سلامت و تندرستی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مدت ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند به مدت ۱۴ روز و افرادی که نوع دیگری دریافت کرده‌اند از اهدای خون معاف هستند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش امروزنگار، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد، زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً به دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد حمله می کند.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل نگرانی‌هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش‌هایی در ذهن مردم ایجاد می‌شد، شاهد کاهش اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز همه بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران مبتلا به خون و فرآورده های آن نیاز است. .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با آغاز موج هفتم کرونا و تسریع مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که کرونا تا حدی کنترل شده است، با توجه به افزایش اعمال جراحی و افزایش نیاز برای خون و فرآورده های آن، مردم شریف مثل همیشه باید برای اهدای خون خوش شانس باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ابتلای برخی از اهداکنندگان خون به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست تا آسیبی به اهداکننده و گیرنده خون وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن ها، گفت: تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا به مدت 14 روز و کسانی که تزریق می شوند از اهدای خون معاف هستند. واکسن های دیگری مانند سینوفارم و برکات را دریافت کرده اند، از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد: برای پرهیز از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت، با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به آدرس https://www.ibto.ir، با تعیین وقت آنلاین در هر مرکز انتقال خون، اقدام کنند. و در زمان لازم اقدام به اهدای خون نمایید

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا