اقتصادی

خبرهای خوشی برای کشاورزان در راه است

با اعلام “اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی” ، این س forال برای نمایندگان عرضه کشاورزی پیش آمده است: آیا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید تغییر خواهد کرد؟

به گزارش امروزنگار ، طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب 1989 ، دولت برای حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در سیستم تولید مکلف است محصولات اساسی کشاورزی (گندم ، برنج) را خریداری کند. و جلوگیری از هدر رفتن آن محصولات و ضرر و زیان کشاورزان. جو ، ذرت ، چغندر ، پشم پنبه ، دانه های روغنی و غیره. طبق یکی از تبصره های این قانون ، وزارت کشاورزی موظف است هر ساله با توجه به هزینه های واقعی تولید ، قیمت خرید تضمینی محصولات فوق را تعیین کرده و تا پایان ماه جولای به هیئت وزیران ارائه دهد. آخرین. (پایان ماه سپتامبر) اعلام می شود. همچنین ، در تبصره دیگری از این قانون آمده است که قیمت باید ثابت شود تا نرخ افزایش هرگز کمتر از نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همان سال نباشد.

علی رغم این قانون و مشاهدات آن ، سالها عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب نارضایتی کشاورزان از قیمت گذاری شده است. سپتامبر امسال در یک طرح دو فوریتی ، اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی با هدف اصلاح قیمت گذاری را مجاز کنید ، تا با رئیس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر کشاورزی ، مشاوره تخصصی تری در مورد قیمت گذاری محصولات کشاورزی داشته باشید. جهاد ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چندین نماینده دیگر از نهادها و کشاورزان باید تشکیل شود.

البته این طرح با اعتراضاتی از طرف شورای نگهبان وجود داشت و در آغاز ماه نوامبر سال جاری ، نمایندگان شورای نگهبان اعتراض به دو طرح فوری لغو قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و سرانجام طرح تضمین قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی را برطرف کردند. هفته گذشته پس از تصویب نهایی توسط شورای نگهبان. اشاره شد

ابلاغ قانون “اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی” این خبر خوبی برای بخش کشاورزی رئیس جمهور و تولیدکنندگان بود و این خبر به کشاورزان امیدوار بود که با تعیین قیمت های عادلانه و واقعی هرچه بیشتر فشارهای ناشی از افزایش هزینه های تولید برطرف شود. با آنها با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد محصولاتشان. پرداخت.

در همین راستا ، محمد شفیع ملک زاده ، رئیس نظام صنفی کشاورزی ، با ابراز خوش بینی در مورد اصلاح قیمت ، به امروزنگار گفت: “وزیر جهاد کشاورزی ، کمیسیون کشاورزی مجلس و همه افراد درگیر می دانند بخش کشاورزی که قیمت های اعلام شده برای خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی عادلانه و منصفانه است. این به بررسی تخصصی نیاز ندارد و نیازی به آن ندارد ؛ بنابراین لازم است مشاوره قیمت گذاری متخصص در مجلس ایجاد شود و تبادل نظر شود تغییر مشخص شده و قیمت های جدید اعلام می شود.

رئیس سیستم اتحادیه های صنفی کشاورزی گفت: “برای رسیدن به این منظور ما نیاز به دعوت وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل جلسه و بررسی نگرانی های وزیر در این زمینه و پیگیری کارهای کمیسیون کشاورزی مجلس داریم. “

به گفته وی ، طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، این شورا مجاز است قیمت خرید تضمینی کلیه محصولات کشاورزی مانند گندم ، جو ، کلزا ، چغندر ، سیب زمینی ، پیاز و … را برای سال زراعی آینده اصلاح کند ، یعنی در صورت لزوم 1400-1999. آهسته

ملک زاده در ادامه گفت: “ما امیدواریم که قیمتها طوری تنظیم شود که به تولیدکنندگان آسیب نرساند و ثبات در تولید را از بین نبرد و یا بودجه دولت کسی را غیرمنصفانه و از نظر قانونی با توجه به هزینه های واقعی تولید هدف قرار دهد. و تورم متناسب اعلام شده توسط بانک مرکزی ، قیمت ها ثابت می شود.

وی اظهار داشت: در برخی مناطق فصل کاشت به پایان رسیده است اما برخی از کشاورزان به امید بهبود قیمت ها ریسک کرده و محصولات استراتژیک کاشته اند و برخی نیز انگیزه ای برای کاشت پیدا نکرده اند. اما در مناطق جنوبی کشور و در برخی استانها هنوز 10 تا 15 فرصت کاشت وجود دارد. بنابراین اگر قیمت ها بهبود یابد یا کشاورزان متقاعد شوند که تغییراتی اتفاق می افتد ، قطعاً از کاشت محصولات استراتژیک استقبال می کنند.

در پایان رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: “بدون شک در صورت استقبال از کشاورزان در کاشت محصولات استراتژیک ، از خودکفایی کشور کاسته می شود و وابستگی به سایر کشورها کاهش می یابد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا