سلامت و تندرستی

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و بهداشت کار است.

روزی برای نگاهی به دیدگاه های مقامات بهداشتی جامعه در مورد سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی.

آقای کارما! من باید ایمن باشم تا خوب کار کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه موضوعی مهم و قابل توجه است، چنان که وقتی کارآیی و تلاش همه افراد به عبارت های مختلف مطلوب دیده و مطلوب دیده می شود. از نظر جسمی و روحی کامل باشید و با خیال راحت کار کنید و با خیالی آسوده وارد مسیر تولید و اشتغال شوید.

برای بیش از دو سال، همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داد، به طوری که مشاغل مختلف را به طور کامل از چرخه تجارت حذف کرد و هزاران کارگر و کارمند را بیکار کرد.

از جمله تغییرات اجباری در دوره سلطنت، وابستگی گسترده به مخابرات، تجارت اینترنتی و غیره بود که در کنار مزایای آن، آسیب های روانی اجتماعی را افزایش داد.

شیوع این ویروس کشنده منجر به خسارات هنگفت و سودهای کلان در جمعیت شاغل و تعداد زیادی از کارگران در امرار معاش روزانه شده است.

جعفر جندقی رئیس مرکز بهداشت و درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین امروزنگار وی گفت: سازمان جهانی کار در این روز مصادف با هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ایران مراسمی را با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی برگزار می کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت کار یک فعالیت بین المللی سالانه برای نهادینه کردن کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در تمامی محیط‌های کاری است که باعث افزایش آگاهی عمومی برای افزایش ایمنی و سلامت می‌شود. در تمام محل های کار محل کار. ” سازمان بین المللی کار از اجرای این رویداد و سیاست در راستای مانیفست هر دولت حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

جندقی بیان کرد: سازمان جهانی کار در سال های اخیر با استقرار الزامات نظام مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار، به دنبال فرهنگ سازی ایمنی و بهداشت کار در محیط کار بوده است.

وی گفت: در سال 2021 با تمرکز بر تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای با هدف افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در مواجهه با بحران های کنونی و آتی و امسال با شعار” محقق می شود. فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی “بیایید با هم کار کنیم.”

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: این شعار بر ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت حرفه ای از طریق مذاکره و گفت و گوی اجتماعی بین دولت، کارفرما و تشکل های کارگری تاکید دارد. نقش بسیار مهمی دارد.” و مهمتر از همه، مشارکت همه جانبه ذینفعان برای تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان برای سلامت محیط کار

جندقی خاطرنشان کرد: از این رو شایسته است تا حد امکان بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و غیره توسعه و تعامل صورت گیرد. ذینفعان تأثیرگذار در این حوزه.» و فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت را در جامعه ایجاد کند.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که به حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در تمامی سطوح احترام می گذارد و محلی است که دولت ها، کارفرمایان و کارگران به طور فعال و سیستماتیک در آن مشارکت دارند و مسئولیت ها و وظایفی دارند. . تعریف شده در زمینه تامین محیط کار ایمن و سالم و به طور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعریف کار شایسته، کارکنان از حقوق مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، آینده شغلی مناسب و حمایت های قانونی کافی برخوردار هستند.

جندقی خاطرنشان کرد: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت شغلی مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این مهم از تدوین و بازنگری در چارچوب های نظارتی و خط مشی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای برای رسیدگی به وضعیت پایداری و چالش های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای تا اجرای واقعی اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای حائز اهمیت است. در محل کار. “

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و استراتژی‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه اجرای سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مؤثرتر را با تعهد به ایجاد تسهیل می‌کند. . ”

ایجاد خانه های بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

جندقی گفت: در کشور ما در برنامه ارائه خدمات اولیه بهداشتی به کارگران با ایجاد خانه های بهداشت کارگری در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی از طریق نمایندگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی. تلاش وزارت بهداشت برای تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت کارگران است و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی گفت: از سوی دیگر همکاری داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور زمینه ساز هدف نهایی بهداشت حرفه ای یعنی ارتقای سلامت کارکنان است.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ عاملی برای داشتن یک محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همانگونه که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-19 در محیط های کاری ما و تلاش بازرسان حرفه ای سلامت در این حوزه نشان می دهد، برای ما برای شاد بودن سیستم ایمنی و بهداشت قوی حرفه و مشارکت هدفمند سازمان ها، تشکل های کارفرمایی و کارگری و کلیه ذینفعان مرتبط و فعال در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در بنگاه ها و در سطح ملی نقش حیاتی در ایجاد محیط کار سالم ایفا می کند. ، یعنی تضمین و حفظ سلامت کارکنان.

مدارک بازرسان بهداشت حرفه ای در دوران تاج

جندقی گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا علیرغم دخالت تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه ای و شواهد برخی از آنها مبنی بر حفظ سلامت نیروی کار کشور، پایش سلامت لحظه ای ارزش ندارد. پروتکل های محل کار لغو شده است.

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه‌ای سلامت و پیگیری‌های مستمر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای صنعت، خوشبختانه به‌جز در موارد محدود، شاهد اپیدمی خوشه‌ای در این صنایع خاص و شرایط اقتصادی نبوده‌ایم. سختی تحریم ها، صنایع کشور بدون وقفه به کار خود ادامه دادند.

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار، برنامه‌های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و دنبال می‌شود. این موارد شامل بازرسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و بافندگان فرش، بهداشت معدن، سلامت کارگران ساختمانی، و بهداشت شغلی در پمپ بنزین ها می باشد.

جندقی بیان کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای برای کارگاه های کوچک و خوداشتغال و مشاغل غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع مطابق با کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست توسط کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرما، کمیته های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، یافتن مشاغل سخت و صدمات، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومی) و معاینات بهداشت حرفه ای.

مراقب باش! برای داشتن کیفیت کاری مورد نیاز در هر صنف و شغلی باید سلامت جسمی و روحی مورد نیاز عامل اصلی یعنی نیروی انسانی باشد و محیطی امن و آرام برای فرد و افراد شاغل در آن مجموعه فراهم شود. ارائه بهترین کیفیت کار. و خدمات مورد نظر درآمد دریافت کنندگان خدمات خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آنلاین امروزنگار

دکمه بازگشت به بالا