فرهنگ و هنر

پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

یک کارشناس نرم افزار که معتقد است از سایت نمایشگاه کتاب مجازی انتظارات بسیار بالاتری می توان داشت، ضمن بررسی، پیشنهاداتی را برای کاربرد این طرح رویداد و همچنین امکان خرید کتاب الکترونیکی ارائه می دهد.

امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفت وگو با امروزنگار، در خصوص راهکارهای بهبود مکان دومین نمایشگاه کتاب، با توجه به نابسامانی ها و تجربیات مرحله اول این رویداد، ضمن انجام مطالعاتی در زمینه رابط کاربری و تجربه کاربری، گفت: (تجربه کاربر): یکی از مواردی که می توانم به آن اشاره کنم این است که سایت در کل به خوبی طراحی و پیاده سازی شده است. با این حال، می توان انتظار بسیار بالاتری داشت و سوالات دیگری در مورد سایت اختصاص داده شده به نمایشگاه کتاب کشور ایجاد کرد.

وی گفت: اما اگر سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه کنیم، از نظر استانداردهای طراحی بالاتر است.

جمالی به وی گفت: طی چند روز گذشته یک نوار متحرک به بالای سایت اضافه شده است که احتمالاً برای گرفتن رضایت لحظه آخری مدیر انجام شده است، زیرا قبلا وجود نداشته است. چنین نوار قابل جابجایی سالهاست که در استانداردهای طراحی نبوده و هیچکس از آن استفاده نمی کند.

پیشنهاد به نمایشگاه کتاب مجازی

این کارشناس نرم افزار در ادامه درباره بررسی محتوای سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اما اگر بخواهیم از طراحی فراتر برویم و به مسائل محتوایی بپردازیم، وقتی وارد فهرست ناشران می شویم باید بگوییم «فهرست ناشران» صفحه، لیستی از همه ناشران در ابتدا وجود دارد. صفحه نمایش طول این لیست را نشان می دهد، که یافتن صفحه زمان زیادی طول می کشد و هنگام جستجو مشکل دارد. رتبه بندی و نمایش بر اساس حروف الفبا نیز ایده خوبی به نظر نمی رسد. مثلاً برای یافتن نشریه چشمه باید به قسمت «ن» مراجعه کرد نه حرف «چ» که احتمالاً حدس زدن آن برای همه کاربران آسان نیست.

امیر جمالی ادامه داد: اما در کل قسمت جستجوی سایت با توجه به تعداد کتاب های موجود در سایت قابل قبول است. اما در دسته موضوعی مثلاً وقتی موضوعی را انتخاب می کنیم دیگر امکان جستجوی کتابی با موضوع مشخص شده وجود ندارد. حتی در بخش جستجوی پیشرفته امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، اگر کاربری بخواهد از رمان های تازه منتشر شده (ایرانی و خارجی) امسال مطلع شود، این امر به راحتی برای او امکان پذیر نیست. اما به طور کلی وجود یک وب سایت جامع که شامل اطلاعات تمامی کتاب های نمایشگاه است، امکان بررسی دقیق کتب را به کاربران می دهد که می تواند نتایج جالبی داشته باشد. به عنوان مثال مشاهده می شود که طی سه سال گذشته، 15 نسخه مختلف از کتاب «دختر نارنجی» نوشته «جاستین گوردر» توسط مترجمان و نشریات مختلف منتشر شده است. شاید لازم باشد نگاه دقیق تری به کتاب هایی با این عناوین تکراری از اهالی کتاب بیندازیم و درباره مثبت یا منفی بودن این موضوع صحبت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: نمایه و گاهی مقدمه) وجود دارد که ممکن است برای کاربر مفید باشد، توضیح داد: اما pdf ها بسیار محدود هستند و معمولا به سه یا چهار صفحه کاهش می یابند. مورد دیگر این است که در صفحه مربوط به کتاب توضیح خاصی وجود ندارد. از آنجایی که کاربران به خواندن قسمت‌هایی از کتاب دسترسی ندارند، یافتن کتاب مناسب با افزودن توضیحات مرتبط ممکن است برای کاربران مفید باشد.

برنامه نویس و بیننده کتاب سپس گفت: اگر می توان پنل ناشران را بررسی کرد، ممکن است این بخش از سایت را نیز بررسی کرد تا ببیند آیا ناشر راهی آسان و سریع برای ثبت همه کتاب های چاپ شده در هر جایی دارد یا خیر. سایت.مال، چه نه. شاید یکی از دلایلی که اطلاعات کافی در مورد کتاب ها در دسترس نیست این باشد که ناشران مجبور شده اند کتاب ها را یکی یکی وارد کنند، کاری که تقریبا خسته کننده است.

جمالی همچنین در قالب پیشنهادات گفت: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که اکثریت کاربران این روزها از طریق تلفن همراه به سایت دسترسی دارند. خوشبختانه سایت به صورت قابل قبول و استاندارد در موبایل نمایش داده می شود اما شاید برای سال های بعد بهتر باشد اپلیکیشن موبایل مرتبط با نمایشگر ارائه شود. و نکته آخر اینکه از آنجایی که نمایشگاه کتاب رو به اتمام است، ممکن است برای کاربران جذاب باشد که بتوانند از کتاب های epub یا صوتی خریداری کنند. این عمل با همکاری سایت و اپلیکیشن مانند طاقچه، فیدبو و … قابل انجام است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا