اقتصادیمعرفی کسب و کار

چگونه حسابدار مالیاتی شویم؟

حسابدار شدن مانند دیگر شغل‌ها تنها به مهارت و تجربه نیاز ندارد و برای اینکه به این حرفه وارد شوید، باید علاوه بر تمام این موارد به ریاضیات، حساب و کتاب و سروکله زدن با ارقام و نمودارها علاقه داشته باشید. برای حسابدار شدن افراد باید به این سؤالات پاسخ دهند: آیا من توانایی و شرایط لازم برای تبدیل شدن به حسابدار را دارم؟ آیا می‌توانم بعد از چهار سال تحصیل در دانشگاه کار خود را در زمینه حسابداری شروع کنم یا باید مدرک کارشناسی ارشد بگیرم؟ آیا باید در یک شرکت بزرگ شوم تا بتوانم به موفقیت برسم و‌ آینده‌ی درخشان داشته باشم؟

مالیات چیست؟ انواع آن | رایلرن

این راهنمای جامع به عنوان منبعی برای افراد علاقه‌مند به شغل حسابداری به شمار می‌آید. در این مقاله توضیحاتی درباره حسابداران، شرح وظایف شغلی، مدرک تحصیلی، مهارت‌ها و لیستی از مراحل لازم برای حسابدار شدن را برای شما بیان خواهیم کرد. نرم افزار حسابداری آنلاین حسابفا، ساده، سریع، قدرتمند و مقرون به صرفه طراحی شده، تا امور مالی کسب‌ و‌ کار شما را مدیریت کند.

حسابدار کیست؟

حسابداران با پیروی از دستورالعمل‌های به روز مطمئن می‌شوند که کلیه معاملات دقیق بوده و همچنین از نظر قانونی نیز مشکلی نداشته‌اند. آنها می‌توانند به صورت تمام وقت برای یک شرکت کار کنند، یا به صورت قراردادی کارهای حسابداری یا مالیاتی را انجام دهند. آنها همچنین می‌توانند برای افراد کار کنند تا در تصمیمات مالی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی یا سایر مسائل مربوط به پول و درآمد به آنها کمک کنند.

کار حسابدار چیست؟

حسابداران برای ترسیم تصویری از سلامت مالی یک شرکت، از اعداد و صورت‌های مالی سازمان یا افراد استفاده می‌کنند. آنها با استفاده از مهارت خود در ریاضیات، حسابداری، حقوق و امور مالی، سود و زیان شرکت‌ها را تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کنند.

آنها اطلاعاتی از روند مالی شرکت فراهم می‌کنند که سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل به آنها نیاز دارند، تا از طریق آنها بتوانند عملکرد شرکت در بازه‌های زمانی مشخص را بررسی کنند. این اطلاعات پایه و اساس گزارش‌های هر شرکت و روند قانونی بخش مالی آن هستند.

در اینجا برخی از وظایفی که ممکن است یک حسابدار داشته باشد را بررسی خواهیم کرد:

  • الزامات مربوط به کارکنان شرکت را تعیین می‌کند. داده‌های حقوق و دستمزد را حفظ می‌کند و از آنها لیست ماهانه تهیه و پردازش می‌کند.
  • در تکمیل ممیزی‌ها با حسابرسان داخلی و خارجی همکاری می‌کند.
  • درباره فاکتورهای حسابداری و صورتحساب‌ها برای کارمندان، فروشندگان و مشتریان توضیحات ارائه می‌دهند.
  • بودجه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، پرداختی‌های حقوق و دستمزد، فاکتورها و سایر اسناد حسابداری را تهیه و بررسی می‌کنند.
  • قراردادها و کمک‌های مالی سرمایه گذاران را بررسی می‌کند.
  • صورت‌های سود و زیان و گزارش‌های ماهانه از این دو را تهیه می‌کند و همچنین لیستی از هزینه‌های ماهانه ارائه می‌دهد.
  • روند درآمد و هزینه را تجزیه و تحلیل می‌کند و درباره بودجه با مدیران بحث و تبادل نظر دارد و بر روند هزینه‌ها و بودجه کنترل دارد.
  • اطلاعات مالی از قبیل واریزی‌ها به حساب‌های شرکت را بررسی می‌کند و اسناد مربوط به قراردادها و معاملات مالی را بایگانی می‌کند.
  • مغایرت‌های حسابداری را برطرف می‌کند.
  • بر روی روند کار بخش حسابداری نظارت دارد.
  • پایگاه داده‌های مالی، سیستم‌های نرم افزاری و بایگانی دستی را پیشنهاد، توسعه و نگهداری می‌کند.

انواع حسابداری

حسابداری اغلب زبان تجارت نامیده می‌شود. کار این زبان، ثبت و ارائه خلاصه‌ای از تراکنش‌های تجاری و مالی و تجزیه و تحلیل، تأیید و گزارش نتایج است. عملکرد حسابداری در یک کسب‌وکار کوچک حیاتی است زیرا به صاحب شرکت به حسابدار این اجازه را می‌دهد تا داده‌های مالی و جاری را به گونه‌ای ارزیابی کند که در نهایت نتیجه آن به نفع شرکت و ذی‌نفعان باشد.

بر خلاف تصور همگان، حسابداری تنها به روش سنتی حساب و کتاب محدود نمی‌شود و امروزه مدل‌های مختلفی از حسابداری وجود دارد که افراد علاقه‌مند به این حیطه، در زمان انتخاب می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند.

انواع حسابداری شامل حسابداری عمومی، حسابداری خصوصی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری حقوقی و حسابداری مالیاتی می‌شود. اگرچه انواع حسابداری برای عملکرد سالم یک کسب‌وکار حیاتی هستند، اما معانی متفاوتی دارند و اهداف متفاوتی را محقق می‌کنند. در ادامه درباره این نوع از حسابداری‌های صحبت خواهیم کرد و کاری که آنها در شرکت‌ها انجام می‌دهند را نیز، بیان خواهیم کرد.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی نوعی از حسابداری است که استفاده آن برای عموم مردم است و تصور می‌شود که حرفه‌ای‌تر از حسابداری خصوصی باشد. حسابداران رسمی و غیررسمی می‌توانند خدمات حسابداری عمومی را به مشتریان خود ارائه دهند.

حسابداری خصوصی

حسابداری خصوصی نیز در میان انواع حسابداری قرار می‌گیرد که فقط به کار در یک شرکت خاص محدود می‌شود؛ جایی که یک حسابدار حقوق و دستمزد خود را بر اساس قرارداد کارفرما و کارمندی دریافت می‌کند. از حسابدار خصوصی برای شرکت‌های سهامی عام نیز استفاده می‌شود.

حسابداری مالی

حسابداری مالی به ثبت، ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی مربوط می‌شود. در این نوع حسابداری گزارش‌های مالی که یک شخص حقوقی داشته در صورت‌های مالی آورده می‌شوند.

حسابداری دولتی

این نوع حسابداری برای سازمان‌ها یا شعب دولتی استفاده می‌شود. حسابداری دولتی با ویژگی‌های خاص شرکت‌های دولتی انجام می‌شود که پایه و اساس آن ردیابی و گزارش دهی در همه سطوح شرکت‌های دولتی است. نرم افزار حسابداری ابری مزایا و قابلیت‌های خاصی دارد که با استفاده از سیستم‌های سنتی قادر به استفاده از آنها نخواهید بود.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی به موضوعاتی می‌پردازد که از اختلافات واقعی یا پیش بینی شده یا دعوا به وجود می‌آیند. حسابداران حقوقی معمولاً باید در یک دادگاه شواهد و مدارک تخصصی ارائه دهند. همه شرکت‌های بزرگ در بخش حسابداری خود فردی با سمت حسابداری حقوقی نیز دارند و در این سمت حتی گاهی نیاز است مهارت و تخصص بیشتری نسبت به حسابداری عمومی و غیره باشد. برخی از حسابداران حقوقی ممکن است فقط در دعاوی مربوط به بیمه، جراحات شخصی، کلاهبرداری، ساخت و ساز یا ممیزی حق امتیاز تخصص داشته باشند.

حسابداری مالیاتی

این نوع از حسابداری به طور خاص به امور مالیاتی و موارد مرتبط به آن می‌پردازد. حسابداری مالیاتی زیر نظر سازمان دارایی است که کار حسابداران در آن رسیدگی به صورت‌های مالیاتی و تطبیق آنها با قوانین اداره مالیات و دارایی است.

محل کار حسابدار چگونه است؟

نمی‌توان شرکت و کسب و کار خاصی را برای کار حسابدار مشخص کرد. به این معنا که تقریباً هر کسب و کار و سازمانی چه دولتی و چه غیر دولتی به حسابدار نیاز دارد، یا از خدمات یکی از آنها استفاده می‌کند. شرکت‌های بزرگتر ممکن است دپارتمان حسابداری داشته باشند و به طبع حسابداران زیادی نیز استخدام می‌کنند. یا، ممکن است فقط یک حسابدار در یک شرکت وجود داشته باشد، که ممکن است به یک ناظر و مدیر مالی در همان شرکت گزارش‌های خود را بدهد.

حقوق حسابدار

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۷.۵۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان از ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰.۳۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. شما با پیاده‌سازی نرم افزار حسابداری وردپرس به راحتی می‌توانید مدیریت موجودی انبار را به نرم‌افزار بسپارید

درآمد حسابدار با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این مورد در مورد حسابدار هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۱۴,۰ میلیون تومان

میانگین: ۶,۵ میلیون تومان

کمترین: ۲,۵ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۶ میلیون تومان

کمترین: ۱,۰ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۱ میلیون تومان

کمترین: ۳,۵ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: ۲۳,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۰,۰ میلیون تومان

کمترین: ۵,۰ میلیون تومان

 

 

دکمه بازگشت به بالا