. به آشور.»

معماری مفهومی حرم رضوی بازتابی از دنیای خلاقیت است

باستان شناس و پژوهشگر خراسانی گفت: گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری سپس مسجدی عظیم به طول 31 متر در جنوب حرم مطهر تأسیس کرد و آن را به معمار بزرگ و معروف شیرازی معروف به مولانا قوام الدین سپرد. 9000 متر مربع به سبک مسجد مدرسه تیموری متشکل از نیم طبقه بزرگ، چهار ایوان و گنبد، مناره، غرفه، حجره و شبستان در سال 821 هجری قمری و استادان معمار، هنرمندان. نقاشان و خوشنویسانی چون بایسنق توسط میرزا پسر گوهرشاد خاتون تزیین شد.

لبافا خانیکی ادامه داد: علاوه بر مسجد گوهرشاد، دو رواق دارالحفاظ و دارالسیاده نیز برای اتصال حرم مطهر به مسجد گوهرشاد ساخته شد. قوام الدین شیرازی این بناها را به سبک آذری بنا کرد زیرا بنا بر اصول حاکم بر آن سبک قصد داشت فضاهای لازم را در بر گیرد. مثلاً قوام الدین بر رواق قبله گنبد و گلدسته های بلندی برپا کرد و آن را بلند کرد و گلدسته ها را بلند کرد و ارتفاع آن بیش از 50 متر بود و از گنبد اولیه حرم که در 17 بود پیشی گرفت. متر ارتفاع

وی گفت: پس از ایجاد ساقه های بلند برای گنبد و گلدسته های ایوان قبله دست برداشت و حاضر شد در ارتفاع 37 متری گلدسته های کوتاه و گنبدی بسازد. البته او از این امر نیز خشنود نبود، زیرا ایوان و گنبد مسجد گوهرشاد که در نزدیکی حرم مطهر یمن ساخته شده بود، حتی از گنبد حرم او نیز بزرگتر بود.

باستان شناس خراسانی با بیان این مطلب گفت: تنها راهی که به نظر می رسید استاد قوام الدین برای ایجاد تعادل بین گنبد حرم و گنبد ایوان مسجد گوهرشاد، تغییر سبک معماری حرم مطهر به آشور برای افزایش قسمت آن بود. قد و شکوه .

خنفی افزود: به همین منظور بدنه های حرم برای رسیدن به هدف اول مستحکم شدند و سپس بدون برداشتن گنبد اولیه، ساقه ای استوانه ای شکل بر روی بازوهای تقویت شده و اطراف گنبد اولیه ریخته شد و بر روی دیوارها تکیه زدند. به گنبد اصلی معروف.» ساقه ای استوانه ای به ارتفاع 12 متر ساخته شد و گنبد پیازی مسطح در بالای ساقه قرار گرفت، به طوری که مانند هر بنای آذری، زمین برای هر نوع تزئین اعم از کاشی، سنگ و طلا در دسترس قرار گرفت. برای ساختمان

معماری مفهومی حرم رضوی بازتابی از دنیای خلاقیت است

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا