اقتصادی

ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی و سموم کشاورزی را اختصاص نمی‌دهند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: براساس گزارش های دریافت شده از این کمیسیون ، برای واردات دام دامی به 1.4 میلیارد دلار اعتبار نیاز داشتیم که از این تعداد فقط یک سوم اختصاص می یابد.

جلال محمودزاده در مصاحبه با امروزنگار در مورد مسائل ارزی تأثیرگذار بر افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: تخصیص ارز برای واردات ورودی دامی بسیار کم بود. براساس گزارشات مستند دریافت شده از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس ، تنها 400 میلیون دلار برای ورودی های دامی به ارزهای خارجی اختصاص یافته است و طبق قانون باید 1.4 میلیارد دلار به این بخش اختصاص یابد. در حقیقت ، فقط یک سوم از ارز مورد نیاز به این بخش اختصاص می یابد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه “بانک مرکزی تأمین نهاده های دامی از ذخایر استراتژیک را برای حمایت از مشاغل دامی پیش بینی کرده است” گفت: “مطمئناً این ذخیره استراتژیک کافی نیست و مشکلات فعلی را ایجاد کرده است.”

در مورد مشکلات ارزی ناشی از صادرات ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: “وقتی صادرکنندگان محصولات را صادر می کنند ، مجبورند ارز را پس بگیرند ، اما تحت تحریم های فعلی ، هیچ بانک یا صرافی وجود ندارد. برای بازگشت ارز به صادرکنندگان ایرانی. ” به همین دلیل صادرکنندگان مجبور هستند ارزش خود را در خارج از کشور و واردکنندگان محصولات تأمین کنند تا معادل ارزش کالاها را به کشور بازگردانند. متأسفانه مسئولان این مبادله را قبول ندارند و با پول نقد ایستاده اند.

وی ادامه داد: صادرکنندگان می گویند برای تبدیل پول نقد یک بانک یا صرافی وارد کنید تا ما بتوانیم پول نقد را در کشور برگردانیم اما اکنون این امکان پذیر نیست ، بنابراین صادرکنندگان مجبور می شوند ارزش خود را کاهش دهند. برای واردکنندگان محصولات تأمین کنید تا محصول بتواند کشور را برگرداند. با این وجود بانک مرکزی این مبادله را در سیستم خود نمی پذیرد و اکنون در زمینه مشوق های صادراتی مشکلات عمده ای وجود دارد.

محمودزاده در رابطه با ارز مورد نیاز سموم دفع آفات کشاورزی اظهار داشت: در چهار یا پنج ماه گذشته هیچ قانون واحدی به سموم دفع آفات کشاورزی اختصاص نیافته است. طبق قانون ، ما هر سال 250 میلیون دلار برای واردات سموم دفع آفات کشاورزی نیاز داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا