سلامت و تندرستی

بهترین خوراکی برای تناسب اندام؛ هر روز یک وعده

آفتاب‌‌نیوز :

اگر از طرفداران تخم‌مرغ در وعده صبحانه هستید، خبر خوبی برای شما داریم؛ ممکن است ناآگاهانه از طریق مصرف تخم‌مرغ، در حال تقویت تناسب اندام خود هستید. تخم‌مرغ حاوی انواع مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین‌های B و پروتئین است که هر دو مورد در متابولیسم بدن ما نقش دارند. به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، انتشارات سلامت هاروارد اعلام کرد که احتمالا برای یک فرد سالم لذت بردن از هفت تخم‌مرغ در هفته یا مصرف روزانه یک تخم مرغ کامل، بی‌خطر است.

به گزارش اگ اینفو، غذا خوردن و مصرف مایعات کافی در هنگام تمرین ضروری است. تناسب اندام به دریافت کربوهیدرات کافی از ذخایر گلیکوژن کبد و ماهیچه بستگی دارد، اما خوردن غذا‌های مناسب پس از ورزش نیز یکی از جنبه‌های کلیدی تامین این ذخایر و ریکاوری پس از تمرین است. پروتئین و کربوهیدرات هر دو برای کمک به بازسازی عضلات و افزایش ذخایر گلیکوژن بسیار مهم هستند.

مزایای خوردن تخم مرغ قبل از تمرین: اگر قصد ورزش کردن و کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دارید از خوردن وعده‌های غذایی حجیم، سنگین و پرچرب که هضم آن‌ها سخت است خودداری کنید و سعی کنید حداقل یک ساعت قبل از ورزش غذا بخورید. یک وعده غذایی سبک، بر اساس غذا‌هایی که به راحتی هضم می‌شوند، کربوهیدرات کافی و مقداری پروتئین برای شما فراهم می‌کند، بنابراین تخم مرغ‌های همزده یا آب‌پز روی نان تست، شاید همراه با یک موز یا مقداری ماست، گزینه ایده‌آلی باشد.

خوردن تخم مرغ بعد از تمرین: هم پروتئین و هم کربوهیدرات بعد از تمرین برای کمک به ترمیم و رشد عضلات و افزایش ذخایر گلیکوژن ماهیچه و کبد ضروری هستند؛ بنابراین وعده‌های غذایی بعد از تمرین باید بر اساس غذا‌های غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، شیر یا مرغ همراه با منبع کربوهیدرات باشد. یک جفت تخم مرغ آب‌پز با نان تست یا یک املت تورتیلای اسپانیایی با سیب زمینی یک وعده غذایی عالی برای ریکاوری پس از ورزش است.

تخم مرغ و ریکاوری: در حالی که مکمل‌های «ریکاوری» مانند شیک‌های پروتئینی و نوشیدنی‌های پروتئینی کربوهیدرات ممکن است راهی مناسب برای دریافت مواد مغذی بلافاصله پس از ورزش باشند، اما همیشه گران‌تر از غذای واقعی هستند. شما می‌توانید پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را پس از یک جلسه ورزشی از غذا‌های مبتنی بر تخم مرغ (مانند تخم مرغ همزده یا آب‌پز با نان تست کامل و املت)، نوشیدنی‌های حاوی شیر (مانند میلک شیک‌های خانگی)، میوه‌ها با ماست یا پاستا با پنیر دریافت کنید.

متخصصان چه می‌گویند؟: در سال ۲۰۱۷، انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی بیانیه‌ای درباره نقش پروتئین در ورزش از جمله پروتئین تخم مرغ منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود: پروتئین تخم مرغ اغلب به عنوان یک پروتئین ایده آل در نظر گرفته می‌شود، زیرا مشخصات اسید آمینه آن به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین‌های رژیم غذایی استفاده شده است. تخم مرغ به دلیل قابلیت هضم عالی و محتوای اسید آمینه، منبع عالی پروتئین برای ورزشکاران است.

مقایسه تخم مرغ با سایر منابع پروتئین: برای اینکه دقیق‌تر بدانید تخم مرغ چقدر پروتئین دارد. به مقدار پروتئین تخم مرغ براساس اندازه اشاره می‌کنیم: تخم مرغ کوچک (۳۸ گرمی): ۴.۷۹ گرم پروتئین تخم مرغ متوسط (۴۴ گرمی): ۵.۵۴ گرم پروتئین تخم مرغ بزرگ (۵۰ گرمی): ۶.۳گرم پروتئین. بر این اساس می‌توان گفت ظروف تخم مرغ حاوی ۲ یا ۳ تخم مرغ دارای ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین هستند، سطحی که برای ریکاوری بهینه در نظر گرفته می‌شود و مشابه آن چیزی است که در مکمل‌های پروتئینی و نوشیدنی‌های ریکاوری یافت می‌شود. در مقابل، بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی، سبوس‌های غلات و پاستا پروتئین ندارند یا فقط مقادیر کمی پروتئین دارند.

دکمه بازگشت به بالا