اقتصادی

آفت‌کش نانویی که دوستدار طبیعت است و باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی ایجاد نخواهد کرد

نشان داده شده است که استفاده طولانی مدت از آفت کش های گیاهی حاوی آفت کش ها در نانوذرات، دشمنان طبیعی را احیا کرده و به تدریج تعداد ساعت های مورد نیاز برای سمپاشی را کاهش می دهد.

به گزارش امروزنگاردکتر گفت. مریم نگهبان، یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده نباتات و موسس این شرکت گفت: از این نانو آفت کش می توان برای کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم در باغات و گلخانه ها استفاده کرد. آنها میکروکپسول هستند و از این فناوری می توان برای تولید انواع آفت کش های کم خطر و عاری از سموم شیمیایی استفاده کرد و ما از این نانو آفت کش ها در باغات پسته و گلخانه های مختلف به عنوان پایلوت استفاده کرده ایم و به نتایج جالبی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه تولید این محصول حاصل 17 سال مطالعه ترکیبات گیاهی و پلیمرهای گیاهی با تمرکز بر کپسول های میکرو و نانومقیاس است، خاطرنشان کرد: این نانو آفت کش در باغ های مختلف دامغان، کرمان، یزد، بابک و برخی شهرستان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از این نانو آفت کش در گلخانه ها و صیفی جات مانند گوجه فرنگی در ورامین و شهرستان ها نیز با موفقیت استفاده شده است. مطالعات انجام شده با کمک موسسه حفظ نباتات اثربخشی این آفت کش را به اثبات رسانده و نتایج این آزمایشات نیز نشان داده است که این نانو آفت کش اثری از بقایای سم در محصول باقی نمی گذارد.

گاردین گرانی و سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی را از مضرات سموم شیمیایی برشمرد، اما ادامه داد: این سموم به دلیل استفاده از فناوری نانو مصرف کمی دارد و همچنین بسیار موثر است. بر اساس نتایج، قراردادهایی برای پایلوت این فناوری در شهرهای مختلف منعقد شده و در حال تجاری سازی این فناوری هستیم.

دانشبانیان گفت: برای گرفتن مجوز از راه اندازی کارگاه گرفته تا راه اندازی خط تولید نیازمند کمک هستیم، سازمان ها موانع زیادی ایجاد می کنند، بنابراین پروسه صدور مجوز بیش از یک سال طول می کشد. از این رو انتظار داریم مشکلات کارآفرینان حل شود.

به گفته ستاد نانو، این نانو آفت کش برای انسان، دام و محیط زیست سازگار و ایمن بود. تعادل محیط را به هم نمی زند و در عین حال زیست سازگار و دوستدار طبیعت است. در تماس با مصرف کننده بی خطر بوده و مقاومت آفات در برابر سموم را کاهش می دهد و در برابر هر گونه آفت مقاوم موثر بوده و مشکلات مقاومت آفات نسبت به سموم را در سالهای بعد کاهش می دهد.

استفاده طولانی مدت از این آفت کش باعث احیای دشمنان طبیعی و کاهش تدریجی ساعات سمپاشی می شود. این آفت کش مشکلی برای ماندن در محیط ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا