اقتصادی

تاثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا/در صورت مصرف بی‌رویه انرژی مجبور به واردات گاز می‌شویم

امروز (29 ژانویه) روز ملی هوای پاک است. هوا طی ماههای اخیر کلانشهرهای کشور را ندیده است. رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأثیرات تحریم ها بر برنامه های کنترل آلودگی هوا گفت: اگر روند مصرف بی رویه انرژی در کشور ادامه یابد ، از سال 1403 باید گاز وارد کنیم.

سید محمد مجابی در گفت وگو با امروزنگار وی با اشاره به اینکه سیاست های کلی زیست محیطی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری مبتنی بر اصل 110 قانون اساسی است ، گفت: این سیاست ها به تمام موضوعات زیست محیطی – که عناصر اساسی هستند – می پردازد. بر این اساس ، “هوا” یکی از مواردی است که در سیاست های ارتباطی مقام معظم رهبری گنجانده شده است.

سرانه مصرف انرژی در ایران طی سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسیده است

وی گفت: از نظر افزایش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای که منجر به تغییر اقلیم می شود ، باید به موضوع هوا در کشور توجه کنیم. ما 7.3 بشکه معادل نفت خام بودیم ، اما سرانه مصرف در سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسید.

ما سه برابر کل جمعیت هند گاز مصرف می کنیم

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “گرم شدن کره زمین باعث افزایش مصرف انرژی می شود که عواقبی هم به دنبال دارد.” “مصرف گاز طبیعی در ایران تقریبا برابر با مصرف چین است. ما همچنین سه برابر کل جمعیت کشور داریم.” هند گاز مصرف می کند. اگر این روند مصرف انرژی در کشور ادامه یابد ، ما مجبوریم از سال 1403 گاز وارد کنیم.

720 میلیون تن ، میزان تولید دی اکسید کربن در ایران

به گفته مجابی ، برعکس ، ما بعد از ژاپن و آلمان جزو 10 کشور تولید کننده گاز گلخانه ای در جهان هستیم ، به طوری که در سال 2018 ، میزان تولید دی اکسید کربن حدود 720 میلیون تن بوده است در ایران.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست های اصلاح الگوی مصرف مستقیماً به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کردند ، تصریح کرد: علاوه بر این ، این موضوع در سیاست های ارتباطات زیست محیطی ذکر شده است ، بنابراین مصرف انرژی بهینه سازی یکی از وظایف دستگاه اجرایی است. کشور باید هزینه آن را پرداخت کند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کشور گفت: مانند بنزن تهی می شود. در بهبود کیفیت سوخت ، بالا بردن کیفیت خودروها ، کاهش نسبی طوفان های گرد و غبار ، افزایش نسبی بارندگی و … مثر نبوده است.

مجابی با اشاره به اینکه علت اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور در حال حاضر افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است: “قانون هوای پاک که نتیجه تعامل خوب بین پارلمان و دولت است ، طبق سیاست های اعلام شده توسط رهبری به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک در 34 ماده به طور جامع به موضوعات مختلفی در زمینه آلودگی هوا پرداخته و وظایف خاصی را برای دستگاه های مربوطه در نظر گرفته است ، علاوه بر این ، این قانون موضوع جرایم و جریمه های منابع آلودگی. “

قوانین فرزندخواندگی نسبت به قوانین اقناعی ضریب نفوذ کمتری دارد

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه قوانین پیشگیری میزان نفوذ کمتری نسبت به قوانین اقناعی دارند ، تأکید کرد: پیشگیری ، و همچنین قوانین و مقررات مالیاتی. ” مشکلات این است که ما در زمینه موفق نبودیم. در حالی که قانون اصلاح مالیات بر ارزش افزوده به حوزه محیط زیست می پردازد ، این قانون از سال آینده به بعد اجرا می شود.

به گفته وی ، کمیسیون مشترک مجلس مشورتی اسلامی اخیراً تصویب کرده است که 35٪ مالیات مربوط به آلودگی – از 1٪ قیمت فروش – به محیط زیست تعلق می گیرد.

مجابی با بیان اینکه یک مسئله بسیار مهم برای رفع آلودگی هوا در کشور این است که دستگاه های اجرایی مختلف برای اجرای قانون هوای پاک گفتند: البته در این زمینه باید موارد زیادی مورد توجه قرار گیرد. اول ، ما اکنون در موارد مختلفی از جمله فیلتراسیون ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، از بین بردن شعله های آتش ، از کار انداختن اتومبیل های استفاده شده مجدد – که قبلاً اتومبیل های خارجی بودند – به دلیل تحریم های شدید اعمال شده علیه ایران ، محدودیت هایی داریم. .. ما باید.

تحت تحریم ها ، ما نمی توانیم مازوت صادر کنیم

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “علاوه بر این ، ما باید تسلط ، دانش و سرمایه گذاری خود را برای کنترل محصولات جانبی نفت افزایش دهیم.” مشتقات سنگین مانند مازوت در حدود یک سوم مشتقات سبک مانند بنزین تولید می شوند. از طرف دیگر ، این کشور تحت شرایط تحریم نمی تواند مازوت صادر کند ، بنابراین مسئولیت برنامه ریزی برای سوخت های سنگین مانند مازوت بر عهده دانشمندان و مقامات این کشور است. اگر راه حلی پیدا نکنیم و اوضاع به همین منوال پیش برود ، در دامی افتادیم که سوخت سنگینی روی دست ما می ماند و نمی دانیم با آن چه کنیم.

باید در حوزه انرژی شهری به نام دانش بنیان ایجاد شود

وی با تأکید بر اینکه ، در این شرایط ، ما نیاز به توسعه فناوری های تولید داخلی برای فرآوری سوخت ، تولید کاتالیزوری و غیره داریم ، گفت: “متأسفانه سیستم کشور به دلیل این فعالیت ها از بوروکراسی رنج می برد. در پیچ و خم بروکراسی گرفتار شده است. ” من به ما توصیه می کنیم در ایران شهرکی به نام دانش بنیان تأسیس کنیم و در زمینه انرژی راه اندازی کنیم. در کشوری مانند ایران ، که دارای مقادیر زیادی ذخیره انرژی تجدیدپذیر مانند نور ، انرژی باد ، انرژی موج اقیانوس و انرژی زمین گرمایی است ، مشکلات در زمینه انرژی های تجدید ناپذیر به راحتی قابل بازیابی هستند.

مجابی در پایان با اشاره به اینکه حتی بیوگاز را می توان راه حلی برای بحران پسماند در کشور دانست ، گفت: بنابراین استفاده از انرژی پاک و یافتن راه حل برای مدیریت سوخت های سنگین باید در اولویت باشد. منابع موجود در کشور ما یک فرصت بی نظیر برای ایجاد اشتغال و درآمد است. همچنین باید با قطعیت گفت که قانون هوای پاک یکی از بهترین قوانین تصویب شده در کشور و در زمینه محیط زیست است. اگر تمام مناطق مختلف کشور به تعهدات خود در این قانون عمل کنند ، می توان از مشکل آلودگی هوا جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا