معرفی کسب و کار

ترانسمیتر فشار چیست و چگونه کار می کند؟

ترانسمیتر فشار چیست و چگونه کار می کند؟

بهینه سازی عملکرد فرآیندهای تجاری و جلوگیری از اختلال در فرآیندها با نظارت مداوم بر میزان بدن مانند وزن، دما، جریان، موقعیت و غیره می توان به یک هدف بسیار مهم دست یافت. ابزارهای زیادی برای اندازه گیری و کنترل بدن وجود دارد. سنسورها وسایل پرکاربردی هستند که امکان تبدیل انرژی الکتریکی به سیگنال الکتریکی و ارسال آن به واحد کنترل را دارند. از این ماشین ها برای اندازه گیری کمیت های دیگر نیز استفاده می شود در این مقاله به معرفی کاربرد، انواع و عملکردهای اساسی رسانه های سنگین می پردازیم. شرکت روزمونت و شرکت یوکوگاوا دو شرکت معتبر در این حوزه هستند.

ابزار دقیق چیست؟

ابزار دقیق مجموعه ای از تجهیزاتی است که برای نظارت بر تغییرات کمیت های فیزیکی مانند جریان، دما، سطح، فشار و سایر پارامترهای مهم در سازه های مهندسی، ماشین آلات و فرآیندها استفاده می شود. کارشناسان کنترل مسئول طراحی، توسعه، نصب، مدیریت و نگهداری تجهیزات ابزار دقیق هستند. استفاده از ابزار مناسب در پروژه های مهندسی، امکان نظارت بر عملکرد سیستم و اجزای مختلف آن را فراهم می کند. خطوط لوله یا خطوط لوله صنعتی یکی از زمینه های اصلی کاربرد ابزار دقیق می باشد.

انواع ترانسمیتر چیست؟

دستگاه ها به طور کلی بر اساس ساختارشان به انواع الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی طبقه بندی می شوند. از این ابزارها برای اندازه گیری یا کنترل پارامترهای مختلفی مانند فشار استاتیک، تغییرات فشار، جریان، دما، مساحت سطح، چگالی، ویسکوزیته، حجم، فرآیند و غیره استفاده می شود. در واقع نوع اندازه گیری قابل اندازه گیری و کنترل یکی از مهمترین معیارهای طبقه بندی صحیح تجهیزات می باشد. از جمله رایج ترین و شناخته شده ترین انواع دستگاه ها می توان به شیر، فرستنده، آنالایزر، شیر برقی، ژنراتور و رله اشاره کرد. سنسورها، مبدل‌ها، آلارم‌ها، نشانگرها، ضبط‌کننده‌ها، کنترل‌کننده‌ها و کنترل‌کننده‌ها از دیگر وسایل کنترلی رایج در سیستم‌های خط لوله هستند.

فرستنده چیست؟

«فرستنده» در لغت به معنای فرستنده است. در زمینه کنترل و ابزار دقیق، فرستنده وسیله ای است که سیگنال های دریافتی از سنسور را به سیگنال های استاندارد و قابل تفسیر برای یک واحد کنترل تبدیل می کند.

سیگنال ارسال شده توسط فرستنده نشان دهنده کمیت فیزیکی مورد مطالعه در سیستم است. بر اساس کمیتی که باید اندازه‌گیری شود، فرستنده‌ها به ترانسمیترهای فشار، ترانسمیترهای سطح، فرستنده‌های جریان، فرستنده‌های دما، فرستنده‌های موقعیت، فرستنده‌های سرعت، فرستنده‌های pH و غیره طبقه‌بندی می‌شوند.

سوئیچ فشار چیست؟

فرستنده فشار یا “فرستنده فشار” وسیله ای است که برای دریافت، تبدیل و ارسال سیگنال های فشار در سیستم های ارتباطی سیال استفاده می شود. این دستگاه علاوه بر تعیین فشار سیالات مختلف مانند گاز، مایع، هوا و روغن، قابلیت اندازه گیری سایر کمیت های مهم صنعتی مانند جریان، مساحت سطح، چگالی، وزن و دما را نیز ارائه می دهد. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد سیگنال ارسال شده توسط فرستنده به عنوان مبنایی برای اندازه گیری سایر کمیت های فیزیکی استفاده می شود.

ترانسمیترهای فشار چه کاربردهایی دارند؟

دستگاه های اندازه گیری فشار مانند سنسورها، مبدل ها، فرستنده ها و غیره. در نفت و گاز، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانه های فرآوری مواد غذایی، پتروشیمی ها، کارخانه های شیمیایی، پروژه های معدنی، پروژه های ساختمانی، کارخانه های داروسازی، کارخانه های کاغذ، سیستم های خط لوله، تاسیسات بهداشتی، سردخانه های مستعمل و غیره. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه گیری و کنترل فشار سیال دارد، ترانسمیترهای فشار یکی از گزینه های ممکن است.

هدف از استفاده از ترانسمیتر فشار چیست؟

هدف اصلی استفاده از ترانسمیتر فشار و کنترل پارامترهای فیزیکی مرتبط با فشار جلوگیری از مشکلاتی مانند کاویتاسیون، افت جریان، خرابی مکانیکی، لرزش بیش از حد، آلودگی صوتی، فرسودگی قطعات و افزایش فشار سیستم است.

ترانسمیتر فشار چیست و چگونه کار می کند؟
ترانسمیتر فشار چیست و چگونه کار می کند؟

انواع ترانسمیترهای فشار کدامند؟

سنسورهای فشار انواع مختلفی دارند که هر کدام بر اساس پارامترهای مختلفی مانند فشار قابل اندازه گیری و روش اندازه گیری تقسیم بندی می شوند. بسته به فشار قابل اندازه گیری، انواع سنسورهای فشار زیر را می توان فهرست کرد:

فرستنده فشار مطلق: فشار واقعی را در هر نقطه نسبت به خلاء اندازه گیری کنید (فشار مطلق صفر)

فرستنده فشار نسبی یا فشارسنج: اندازه گیری فشار نسبت به فشار اتمسفر (فشار محیط)

فرستنده فشار دیفرانسیل یا اختلاف فشار: اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه مختلف در یک سیستم

در میان موارد فوق، رایج ترین و کاربردی ترین ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر فشار دیفرانسیل است. تکنیک های مختلفی برای اندازه گیری تنش در سازه های انتقال استفاده می شود. بر این اساس، انواع فرستنده ها عبارتند از:

انتشار فشار پیزورزیستیو

فرستنده فشار بالا

ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی

ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک

فرستنده فشار با فشار سنج

فرستنده فشار نوری یا نوری

فرستنده های رایج در سیستم های خط لوله از کرنش سنج ها برای اندازه گیری فشار استفاده می کنند.

سنسور فشار چگونه کار می کند؟

ترانسمیتر فشار با اصول مکانیک سیالات کار می کند. برای درک نحوه عملکرد این دستگاه باید با مفهوم فشار آشنا بود. نیروی وارد بر یک سطح با کمیت فیزیکی به نام فشار نشان داده می شود. این کمیت از تقسیم نیرو بر مساحت بدست می آید.

مایعات دو نوع فشار دارند (فشار استاتیکی و فشار دینامیکی). فشار استاتیک نیروی حاصل از وزن سیال است که به سطح لایه ها در حالت سکون وارد می شود. فشار هیدرواستاتیک ایجاد شده توسط آب در مخزن سد یکی از انواع فشار استاتیکی است. هنگامی که سیال در داخل سیستم حرکت می کند، فشار دیگری ایجاد می شود که به آن دینامیک می گویند. اندازه گیری فشار دینامیکی بر اساس معادله برنولی است.

دکمه بازگشت به بالا