اقتصادی

افزایش همکاری در حوزه انرژی، شاه‌بیت مذاکرات اقتصادی در خزر

به گزارش شفاف، امروز مشخص شده است که منطقه ژئوپلیتیکی دریای خزر از نظر ذخایر هیدروکربنی مهمترین منطقه در بازار جهانی انرژی است. دریای خزر با ذخایر فراوان هیدروکربنی خود در کنار چین، اروپا و هند جزو سه منطقه پرمصرف انرژی جهان از چهار منطقه است و امروز ایران قاطعانه متعهد به فعالیت‌ها و عملیات برای توسعه است. در منطقه خزر جنوبی نشان می دهد که سیاست صحیح جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری در زیرساخت ها ایجاد می کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که به نمایندگی از ایران در دومین کنفرانس اقتصادی خزر در مسکو حضور داشت، گفت: دریای خزر به عنوان میراث مشترک و مرکز ارتباط بین ما، بستر بسیار مناسبی را برای افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف فراهم می کند. کشور او کشورهای حاشیه این دریا. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم به دنبال گسترش همکاری های همه جانبه با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای ساحلی دریای خزر است و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خود به عنوان نقطه اتصال کشورهای همسایه به ویژه کشورهای ساحلی دریای خزر. دریای خزر تا سواحل جنوبی و آب‌های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مصمم به ایجاد شتاب در همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر هستند.

در پنج ماهه اول سال 1401 توسعه صادرات به آذربایجان 84 درصد و صادرات به روسیه 31 درصد نسبت به دوره قبل و صادرات به ترکمنستان نیز 40 درصد رشد داشته است. در توسعه صادراتی که در این مدت صورت گرفته، اقلام سبد صادراتی کشور نیز تغییر کرده است، به این معنی که صادرات سنتی که شامل محصولات کشاورزی و به طور کلی میوه و تره بار بود، به کالاهای صنعتی به عنوان کاتالیزور، روغن و تجهیزات میدان گاز، توربین ها و کمپرسور رانده می شود.

شاید بزرگترین دستاورد حضور ایران در این کنفرانس شکستن تابوی غرب و توجه به منطقه در راستای منافع ملی بود. دولت سیزدهم در یک سال اخیر تلاش کرده است تا این مهم را ثابت کند که تمام دنیا محدود به غرب نیست و کشورهای مستقل منطقه می توانند در مسیر استقلال اقتصادی خود از زیاده خواهی های آمریکا دور شوند.

پس از خلیج فارس و سیبری، دریای خزر سومین منبع انرژی در جهان است، موضوعی که به خوبی نشان می دهد دریای خزر و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی آن برای کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر اهمیت بسیار مهم است. ذخایر نفت و گاز سفر معاون اول رئیس جمهور به مسکو و حضور وی در دومین نشست اقتصاد خزر با توجه به شرایط خاص امروز جهان، بحران اوکراین و چالش های موجود در اقتصاد جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته وزارت نفت، واقعیت این است که کشورهای دارای بیشترین سهم گاز در جهان در کنفرانس اقتصادی خزر دور میز نشستند و نتیجه این نشست برای اروپا مهم و قابل تامل است. نزدیک شدن به زمستان این بحران ها می تواند باعث برنامه ریزی اقتصادی کشورهای حاشیه خزر نیز شود.

پیش بینی می شود مذاکرات کارشناسی بین کشورهای حاشیه دریای خزر تا آذرماه به پایان برسد و توافقنامه مربوطه از نظر قانون و از نظر کد کالا، تخفیف و تعرفه صفر امضا شود. ، و سپس آن را. برای تصویب به دولت ها و مجالس کشورها ارائه شود تا شاهد اولین تجارت آزاد منطقه ای باشیم که این تجارت آزاد یک بازار 600 تا 700 میلیارد دلاری را در مقابل صنعت و تجارت ما قرار می دهد زیرا ما در بسیاری از کالاها مزیت داریم. کشورها این را وارد می کنند و با کاهش تعرفه ها می توانیم به راحتی اجازه دهیم کشورها رقابت کنند و بازار را به دست آورند.

ایجاد کمیته انرژی در منطقه خزر یکی از 7 پیشنهاد ایران است

پنج کشور دریای خزر به عنوان دارندگان بزرگترین منابع گازی جهان در مسکو گرد هم آمده اند و زمستان سخت اروپا در راه است و بحران جنگ اوکراین در رابطه با این سختی بسیار موثر است. جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تلاش کرد بیشترین همکاری ها را در زمینه انرژی و سوخت بین کشورها ایجاد کند.

وزیر نفت که به همراه معاون اول رئیس جمهور و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده بود، در حاشیه این مجمع با اشاره به همکاری های ایران و روسیه در حوزه انرژی گفت: ترانزیت و مبادلات نفت و گاز روسیه و ایران از نظر انرژی قطب منطقه خواهد بود و درآمد ارزی زیادی نصیب کشور خواهد شد.

ایران در کنفرانس اقتصادی خزر چهارمین پیشنهاد خود را برای توسعه همکاری ها در بخش انرژی ارائه کرد و گزینه تشکیل «کمیته همکاری برای نفت، گاز و فرآورده های نفتی کشورهای دریای خزر» را روی میز پیشنهاد قرار داد.

در این همایش کشورهای حاشیه دریای خزر بر افزایش مبادلات نفت و گاز و انجام تسویه حساب های تجاری بر اساس ارزهای ملی و اتصال شبکه بانکی تاکید کردند. طی سال گذشته حدود 30 درصد در تجارت کشورهای حاشیه دریای خزر افزایش داشته است. یکی از مهمترین نکاتی که در این سفر مورد تاکید قرار گرفت افزایش مبادلات نفت و گاز بین کشورهای حاشیه دریای خزر بود.

به گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، توافقاتی بین وزیر نفت ایران و مقامات روسیه و قزاقستان در زمینه افزایش مبادلات انجام شد.

بهره برداری منطقی و عادلانه از ذخایر نفت و گاز دریای خزر از دیگر محورهای این همایش بود و همکاری در حوزه انرژی می تواند در مبارزه با تحریم ها موثر باشد. اما این تمام ماجرا در حوزه انرژی نیست و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران موضوع تبادل انرژی را در بحث این مجمع منعکس کرد.

پیش از این در نشست کشورهای عضو اکو در ترکمنستان، ایران قرارداد تبادل گاز با این کشور و جمهوری آذربایجان امضا کرد که انتظار می‌رود با سایر اعضای سازمان دریای خزر نیز تکرار شود. قزاقستان، ترکمنستان و روسیه راه خوبی برای انتقال گاز، نفت و محصولات پتروشیمی خواهند بود.

ایران؛ قطب انرژی منطقه

به گفته وزیر نفت، ترانزیت و مبادله نفت و گاز از روسیه، ایران را به قطب منطقه از نظر انرژی تبدیل می کند و درآمد ارزی زیادی نصیب کشور می شود. ایران و روسیه به عنوان کشورهای صادرکننده گاز، همکاری های زیادی در زمینه تبادل انرژی داشته اند. موضوع مهم ایران در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان، برنامه ریزی دو طرف برای همکاری در توسعه میادین شمال پاکستان و کیش و ایجاد تاسیسات افزایش فشار در میدان پارس جنوبی است. همچنین تفاهم نامه امضا شده و ساخت خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به صورت مشترک توسط ایران و روسیه انجام می شود.

مبادله فرآورده های نفتی مانند بنزین در دریای خزر و مبادله کالاهای غیرنفتی با نفت برای تجهیزات کشتی و بنادر و اسکله بین دو کشور امکان پذیر است و این توانایی را به هر دو کشور می دهد. مبادله تا 10 میلیون تن فرآورده های نفتی و غیرنفتی.

بر اساس اعلام وزارت نفت، همکاری ایران با کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه نفت، گاز و انرژی استراتژیک خواهد بود و به نظر می رسد قرارداد سوآپ و خرید 15 میلیارد مترمکعب گاز از طریق ترکمنستان ظرف چند هفته آینده نهایی می شود. با توجه به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین المللی، ایران می تواند پلی برای انتقال فرآورده های نفت و گاز روسیه به سایر کشورها و تبدیل شدن به قطب گازی منطقه باشد.

در آگوست 2018 و همزمان با اولین سالگرد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، کشورهای حاشیه دریای خزر در منطقه گردشگری آواز شهر ترکمن باشی ترکمنستان گرد هم آمدند. اولین کنفرانس اقتصادی خزر دومین کنفرانس اقتصادی خزر فرصت مغتنمی بود تا ایران بازاری با حجم و ارزش 600 تا 700 میلیارد دلار طراحی کند و از امکانات این حوزه برای کاهش اثرات تحریم‌ها و استفاده از منابع منطقه استفاده کند. . دور زدن تحریم ها

ایران به عنوان کریدور شمال به جنوب و گذرگاه و مهم ترین نقطه اتصال این کشورها به آب های آزاد و شرق آسیا، به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی، کشورهای حاضر در این مجمع اقتصادی می توانند تشویق به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل شوند. و توسعه. ناوگان ریلی و دریایی

به گفته علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، تمرکز معاون اول رئیس جمهور در این جلسه بر کریدور شمال – جنوب خواهد بود و مهمترین پروژه اولویت دار در این حوزه، فعال سازی مسیر رشت – آستارا است. . پروژه راه آهن که ایران با جدیت در حال پیگیری آن است.

دکمه بازگشت به بالا