سلامت و تندرستی

انتقاد وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت/ جرایم بازدارنده نیست

انتقاد وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت/ جرایم بازدارنده نیست

مدیرکل دفتر ارتقاء تغذیه جامعه در وزارت بهداشت با تاکید بر ضرر سلامتی – آسیب رساندن به محصولات تبلیغاتی ، گفت: متأسفانه جرایم تبلیغاتی به حدی کم است که متخلف هزینه آن را پرداخت و پست می کند. قوانین کنونی نظارت باید به صورت پیشگیرانه به روز شوند.

در مصاحبه با امروزنگار ، دکتر زهرا عبدالهی وی با اشاره به اینکه هر سال فهرستی از کالاها و خدمات مضر برای سلامتی با مسئولیت وزارت بهداشت برای جلوگیری از تبلیغات تهیه می شود ، گفت: این لیست سپس به سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می شود. . “بر اساس آخرین فهرست کالاهای مضر در سال 1400 ، که توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی تأیید شده است ، تبلیغ بر روی برخی از محصولات ممنوع است.

وی گفت: “به عنوان مثال ، نوشیدنی های گازدار بدون قند و شیرین نشده ، نوشیدنی های انرژی زا ، نوشیدنی های مالت طعم دار ، آب میوه های بدون گاز حاوی آب میوه کمتر از 25، ، سس ، چیپس ، تنقلات و سایر محصولات غلات فله نباید مصرف شود. . اضافه کنید. ” آنها علیرغم اعلام لیست چنین محصولاتی با امضای وزیر بهداشت ، بارها و بارها تبلیغات آنها را می بینیم.

عبداللهی ادامه داد: ما نباید پیامدهای تبلیغاتی این تبلیغات را نادیده بگیریم و دلیل اینکه این تبلیغ را به ویژه برای کودکان و نوجوانان دنبال می کنیم این است که این محصولات تهدیدی برای سلامتی هستند و مصرف زیاد آنها ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. مصرف زیاد چیپس یا نوشابه می تواند منجر به دیابت و چاقی شود. مشکل بیش فعالی به دلیل استفاده از افزودنی ها و رنگ های غذایی در حال حاضر در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد و به مشکلات جامعه کمک می کند.

وی گفت: “با ترویج چنین مقالاتی از رسانه های تصویری ، مردم و مصرف کنندگان تشویق می شوند تا بیشتر مصرف کنند که عوارض و عواقبی دارد. بنابراین ؛ محصولاتی که با مصرف زیاد باعث بیماری و مشکلات می شوند. از سوی دیگر ، وزارت بهداشت و اگر داروها نباید مصرف شوند ، سازمان غذا و دارو همیشه مورد انتقاد قرار می گیرد ، چرا اجازه تولید آنها را می دهید؟ آگاه باشید که ممنوعیت تبلیغات مانند تولید نکردن نیست ، چنین غذاهایی در سراسر جهان تولید می شوند ، اما تبلیغات جذاب بالا مردم را تشویق می کند تا از این قبیل محصولات بیشتر استفاده کنند ، که در نهایت به سلامت جامعه کمک می کند.

وی توجه به تابلوهای تبلیغاتی در شهرها را جلب کرد و ادامه داد: چنین تبلیغاتی خلاف قانون نیز است. ما در وزارت بهداشت رسما پیگیری و اعتراض می کنیم و نامه هایی را به نهادهای مربوطه مانند صدا و سیما ، وزارت ارشاد ، شهرداری و … ارسال می کنیم و این اعلامیه همیشه گفته می شود درآمد شهرداری است. یا رادیو و تلویزیون. کسب درآمد ضروری است ، اما اگر تصور شود که برای سلامتی مردم مضر است ، دیگر قابل قبول نیست و سلامت مردم مهم است.

وی با اشاره به اینکه جرایم مقالات تبلیغاتی مضر برای سلامتی مانعی ندارند ، افزود: این جنایات به قدری کوچک است که مجرم می تواند به راحتی هزینه آنها را پرداخت کرده و کار خود را انجام دهد. قوانین کنونی نظارت باید به صورت پیشگیرانه به روز شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا