اقتصادی

توسعه میدان آزادگان روی غلتک افتاد/ منتظر افزایش درآمدهای نفتی باشید

یادداشت تفاهم اجرای طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان روز گذشته امضا شد که بر اساس آن تولید نفت از این منطقه با فرض قیمت نفت 380 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. 100 دلار در هر بشکه درآمد صادرات نفت ایران به حدود 14 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که در سال بعد از اجرای کامل این طرح طبق گفته وزیر نفت، این درآمد در مدت 20 سال به 115 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش امروزنگار، میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشور است و بین ایران و عراق تقسیم شده است که دولت قبل برنامه ای برای توسعه آن نداشت اما دولت سیزدهم گام های مهمی برای توسعه آن برداشته است. حفر شده و از چاه های حفر شده قبلی وارد تولید شده است.

از سوی دیگر، در برنامه میان مدت، برای تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان، شرکت ملی نفت در عملیاتی جدید به دنبال توسعه فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم جنوب است. همزمان. آزادگان با یک کارفرما و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن.

این منطقه قبلا به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است که در طرح جدید با طرح توسعه یکپارچه توسعه می یابد که بهره وری و بهره وری منطقه را افزایش می دهد. وزارت نفت در دولت سیزدهم بدون اینکه منتظر نتیجه مذاکرات لغو تحریم ها باشد، از ابتدای تاسیس، مطالعات اجرای یکی از پروژه های بزرگ نفتی را آغاز کرده و اکنون این معاهده را امضا کرده است.

تولید نفت آزادگان از 190 هزار بشکه به 570 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

بر اساس این اعلامیه، تولید نفت میدان آزادگان در این طرح از 190 هزار بشکه در روز به 570 هزار بشکه در یک بازه زمانی هفت ساله افزایش می یابد که به این معناست تولید نفت ایران 380 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. افزایش 380 هزار بشکه ای تولید نفت، قدرت چانه زنی ایران در ETOP را افزایش می دهد. پیش از این محسن خجسته آنلاین – مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران – با تاکید بر اینکه اجرای پروژه های نفتی توسط شرکت های خارجی را به تاخیر نمی اندازیم، گفته بود: در دولت قبل و کاهش تولید به دلیل تحریم ها حدود یک میلیون بشکه بود. با احیای این ظرفیت در دولت سیزدهم با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری، ظرفیت تولید نفت کشور از بین رفت.

توسعه میدان آزادگان 115 میلیارد دلار درآمد دارد

همانطور که اعلام شد، بر اساس این طرح و با سرمایه گذاری نزدیک به 7 میلیارد دلار، ظرفیت تولید این منطقه در دومین سال توسعه و افزایش تولید به 220 هزار بشکه و در سال اول به 570 هزار بشکه در روز خواهد رسید. سال دیگر و به گفته جواد اوجی – وزیر نفت – در طول فعالیت 20 ساله میدان آزادگان، اگر قیمت پایه 80 دلاری هر بشکه نفت را در نظر بگیریم، بیش از 115 میلیارد دلار برای کشور تولید و برای 24 سال اشتغال ایجاد می کند. هزار نفر بوده و به زودی اقدامات عملیاتی نیز برای افزایش تولید در این منطقه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه میدان آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی مشترک ما با عراق است، گفت: بر اساس برنامه ریزی و مطالعات انجام شده توسط همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران، هم اکنون 190 هزار بشکه نفت از این میدان استخراج می شود. شرکتی در 4-5 ماه گذشته مدل های خوبی ارائه و طراحی کرده اند و با جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه داشتیم، امروز در بحث تامین مالی آن اتفاق خوبی افتاد.

توسعه میدان آزادگان در ساحل سقوط کرد/ در انتظار افزایش درآمدهای نفتی

در این طرح برای اولین بار بحث افزایش ضریب بازیافت با تزریق همزمان آب انجام می شود و همچنین حفاری بیش از 420 حلقه چاه تولیدی و تزریقی، 430 کیلومتر خط لوله جریان و 7 مضرب نو خواهد بود. ، و توسعه 3 مضرب موجود نیز در دستور کار قرار دارد. برای تامین آب مورد نیاز تزریق آب در کنار این تفاهم نامه و قرارداد بعدی، خط لوله 150 کیلومتری خلیج فارس اجرا می شود.

طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان برای تامین مالی داخلی منابع مالی بالغ بر 7 میلیارد دلار، بزرگترین پروژه سرمایه گذاری سیزدهم و حتی برخی از دولت های اخیر محسوب می شود و ارزشی بیش از قرارداد ناتمام توتال در سال جاری دارد. دولت یازدهم (4.8 میلیارد دلار). با این تفاوت که توتال تنها چند میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و کار را نیمه کاره رها کرد، اما در طرح توسعه میدان آزادگان همه منابع از داخل تامین می شود. .

منتظر بیگانگان نیست

لازم به ذکر است طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان برای اولین بار از ظرفیت بانک های دولتی و خصوصی، صندوق توسعه ملی (بانک های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر + صندوق توسعه ملی) ) و شرکت های اکتشاف و تولید داخلی (از ستاد اجرایی، بنیاد مصطفان، قرارگاه خاتم، مپنا تا پتروپارس) که می توان از آنها غول های اقتصادی ایران نام برد. در واقع بدون انتظار خارجی ها تمام منابع داخلی تمام شد.

تحقق منابع بانک ها و صندوق توسعه ملی در این طرح مصداق واقعی حمایت از تولید داخلی به ویژه اشتغال دانش بنیان است. یکی دیگر از جذابیت های این طرح بهبود IRR (نرخ بازده داخلی) پروژه است همچنین این اولین بار است که بانک ها در پروژه های وزارت نفت سرمایه گذاری می کنند و پیش از این تنها بانک ها با اعطای تسهیلات در پروژه ها مشارکت نداشتند. این طرح همچنین منجر به توسعه بی‌سابقه ظرفیت تولید داخلی در حوزه تاسیسات نفتی و خالی بودن تعداد تولیدکنندگان و پیمانکاران تجهیزات EPC و EPD خواهد شد.

این موضوع ممکن است منجر به مدیریت نقدینگی در بانک ها شود که یکی از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم است. در واقع این سرمایه عظیم نقدی به جای ورود به بخش‌های مختلف اقتصاد و برجای گذاشتن آثار مخرب وارد پربارترین فضای اقتصادی کشور می‌شود که می‌تواند بیشترین بازدهی را برای ایران داشته باشد. تزریق منابع بانکی به این طرح مصداق واقعی حمایت از تولید داخلی به ویژه اشتغالزایی دانش بنیان است.

مقرر شد پس از امضای تفاهم نامه این شرکت ها و بانک ها نسبت به تشکیل و تاسیس شرکت واحدی تحت عنوان شرکت اکتشاف و تولید آزادگان اقدام و کلیه شرکت ها و بانک های مذکور به عنوان سهامدار به ثبت برسند. شرکت. شرکت اصلی و 80 درصد آن بانک های داخلی و 6 شرکت اکتشافی خواهد بود و تولید 20 درصد برای این پروژه در دسترس خواهد بود.

مراحل کار چه خواهد بود؟

توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در مدت هفت سال انجام می شود و برای این منظور شرکت اکتشاف و تولید آزادگان باید 7 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز را مطابق با مدل IPC این قرارداد تامین و از سال دوم تولید کند. نتیجه. برای بازپرداخت سرمایه از نظر کارفرما متناسب با میزان توسعه و تولید، شرکت ها مجبور نیستند در ابتدای پروژه ۷ میلیارد دلار کامل را تامین کنند و در صورت پیشرفت موفقیت آمیز پروژه . تا سال دوم، آنها می توانند باقیمانده پروژه را از زمان بازپرداخت پروژه تا سال هفتم تامین کنند.

این پروژه می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم برای 24 هزار شغل برای کشور ایجاد کند و 280 میلیون دلار از 4 درصد کل سرمایه گذاری بر اساس راهکار شورای اسلامی به وظایف نفتی وزارت نفت به این موضوع اختصاص می یابد. با راه اندازی شرکت اکتشاف و تولید آزادگان توسعه این میدان آغاز می شود و دولت برای اجرای سریع این طرح مجوزها و اختیارات لازم را به وزارت نفت داده است.

گامی مثبت برای توسعه

در همین راستا محمد خطیبی – نماینده سابق ایران در اوپک – درباره تاثیر امضای این قرارداد بر توسعه صنعت نفت ایران به امروزنگار گفت: مهم این است که منابع سرمایه گذاری به موقع در دسترس قرار گیرد، پروژه ها طبق تعریف شده عمل می کنند. در مسیر، صنعت نفت در بخش‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه بالادستی و پایین‌دستی است و هر گونه سرمایه‌گذاری صرف نظر از اینکه چگونه انجام شود، مثبت خواهد بود.

وی گفت: مسلماً جذب سرمایه مهم است، اما کل اقدامات انجام شده مثبت است و می تواند راهگشای توسعه پروژه های نفتی باشد. لازم به ذکر است که در این صورت ممکن است جذب سرمایه خارجی مشکل باشد، اما می توان از منابع داخلی استفاده کرد زیرا نمی توان زمان زیادی را برای جذب سرمایه خارجی صرف کرد.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: رویداد دیروز یک ابتکار مثبت در صنعت نفت بود و امیدواریم در زمان مقرر منابع در دسترس قرار گیرد و کار پیش برود و شاهد توسعه ای باشم که در حال انجام است. .

خطیبی معتقد است سرمایه گذاری دو مشکل عمده دارد و به دو نوع منابع ریالی و ارزی نیاز داریم. منابع قانون را می توان به نوعی تامین کرد، اما منابع ارزی نیاز به کمک ذخیره ارزی دارد، زیرا برای پیشبرد پروژه ها به ارقام بالایی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم پروژه ها را با فناوری های پیشرفته توسعه دهیم، قطعا بازدهی بالاتری را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: باید با تقویت بخش های تحقیقاتی فناوری ها را بومی سازی کنیم، باید در این بخش گام های بیشتری برداریم.

وی با اشاره به اهمیت فناوری در صنعت نفت گفت: اگر بتوانیم پروژه ها را با فناوری های کارآمد پیش ببریم، قطعاً می توانیم با بهره وری بالاتری از آنها استفاده کنیم. اگر بتوانیم فناوری را از خارج تامین کنیم، اتفاق خوبی است، اما اگر شرایط فراهم نشود، با حمایت شرکت های دانش بنیان و پژوهشی، می توان آثار مثبتی را مشاهده کرد. باید توجه داشت که هیچ سرمایه گذاری نمی تواند منفی باشد و قطعا صنعت نفت نیاز به سرمایه و توسعه دارد و هر اقدامی در این بخش می تواند موثر باشد.

میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان در حدود 80 کیلومتری غرب و جنوب غربی اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی بالغ بر 1500 کیلومتر مربع واقع شده است. این منطقه بزرگترین میدان نفتی مشترک ایران است. از سوی دیگر، این منطقه دهمین میدان نفتی بزرگ جهان محسوب می شود که مهم ترین مخزن جوان (پارک سبز) و کمتر توسعه یافته کشور است که پتانسیل بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق در این زمینه همکاری دارند و عراق به مجنون معروف است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا