عمومیمعرفی کسب و کار

پالایشگاه بید بلند کجاست و دستاوردهای آن کدام است؟

شرکت بید بلند یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های خاورمیانه بوده که در استان خوزستان واقع شده است. مسئولیت تصفیه گاز ترش و تبدیل آن به گاز شیرین و صادرات محصولات گاز به همراه نفت از وظایف این شرکت عظیم محسوب می‌شود. همچنین بید بلند دیگر محصولات خود را به پالایشگاه‌های اطراف مانند ماهشهر انتقال می‌دهد.

معرفی پالایشگاه گاز بیدبلند

این پالایشگاه در کیلومتر 22 بهبهان، 18 کیلومتری شمال شرق آغاجاری و 35 کیلومتری جنوب شرقی امیدیه واقع در استان خوزستان واقع شده است که سهام این شرکت به صنایع پتروشیمی تعلق دارد. این پالایشگاه در 1347 تاسیس شده است و محصولاتی مانند گاز سی ان جی و مایعات گازی از آن قابل استخراج هستند. هدف از طراحی این پالایشگاه، تصفیه گازهای ترش به همراه میدان نفتی آغاجاری و همچنین صادرات محصولات نفتی به خارج از کشور است. ساختمان اولیه پالایشگاه گاز با ظرفیتی حدود 240 میلیون فوت مکعب در روز برای هر واحد در سال 1347 آغاز و در آذرماه بهره برداری شد.

دستاوردهای شرکت پالایشگاه گازی بید بلند

بهتر است به دستاوردها و اهداف مهم این شرکت توجه کنید.

تاسیس ساختمان تاسیسات و مخازن صادراتی

ساخت مجتمع مخازن ذخیره سازی، تاسیسات و اسکله صادراتی از دستاوردهای مهم آن است.

حفظ محیط زیست

رسالت مجموعه بیدبلند، ایجاد ارزش افزوده برای گازهای همراه نفت است به همین علت نیز حفظ محیط زیست از دیگر دستاوردهای آن محسوب می‌شود.

توسعه محصول

یکی دیگر از اهداف این شرکت کشف، ثبت و ارزش گذاری ایده‌ها با توجه به جنبه اقتصادی، الزامات قانونی، ارتقا کیفی و کمی محصول، الزامات زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی و بالا بردن ایمنی است.

مدیریت انرژی

بید بلند برای اولین بار در صنعت نفت و گاز کشور توانست طرح نکسوس انرژی، محیط زیست و آب را برای اولین بار در صنعت نفت کشور اجرا کند. طرح نکسوس یا هم بست انرژِی، محیط زیست و آب برای اولین بار در صنعت نفت کشور انجام شد که بیدبلند هم توانست سهم خود را با استفاده از مطالعه 40 ساله آینده مناطق تحت تاثیر این شرکت به خوبی اجرا کند. علاوه بر این، سیستم مدیریت کربن و پیاده کردن ردپای کربن در این شرکت به عنوان پیشرو در زمینه کاهش انتشار و مهندسی کربن در کشور اجرا می‌شود.

ارزش های وجودی شرکت بید بلند

  • همبستگی در راستای تاب آوری و توسعه کسب و کار شرکت بید بلند
  • سرآمدی عملیاتی
  • حف سلامت کارمندان و ایمنی آن‌ها
  • احترام گذاشتن به همکاران و افراد ذینفع
  • ارتباط سالم در بیرون و داخل سازمان
  • منظم بودن و آراستگی
  • حرفه‌ای بودن
  • پایبندی به ارز‌ها اخلاقی جامعه
  • دیدگاه سالم به آب، خاک، هوا و همچنین ملت ایران
  • شجاعت در پایبندی به ارزش‌های سازمانی

اعضای هیئت مدیره شرکت بید بلند

  • محمود امین نژاد: تایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل
  • محسن سعیدی نسب: عضو هیئت مدیره
  • عبدالرضا دبیری: رئیس هیئت مدیره
  • ملک عباس غلام زاده: عضو هیئت مدیره
  • سیاوش میرحاجی: عضو هیئت مدیره

نکات مهم درباره پالایشگاه گاز بیدبلند

طرح بیدبلند یک پروژه ملی با ظرفیت پالایشی 2 فاز پارس جنوبی از طریق جمع‌آوری گازها به همراه نفت و تصفیه آن‌ها تحول بسیار زیادی در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دارد.

شرکت پالایش گاز بیدبلند
شرکت پالایش گاز بیدبلند

افتتاح طرح بید بلند

طرح پالایش گاز بید بلند به عنوان بزرگترین تاسیسات جمع آوری و فروش گاز به همراه نفت با سرمایه گذاری 3.4 میلیارد دلار با فرمان رئیس جمهور به عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی به بهره برداری رسید. این افتتاح طرح به دلیل مصادف شدن با شیوع کووید 19، به صورت آنلاین انجام شد با وجود اهمیت این طرح، وزیر نفت شخصا برای برگزاری مراسم افتتاح حضور پیدا کرد.

پروسه پیشرفت شرکت بید بلند

این پروژه بسیار بزرگ در سال 1382 مصوبه شورای اقتصاد را توانست دریافت کند. با وجود اتفاق‌هایی نظیر محدودیت‌های بین‌المللی، واگذاری شرکت ملی گاز به شرکت انرژی سپهر و عدم تداوم تزریق نقدینگی نتوانست پیشرفت چندانی داشته باشد. تا این‌که در سال 1393 اجرای این پروژه به هلدینگ واگذار شد. در سال 1395 این پروژه توانست 15 درصد پیشرفت داشته باشد. در همان سال با گشایش اعتبارات اسنادی از طریق صندوق توسعه ملی و سندیکایی بانک‌های پارسیان، صنعت و معدن، ملت و تجارت و تزریق نقدینگی و افزایش امکانات مالی برای شرکت توانست تا سال 1398 پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد.

جایگاه پروژه بید بلند در این روزها

پروژه عظیم بیدبلند در روز بیش از 56 میلیون متر مکعب گازهای همراه نفت را فرآورش کرده به صورتی که سالانه 13.5 میلیون تن گاز شیرین از ان جی ال 1200 و 1300 را دریافت می‌کند. همچنین این شرکت به صورت سالانه 13.5 میلیون تن گاز ترش ان جی ال 900 و 1000 و 2.5 میلیون تن گاز شیرین از ان جی ال 1200 و 13900 را دریافت کرده و اگر این شرکت دائم فعالیت داشته باشد، سالانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد.

بیدبلند بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه

بید بلند به دلیل ظرفیت بالای تولید، یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات جمع آوری و فرآورش در تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگترین پالایشگاه گازی در خاورمیانه یا غرب آسیا محسوب می‌شد که سالانه حدود 10.4 میلیون تن متان، 1.5 میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، 0.5 میلیون تن بوتان، 0.6 میلیون تن مایعات گازی، 0.9 میلیون تن گاز اسیدی تولید می‌کند. علاوه بر این محصولات، در این مجتمع بسیار بزرگ 1.4 میلیون اینچ لوله، نصب 7 هزارتن تجهیزات دوار، نصب 30 هزار تن تجهیزات ثابت، نصب 10 هزارتن مخازن ذخیره و 500 کیلومتر کابل کشی و هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در این پروژه به اجرا درآمده است.

محصولات شرکت بید بلند چگونه پخش می‌ شوند؟

متان تولیدی در این شرکت به شبکه گاز سراسری تزریق شده و اتان هم به گچساران انتقال داده می‌شود که این محصول تامین کننده خوراک پتروشیمی مسیر خط لوله دناست و اضافی آن هم به صورت تامین خوراکی بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی به خصوص ماهشهر انتقال می‌یابد. با وجود این‌که پتروشیمی گچساران هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، تمامی اتان تولیدی به منطقه ویژه انتقال می‌یابد و کمبود خوراک این منطقه تا زمانی که ان جی ال 3200 وارد سرویس شود، تامین است. یک قطره از پساب پالایشگاه از سایت خارج نشده و تقریبا پساب خروجی آن نزدیک به صفر است. برای اینکار حوضچه‌های تبخیری احداث شده که پساب در آن تبخیر می‌شود.

آشنایی کامل با شرکت بید بلند

یکی از بزرگترین پالایشگاه های خاورمیانه، بیدبلند است که در سال 1347 تاسیس شد. این شرکت تا سال 93 رونق چندانی نداشت تا این‌که با دوام تزریق نقدینگی از طریق چند بانک معتبر در سطح کشوری توانست تا سال 1398 پیشرفت چشمگیری داشته باشد. صرفه جویی در مصرف انرژی و توجه به محیط زیست از اهداف وجودی این شرکت محسوب می‌شود. طرح نکسوس انرژی برای اولین بار در کشور، توسط بیدبلند اجرا شده است که این طرح اهمیت زیادی در سطح خاورمیانه دارد.

دکمه بازگشت به بالا