سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

چرا لیزر برای چشم ضرر دارد؟

پرتوهای لیزر باعث آسیب بیولوژیکی به چشم می شود. علت این آسیب ناشی از اثر دما و واکنش های فتوشیمیایی ناشی از آن است. به طور کلی، بیشترین آسیب ناشی از طول موج تابشی است که بافت در معرض آن قرار می گیرد. بنابراین استفاده از عینک لیزر برای جلوگیری از خطرات لیزر موهای زائد بسیار توصیه می شود. در رابطه با این موضوع بر آن شدیم تا شما را با انواع عوارض اشعه لیزر برای چشم و راه های پیشگیری از آن آشنا کنیم. اگر شما هم از کاربران دستگاه های لیزر موهای زائد هستید در این مقاله با برترین پزشک همراه باشید.

و یک لنز است. به همین دلیل کارشناسان کلینیک لیزر موهای زائد در شرق تهران همواره بر لزوم استفاده از عینک ایمنی لیزری در هنگام کار تاکید دارند. در زیر هر یک از این عوامل به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

قرنیه

قرنیه یک بافت زنده چشم است که در طول تابش اشعه لیزر مستقیماً در معرض خطر قرار می گیرد. این اندام با لایه نازکی از اشک به ضخامت تقریباً 10-6 میلی متر محافظت می شود. با توجه به ساختار آن، میانگین ضریب شکست قرنیه 1.376 است. این عدد حدود 70 درصد از قدرت انکساری چشم را تامین می کند. علاوه بر این، این قسمت از بدن دارای سیستم متابولیک بالایی است. این بدان معنی است که در عرض 24-48 ساعت می تواند بافت های خود را ترمیم و جوان کند.

دانش آموز

مردمک سوراخی است که دقیقاً در مرکز چشم قرار دارد. این سوراخ در واقع مسیر ورود نور به چشم است.

مردمک چشم

عنبیه ماهیچه ای در پشت قرنیه و اطراف چشم است. قرنیه به دلیل بی رنگ بودن نامرئی است. عنبیه مسئول قرار دادن مردمک چشم است.

صلبیه 

صلبیه در واقع سفیدی چشم است، با لایه ای سفت و سفید. این قسمت دارای پوسته چند الیافی و شکل گرد است. این قسمت اساساً با بافت سخت خود از سایر قسمت های چشم محافظت می کند.

شبکیه چشم

شبکیه قسمت داخلی چشم است. این قسمت از چشم از چندین لایه پیچیده سلول های عصبی و سلول های گیرنده نور تشکیل شده است. در نتیجه، جریان الکترومغناطیسی نور را به یک پیام عصبی تبدیل می کند و مغز را وادار به تجزیه و تحلیل آن می کند.

لنزی

عدسی چشم توسط رباط های کوچکی به ماهیچه های مژگانی متصل می شود. در نتیجه چشم توانایی تمرکز روی اشیاء را به دست می آورد. عدس متابولیسم کندی دارد. به همین دلیل با افزایش سن سفت و زرد می شود.

آسیب بیولوژیکی به چشم توسط لیزر برای رفع موهای زائد موجی

اکنون که با آسیب پذیرترین نقاط چشم آشنا شدیم، می توانیم در مورد برخی از عوارض تابش لیزر بر روی چشم صحبت کنیم. آسیب لیزر بسته به طول موج و ویژگی های جذب انرژی توسط بافت چشم متفاوت است. معایب دامنه های مختلف طول موج ساطع شده توسط دستگاه لیزر موهای زائد:

پرتوهای UVA با طول موج 315-400 نانومتر

بیشتر اشعه ها توسط عدسی چشم جذب می شوند.

هر گونه آسیب در دراز مدت ظاهر می شود. مثلا در سنین بالا افراد را به صورت آب مروارید درگیر می کند. البته این مشکل خیلی جدی نیست و با یک جراحی ساده چشم برطرف می شود.

پرتوهای UVB با طول موج 280-315 نانومتر و پرتوهای UVC با طول موج 100-280 نانومتر

بیشتر اشعه توسط قرنیه جذب می شود.

اگر مقدار زیادی از این تابش جذب شود باعث کراتوژنیسیته ( کوری در اثر نورهای جوشکاری و …) می شود.

پرتوهای نور مرئی با طول موج بین 400-760 نانومتر و پرتوهای مادون قرمز با طول موج بین 760-1400 نانومتر

بیشتر نور توسط شبکیه جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این طول موج ها می تواند باعث کوری یا سوختگی و آسیب شود.

تابش ساطع شده توسط لیزر الکساندریت در این محدوده قرار می گیرد. بنابراین هم پزشک و هم بیمار موظف به استفاده از عینک هستند تا از خطرات ناشی از آن جلوگیری کنند. برای اطلاع از قیمت عینک ایمنی لیزر الکساندرایت می توانید با یکی از کارشناسان الو لیزر تماس بگیرید.

پرتوهای مادون قرمز با طول موج بین 1400 نانومتر تا 1 میلی متر

بیشتر اشعه به قرنیه منتقل شده و توسط آن جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این طول موج باعث سوختگی قرنیه می شود.

جدای از این شرایط، باید توجه داشت که آسیب بیولوژیکی پرتو لیزر به دلیل بهره نوری حدود 100000 برابر شدیدتر خواهد بود. بنابراین، اهمیت عینک ایمنی لیزری را هرگز نباید نادیده گرفت. اگر شما هم از کاربران لیزر موهای زائد هستید، همین حالا عینک محافظ لیزری بخرید.

اطلاعات کلی در مورد آسیب های بیولوژیکی ناشی از تشعشع به چشم

تا این قسمت به معایب و ضرورت خرید عینک محافظ لیزری پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با خطرات ناشی از اشعه لیزر، دانستن چند نکته مفید خواهد بود. از مهمترین نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوختگی های حرارتی ناشی از گرمای لیزر در چشم زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به لایه مشیمیه توانایی خود را برای تنظیم دمای شبکیه از دست می دهد. در نتیجه، به دلیل اثر سوزش، خون تشکیل می شود. این خونریزی می تواند باعث نابینایی در افراد شود.

شبکیه می تواند آسیب های جزئی را ترمیم کند. اما آسیب ناشی از پرتوهای لیزر در بخشی از شبکیه رخ می دهد و منجر به نابینایی می شود.

علاوه بر طول موج، مدت زمان قرار گرفتن در معرض اشعه لیزر تأثیر زیادی در آسیب چشم دارد.

در مورد لیزرهای پالسی، طول پالس نیز بر احتمال آسیب چشم تأثیر می گذارد. به همین دلیل، بسیاری از دستگاه های لیزر مدت زمان پالس را کمتر از 1 پیکو ثانیه می دانند.

استاندارد ANSI Z136.1 حداکثر زمان مجاز برای قرار گرفتن در معرض پرتوهای لیزر مختلف را طبقه بندی می کند. بنابراین قبل از استفاده از دستگاه لیزر، این استانداردها را با توجه به نوع دستگاه مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید که قبل از خرید عینک محافظ به هیچ عنوان نباید از دستگاه خود استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا