اقتصادی

آیا نانو فیلترها برای همه نیروگاه‌ها قابل استفاده هستند؟

مدیر گروه ستاد توسعه فناوری نانو بر خلاف برخی مقامات که می گویند از فیلتراسیون برای همه نیروگاه های کشور نمی توان استفاده کرد ، تأکید می کند که می توان برای پاکسازی آلودگی گیاهان از فناوری ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان در Benefit ، سوخت پاک تهیه کرد. نانو فیلترها را بردارید.

به گزارش امروزنگار اگرچه به گفته برخی مسئولان ، از سیستم های فیلتراسیون نمی توان برای کاهش آلودگی هوا برای تمام نیروگاه های کشور استفاده کرد ، محققان در این زمینه با اشاره به سه روش مختلف فیلتراسیون در نیروگاه ها ، بر تمام نیروگاه های سوختی تأکید می کنند. مجهز به سیستم های فیلتراسیون.

علی اصغر نجیمی ، مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو در مصاحبه با امروزنگار فیلترهای نانو شامل دو دسته “ورودی هوا” و “هوای خروجی” کارخانه ها و واحدهای صنعتی است و گفت: “هر صنعتی با موتور یا توربین دارای یک هوای ورودی است که در حال حاضر در زمینه” الیاف نانو “است . فناوری در ما این اختیار را داریم که دستگاههایی برای تولید نانو الیاف و فیلترهای نانو ، که از سال 2011 توسط شرکتهای دانش بنیان تولید شده اند ، قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های صنعتی برای تصفیه هوای خروجی واحدهای صنعتی خود چنین فیلترهایی را وارد کرده اند ، ادامه داد: اما به دلیل اعمال تحریم ها ، از فروش آنها به ایران خودداری شده و شرکت های نانو دانش بنیان وارد میدان شدند. سئو. و توانسته اند از نظر صنعتی چنین فیلترهایی را تولید کنند ، به طوری که 5 خط تولید از این نوع فیلترها در حال حاضر در یکی از شرکتهای صنعتی مستقر شده و از ظرفیت بالایی برای تولید فیلترهای ویژه برای هوای ورودی به کارخانه ها ، صنعتی برخوردار هستند. واحدها و نیروگاه ها.

نجیمی گفت سایر شرکتهای صنعتی دستگاههایی را تولید کرده اند که فیلترهای نانو خانگی تولید می کنند و خطوط فیلتر نانو را برای هوای ورودی واحد صنعتی راه اندازی کرده اند ، خاطرنشان کرد: ویژگی این فیلترها این است که هوای تمیزتری را به داخل اتاق وارد می کنند. وقتی هوای تازه وارد اتاق می شود ، احتراق کامل می شود.

نجیمی افزود: این ویژگی باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب به قسمت های متحرک موتور می شود که هر دو منجر به کاهش هزینه های نگهداری در مجتمع هایی می شود که از فیلترهای نانو استفاده می کنند.

مدیر گروه صنعت در ستاد توسعه فناوری نانو دستیابی به راندمان تولید سوخت در نیروگاه ها را یکی دیگر از دستاوردهای بهینه سازی مصرف سوخت دانست و یادآور شد: براساس گزارش های منتشر شده ، استفاده از فیلترهای نانو برای تصفیه هوا به نیروگاه ها باعث افزایش راندمان شده است حدود یک درصد برای نیروگاه ها عدد بالایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 نیروگاه از این نوع فیلترها استفاده می کنند گفت: شرکت نفت و گاز علاوه بر نیروگاه ها از این نوع فیلترها در واحدهای خود استفاده می کند.

نجیمی ادامه داد: با پیشرفت این فناوری علاوه بر فیلترهای هوا ، نانو فیلترهای روغن نیز در دستور کار شرکت ها قرار گرفت و چندین واحد از شرکت ملی نفت و گاز از این محصول استقبال کردند و در مرحله توسعه ، این شرکت ها را به حرکت درآوردند به سمت تولید نانو فیلترهای هواپیما “.

وی با اشاره به تولید فیلترهای نانو برای هوای خروجی صنعتی در کشور خاطرنشان کرد: هوای خروجی واحدهای صنعتی دارای آلاینده های مختلفی از جمله دوده و آلودگی کربن است که از فناوری “نانو الیاف” بر روی فیلترهای کیسه (فیلترهای کیسه ای) استفاده می کنند ، کاهش آلودگی صنایع کارآمد هستند. بنابراین ، این نوع فیلترها کاربردهای گسترده ای در سراسر جهان پیدا کرده است و این فناوری در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر گروه صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو کارخانه های سیمان با ذرات معلق بسیار بالا را از جمله مشتریان این فناوری برشمرد و گفت: ذرات آزاد شده از کارخانه های سیمان می توانند به مدت چند روز و در اثر وزش باد در هوا بمانند. ذرات حرکت می کنند ، اما طبق استانداردهای اجباری صنعت ، آنها ملزم به استفاده از روش های فیلتراسیون هستند که برای نانو فیلترهای کیسه ای بسیار موثر است.

وی عمر مفید بالای سایر مزایای فیلترهای کیسه ای را نسبت به فیلترهای معمولی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: آلاینده ها و ذرات منافذ فیلترهای معمولی را بعد از مدتی پر می کنند ، بنابراین فیلتر کارایی خود را از دست می دهد ، اما آزمایش های مبتنی بر فیلترهای نانو که بر روی فیلترهای معمولی انجام می شود دو برابر است. طول عمر این جنبه در مورد صنایع اقتصادی صدق می کند.

فیلترهای نانو را برای نیروگاه های فعلی پیاده سازی کنید

نجیمی با اشاره به استفاده گسترده از نانو فیلترهای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان در نیروگاه ها ، توضیح داد: این اتفاق برای نیروگاه ها نیفتاده است.

وی گفت: روشهای مختلفی برای فیلتر كردن نیروگاهها وجود دارد كه یكی از آنها “اسكراب” است كه در آن یك ماده جامد یا مایع پاشیده می شود و به این ترتیب آلودگی برطرف می شود و روش دیگر ESP یا الكترواستاتیک باران است كه حاوی آلودگی است. بین دو صفحه فلزی با ایجاد اختلاف پتانسیل ، و پس از چنین فیلتراسیون.

این پژوهشگر حوزه نانو استفاده از فیلترهای نانو در کیسه ها را یکی دیگر از روش های فیلتر کردن نیروگاه ها عنوان کرد و در این باره توضیح داد: این فیلترها در سیستم خاصی که از طریق آن هوای آلوده تصفیه می شود وارد جریان هوای خروجی می شوند.

وی با تأکید بر اینکه بسته به میزان و نوع آلودگی نیروگاه ها ، از یکی از این سه روش استفاده می شود ، گفت: بیشتر نیروگاه های دنیا از یکی از این روشهای فیلتراسیون استفاده می کنند. اما باید توجه داشت که در دنیا قبل از فیلتراسیون در نیروگاه ها از سوخت با آلاینده های کمتری استفاده می شود و سپس برای کاهش آلودگی بیشتر ، نیروگاه های تصفیه در سیستم خروجی نیروگاه ها نصب می شوند.

یک شرط اساسی برای فیلتراسیون موفقیت آمیز نیروگاه ها

مدیر گروه صنعتی نانو HQ تأکید کرد که از دو عامل “سوخت پاک” و “استفاده از سیستم تصفیه هوا” باید به طور همزمان در نیروگاه ها استفاده شود. اگر سوخت مورد نیاز نیروگاه ها تمیز نباشد ، سیستم تصفیه هوا Luas سرعت می گیرد و باید تعویض شود و هزینه ها را افزایش می دهد.

نجیمی با اشاره به اینکه در کشور ما از دو عامل زیر استفاده نشده است: Nano HQ ، در شرکت های دانش بنیان اعلام کرد که فیلترهای نانو که به نیروگاه نیاز دارند نیروگاه آزمایش شده و آماده تأمین هستند در حالیکه در واحدهای صنعتی مانند سیمان تولید می شوند. از این نوع فیلترهای نانو تولید شده توسط شرکت های داخلی استفاده شده و این محصول آزمایشات خود را به صورت صنعتی گذرانده است.

دبیر کارگروه صنعت و بازار در ستاد نانو با تأکید بر اینکه فیلترهای نانو تولید شده می توانند برای همه نیروگاه های کشور استفاده شوند ، اظهار کرد: در استفاده از این نانو فیلترها هیچ محدودیتی در تصفیه هوای خروجی وجود ندارد.

وی گفت: “آلاینده های نیروگاه های برق شامل” ذرات معلق “مانند PM 2.5 ،” اکسید گوگرد “،” NOX “و” SOX “است که همه آنها به روشهای مختلف فیلتراسیون نیاز دارند. فیلتر کیسه یک روش معمول برای از بین بردن ریزگردها است و استفاده از این فناوری برای از بین بردن آلودگی شهرداری مهم است. از آنجا که این یک روش اقتصادی است و فناوری نانو این فیلترها باعث افزایش طول عمر فیلترها می شود ، اما نیروگاه هایی مانند اسکراب که در مقیاس نیمه صنعتی در کشور اعمال شده اند ، نیاز به فیلتر کردن گازهای سمی مانند ساکس و ناکس دارند. .

به گفته وی ، در زمینه نانوالیاف ، 4 تا 5 شرکت و در زمینه تجهیزات مربوط به تولید نانوالیاف ، حدود 9 شرکت صنعتی در کشور فعالیت می کنند که محصولات را برای زمینه های مختلف صنعتی ارائه داده اند.

نانو فیلترهای صنعتی ساخت ایران

به گزارش امروزنگار ، فیلتراسیون یک فرآیند مکانیکی یا فیزیکی است که در صنایع مختلف مانند تولید سیمان و گچ ، پتروشیمی ، انتقال گاز طبیعی و کمپرسورها استفاده می شود. در طی این فرآیند ، مواد جامد معلق از مایع مانند هوا ، آب ، گاز یا روغن جدا می شوند و این ذرات هنگام عبور از فیلتر به فیبرهای رشته ای می چسبند. بنابراین ، هرچه منافذ در فیلتر کوچکتر باشند ، کارایی فیلتر بیشتر بوده و ممکن است از حرکت ذرات کوچکتر جلوگیری کند. اما اگر تراکم فیبر بستر فیلتر افزایش یابد ، افت فشار افزایش می یابد و در نتیجه مصرف انرژی افزایش می یابد.

استفاده از فیلترهایی با پوشش نانوالیاف به دلیل سطح زیاد ، نسبت طول به عرض و چگالی کم باعث افزایش کارایی فیلتر در جذب ذرات ریز می شود ، بدون اینکه افت فشار فیلتر در مقایسه با فیلتر غیر نانو به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این امر باعث افزایش کیفیت مایع در حال کار و در نتیجه افزایش عمر قطعات و کاهش زمان تعمیر و توقف می شود.

به دلیل این مزیت ، شرکت های مختلفی در تولید نانو فیلترهای صنعتی فعال بودند ، به طوری که یکی از شرکت های دانش بنیان تولید و کاربرد نانوالیاف و ذرات نانو ، به ویژه نانوذرات مغناطیسی را به منظور بهبود کیفیت زندگی ارتقا داد. در مرحله اول ، ضمن تولید دستگاه الکتروپینینگ برای تولید الیاف نانو ، در تولید صنعتی و بومی سازی برخی از محصولات مانند فیلترهای خودرو با فناوری الیاف نانو موفق شد.

محصول دیگر این شرکت تولید صنعتی فیلتر روغن ، فیلتر هوای موتور و کابین است که از فناوری نانو الیاف برای وسایل نقلیه مختلف استفاده می کند.

با توجه به ساختار و منافذ الیاف نانو به اندازه نانومتر ، گرد و غبار و ذرات معلق کوچکتر از یک میکرون که از فیلترهای معمولی عبور می کنند ، در دام لایه nanafiber قرار می گیرند ، با کارایی فیلتراسیون کل حدود 50٪ برای هر زیر میکرون تعلیق. این افزایش ذرات را نشان می دهد.

تولید فیلتر هوا

برای محافظت از اجزای توربین در برابر صدمات ذرات گرد و غبار و آلودگی و سایر ذرات مضر موجود در هوا ، از فیلتر هوا برای جذب حداکثر میزان ذرات گرد و غبار در هوا استفاده می شود ، در این راستا یکی از شرکت های فناوری است که از نانوالیاف فیلتر هوا را ارائه می دهد.

محققان از الیاف الکترواسپون برای بهبود عملکرد و کارایی فیلتر استفاده کردند و این فناوری ضمن افزایش بازده جذب گرد و غبار ، باعث افت فشار زیاد نمی شود. الیاف الکترواسپان قطری کمتر از 100 نانومتر دارند و به طور مساوی سطح کاغذ فیلتر را می پوشانند.

تولید فیلترهای نانو صنعتی

یک شرکت دانش بنیان دیگر فیلترهای هوای صنعتی شامل سیمان ، گچ ، کارخانه های کاشی و سرامیک ، کارخانه های تولید فولاد ، کارخانه های ذوب فلزات ، کارخانه های تولید آرد ، کارخانه های تولید ماکارونی ، کارخانه های روغن نباتی و صنایع پتروشیمی را با موفقیت تولید کرده است. این فیلترها باعث افزایش کارایی فیلتر می شوند ، ذرات بیشتری را جذب می کنند و عمر آنها را افزایش می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا