اقتصادی

ثبت سفارش در مبادی ورودی مبهم شد

هرچند مدتی پیش اقدام برای ثبت سفارش در مرزهای زمینی لغو شد، اما به نظر می رسد این سوال تکراری شود. البته گمرک ایران هیچ توضیحی در این زمینه نداده است.

به گزارش امروزنگار، انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی حاکی از آن است که برخی شرکت های حمل و نقل زمینی گمرک ملزم به ارائه ثبت سفارش به گمرک نیستند.

اگر این اتفاق بیفتد برخلاف اتفاقی است که در پایان سال گذشته در رابطه با ثبت سفارش رخ داد و گمرک موظف به اخذ ثبت سفارش در محل بود. اما در ادامه شفاف‌سازی موضوع با گمرک ایران در خصوص وضعیت ثبت سفارش در مرزهای زمینی و واریزی‌های مطرح شده تا به امروز پاسخی داده نشده است. تکذیب و تایید نشد.

جریان این بود که در اواسط مارس سال گذشته، بخشنامه گمرک ایران به کلیه گمرکات اجراییوی از لغو بخشنامه ای بر اساس مصوبه هیات وزیران خبر داد و با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد که امکان انتقال کالا از گمرکات مرزی به گمرکات مقصد بدون ثبت سفارش و مجوزهای بعدی وجود دارد. در گمرک مقصد و آدرس های آنلاین و موم شده موجود است.

این زمانی بود که هیات وزیران در سال 1397 با تصویب مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش اعلام کرد. . اگرچه این مصوبه در مرزهای هوایی و دریایی رعایت نمی شود و در بسیاری از موارد کالا وارد بنادر و سپس مراحل اخذ ثبت سفارش را طی می کند، اما در مبادی ورودی زمینی، گمرک باید ثبت نام را کنترل می کرد. سفارش. .شاید البته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) منبع این تصمیم بوده است. با مشورت شرکت های حمل و نقل بخشنامه قبلی را لغو و به گمرک ابلاغ کرد.

به هر حال در آن زمان، گمرک ایران به این خبر واکنش نشان داد وی در همین راستا اعلام کرد که هنوز بخشنامه را ابلاغ نکرده و در حال انجام است که به دلیل تبعات تصمیم وزارت صمت رد و لغو شد.

بر این اساس دستورالعمل دیگری به گمرکات اجرایی ابلاغ شد تاکید بر دستورالعمل های قبلی گمرک در مرز زمین دستوری داده شد، بر این اساس اعلام شد: با توجه به اینکه گاهاً در ثبت سفارش‌های گمرک مبدأ یا کالاهای وارداتی ناهماهنگی وجود دارد، ادعای ثبت سفارش اصلاحی منجر به باقی ماندن کالا در مرز گمرکی و وقفه در روند ورود و خروج کالا شده است. متصدیان حمل و نقل گفت: در صورت ثبت سفارش و نوع کالا بر اساس پروانه صادره، موارد اصلاحی لازم مطابق با سایر مقررات در سفارش گمرکی جهت پیگیری گمرک در مقصد ویرایش و رعایت شود. به گمرک مربوطه پرداخت شود.»

تشریح صریح مراحل ثبت سفارش در مرزهای زمینی و ادعاهای مطرح شده مبنی بر اظهار شفاهی موضوع به گمرک موضوع قابل توجه دستگاه های ذیربط و به ویژه گمرک ایران است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا