خلاصه کتاب تن تن در شوروی (هرژه) – نگاهی به اولین ماجرا

خلاصه کتاب ماجراهای تن تن 1: تن تن در شوروی ( نویسنده هرژه )
کتاب تن تن در شوروی اولین ماجراجویی تن تن خبرنگار جوان را روایت می کند که به همراه سگش میلو، برای افشای حقایق و فساد حکومت بلشویک به شوروی سفر می کند. او در این مسیر با خطرات و فرارهای هیجان انگیز روبرو می شود و تلاش می کند تا واقعیت های تلخ آن سرزمین را برای جهانیان فاش سازد.
مجموعه ماجراهای تن تن، با گذشت دهه ها از خلق آن، همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب ترین و تأثیرگذارترین کمیک های قرن بیستم حفظ کرده است. این مجموعه، خوانندگان را در سفری پرفراز و نشیب به اقصی نقاط جهان همراه می کند، اما در میان تمامی جلدهای پرماجرا و رنگارنگش، تن تن در شوروی به عنوان اولین و بنیادین ترین قدم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کتاب، نه تنها آغازگر مسیر طولانی و پرفروغ تن تن و میلو بود، بلکه تصویری از فضای سیاسی و اجتماعی اوایل قرن بیستم را نیز به نمایش می گذارد. در این روایت، با اولین تجربه جهانی تن تن، در سرزمینی پر از رمز و راز و چالش، همراه می شویم و به جزئیات این سفر فراموش نشدنی می پردازیم.
هرژه؛ خالق دنیای تن تن و روایت شوروی
ژرژ پروسپر رمی، هنرمند بلژیکی که جهان او را با نام مستعار هرژه می شناسد، خالق بی بدیل دنیای تن تن است. هرژه با سبک هنری خاص خود که به خطوط روشن (Ligne claire) شهرت یافت، توانست دنیایی دقیق، پویا و پر از جزئیات را خلق کند که تا به امروز میلیون ها نفر را در سراسر جهان شیفته خود کرده است.
خلق تن تن در شوروی (Tintin in the Land of the Soviets) در سال های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰، در فضای پرتلاطم پس از جنگ جهانی اول و در بحبوحه شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی صورت گرفت. بلژیک، کشوری با گرایش های سیاسی متفاوت، در آن زمان شاهد انتشار روزنامه ها و مجلاتی بود که هر کدام رویکرد خاص خود را نسبت به تحولات جهانی داشتند. هرژه، که در آن زمان برای روزنامه کاتولیک لو ونتیم سیِکل (Le Vingtième Siècle) کار می کرد، تحت تأثیر دیدگاه های سردبیر خود، پدر نوربرت والز، قرار گرفت. والز، مخالف سرسخت کمونیسم بود و از هرژه خواست تا داستانی برای کودکان خلق کند که حقایق (از دیدگاه او) مربوط به رژیم بلشویک را برملا سازد.
نکته جالب توجه در مورد این کتاب آن است که هرژه هرگز به شوروی سفر نکرده بود. تمام اطلاعات او برگرفته از منابع دست دوم، به ویژه جزوه ای به نام مسکو بدون پرده (Moscou sans voiles) اثر ژوزف دلیه بود. این جزوه، که خود حاوی نقدهایی شدید بر رژیم شوروی بود، پایه و اساس بسیاری از صحنه ها و رویدادهای ماجراهای تن تن 1 را شکل داد. این عدم تجربه مستقیم، بعدها به یکی از نقاط ضعف مورد بحث این اثر تبدیل شد، چرا که برخی از منتقدان، آن را به دلیل عدم دقت تاریخی مورد انتقاد قرار دادند.
همچنین، تأثیر سینما و به ویژه کمدی های صامت در این جلد به وضوح قابل مشاهده است. هرژه، با الهام از صحنه های تعقیب و گریز پر هیجان فیلم هایی نظیر پلیس های کی استون و سکانس های اکشن چارلی چاپلین در ژنرال، توانست فضایی پویا و پر از جنب و جوش را در این کمیک خلق کند. این ابتکارات هنری، حتی در نسخه های اولیه و سیاه و سفید، خوانندگان را به خوبی درگیر ماجرا می کرد و زمینه را برای خلق آثار بعدی هرژه فراهم آورد.
قهرمانان و دشمنان در سرزمین شوروی
هر داستانی به قهرمانانی نیاز دارد تا روایت را پیش ببرند و تن تن در شوروی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شخصیت های این جلد، گرچه به تعداد جلدهای بعدی نیستند، اما پایه های دنیای پرماجرای تن تن را بنا می نهند و ماجراهای هیجان انگیزی را رقم می زنند.
تن تن (Tintin)
تن تن، قهرمان اصلی داستان، در این جلد برای اولین بار پا به عرصه ماجراجویی می گذارد. او یک خبرنگار جوان و جسور است که با هوشمندی و کنجکاوی بی حد خود، به دنبال کشف حقایق و افشای ظلم و فساد است. تن تن در این داستان نماد حقیقت جویی و شجاعت است. او بی باکانه خود را به دل خطر می اندازد تا واقعیت های تلخ سرزمین شوروی را برای مردم جهان آشکار سازد. او با اینکه در موقعیت های بسیار دشواری قرار می گیرد، اما هرگز تسلیم نمی شود و با ذکاوت و چابکی خود، از پس دشوارترین موانع نیز برمی آید. این ویژگی ها از همان ابتدا در شخصیت تن تن متبلور بود و او را به الگویی از قهرمانی باارزش تبدیل کرد.
میلو (Snowy)
میلو، سگ وفادار و باهوش تن تن، یار جدانشدنی او در تمامی ماجراجویی هاست. در اولین سفر تن تن به شوروی، میلو نقش حیاتی و کمدی را ایفا می کند. او نه تنها با وفاداری بی مثال خود همواره در کنار تن تن است، بلکه با تیزهوشی و واکنش های بامزه اش، در لحظات حساس به او کمک می کند و فضای داستان را از جدیت محض دور می سازد. میلو با غریزه قوی و حس بویایی بی نظیرش، بارها جان تن تن را نجات می دهد و به نوعی، مکمل شخصیت تن تن در مسیر کشف حقایق است. رابطه دوستانه و صمیمی این دو، هسته اصلی جذابیت مجموعه تن تن را تشکیل می دهد و در این جلد نیز به خوبی به تصویر کشیده شده است.
پلیس مخفی شوروی / بلشویک ها
در مقابل قهرمانان داستان، پلیس مخفی شوروی و بلشویک ها به عنوان نیروهای مخالف و دشمنان اصلی ظاهر می شوند. آنها نماد فساد، سرکوب و استبداد در این داستان هستند. این گروه به هر قیمتی می خواهند جلوی تن تن را بگیرند تا از برملا ساختن رازهای دولت بلشویک جلوگیری کنند. آنها با روش های خشونت آمیز و غیرانسانی، از جمله ترور و دستگیری، سعی در ساکت کردن تن تن دارند. این شخصیت ها، گرچه پرداخت عمیقی ندارند، اما به خوبی فضای تهدیدآمیز و سرکوب گرایانه حاکم بر شوروی را در ذهن خواننده تداعی می کنند و به تنش و هیجان داستان می افزایند.
در این جلد، هنوز خبری از شخصیت های ثابت و محبوب بعدی مجموعه، نظیر کاپیتان هادوک، پروفسور کلکولس، یا کارآگاهان تامسون و تامپسون نیست. تن تن و میلو به تنهایی بار ماجراجویی را بر دوش می کشند و این خود به ماهیت بکر و اصیل این اولین سفر می افزاید.
گام به گام در ماجراهای تن تن در سرزمین کمونیسم
سفر تن تن و میلو به شوروی، یک ماجراجویی بی وقفه و پر از تعقیب و گریز است که خواننده را از همان صفحات ابتدایی به دل خود می کشد. این جلد، داستانی از تلاش برای افشای حقایق در سرزمینی مرموز و سرکوب گر را روایت می کند و هر قدم تن تن، گامی است به سوی برملا شدن واقعیت های پنهان.
آغاز سفر و ورود به شوروی
ماجرا با اعزام تن تن و میلو به شوروی توسط روزنامه لو ونتیم سیِکل آغاز می شود. مأموریت آنها تهیه یک گزارش جامع و بی طرفانه از اوضاع داخلی شوروی است. تن تن، با کوله باری از کنجکاوی و شهامت، سوار قطاری می شود که او را به این سرزمین ناشناخته خواهد برد. اما هنوز مدت زیادی از آغاز سفر نگذشته که اولین نشانه های خطر آشکار می شود: یک خرابکاری مرموز در قطار صورت می گیرد و تلاش هایی برای ترور تن تن در قطار آغاز می شود. این اتفاق، پیش درآمدی است بر فضای پر مخاطره ای که تن تن در پیش رو دارد و او را از همان ابتدا با ذات پرخطر مأموریتش آشنا می کند.
مواجهه با واقعیت ها و فرارهای پی در پی
تن تن و میلو به محض ورود به خاک شوروی، با واقعیاتی روبرو می شوند که با تبلیغات رسمی تفاوت فاحشی دارد. او صحنه هایی از فقر گسترده، کارخانه هایی که تنها برای نمایشی بودنشان دود می کنند اما تولیدی ندارند، و انتخابات نمایشی را مشاهده می کند که در آن مردم مجبور به رأی دادن به تنها کاندیدای موجود هستند. تن تن با مشاهده این تناقضات، متوجه می شود که مأموریت او فراتر از یک گزارش ساده است؛ او باید حقیقت را به جهانیان نشان دهد، حتی اگر به قیمت جانش تمام شود.
اینجاست که نبرد تن تن با پلیس مخفی شوروی آغاز می شود. بلشویک ها که از حضور تن تن و قصد او برای افشاگری مطلع شده اند، به هر وسیله ای متوسل می شوند تا او را دستگیر یا ساکت کنند. از این پس، داستان به مجموعه ای بی پایان از فرارهای متعدد و مبتکرانه تبدیل می شود. تن تن با استفاده از تمامی هوش و چابکی خود، بارها و بارها از چنگال دشمنان می گریزد:
- او از قطاری که در حال انفجار است، جان سالم به در می برد.
- با پنهان شدن در صندوق عقب ماشین، از یک تعقیب و گریز هوشمندانه فرار می کند.
- با استفاده از یک قایق، رودخانه ای خروشان را پشت سر می گذارد.
- حتی با هدایت یک هواپیما (آن هم بدون تجربه قبلی)، آسمان را در می نوردد.
- در یک صحنه کمدی و نفس گیر، با کمک گرفتن از یک ببر (که او را در جنگل ملاقات می کند!) از دست تعقیب کنندگانش رهایی می یابد.
این صحنه های طنزآمیز و هیجان انگیز تعقیب و گریز، که از کمدی های صامت الهام گرفته شده اند، ستون فقرات روایت را تشکیل می دهند و هر صفحه را با ضرب آهنگی تند و پرنشاط پیش می برند.
تلاش برای افشاگری
با وجود تمامی خطرات، تن تن هرگز از هدف اصلی خود دست نمی کشد: جمع آوری مدارک و شواهد برای برملا کردن حقایق. او مخفیانه عکس می گیرد، اسناد را جمع آوری می کند و هر آنچه را که برای اثبات فقر، استبداد و تبلیغات دروغین رژیم نیاز دارد، مستند می سازد. او می خواهد به جهان نشان دهد که پشت پرده پر زرق و برق تبلیغات، چه واقعیت های تلخی نهفته است.
نقطه اوج و بازگشت
پس از فرارهای بی شمار و مواجهه های نفس گیر، بلشویک ها آخرین تلاش های خود را برای دستگیری و ساکت کردن تن تن به کار می بندند. تن تن و میلو در آستانه مرز شوروی، با خطرناک ترین لحظات خود روبرو می شوند. اما با وجود تمامی سختی ها و در آخرین لحظات، موفق به فرار نهایی و موفقیت آمیز تن تن و میلو از مرز شوروی می شوند. آنها با اطلاعات و مدارک ارزشمندی که جمع آوری کرده اند، به بلژیک بازمی گردند. بازگشت قهرمانانه به بلژیک، پایانی است بر این ماجراجویی پر خطر، اما آغازی برای افشای گزارش های تکان دهنده تن تن که قرار است پرده از چهره واقعی سرزمین شوراها بردارد و جهان را با حقایق پشت پرده آشنا سازد.
چرا تن تن در شوروی از سایر جلدهای تن تن متفاوت است؟
تن تن در شوروی نه تنها به دلیل اینکه اولین اثر هرژه در این مجموعه است، بلکه به خاطر تفاوت های ماهوی اش با جلدهای بعدی، جایگاهی منحصربه فرد دارد. این تفاوت ها، هم در سبک هنری و هم در محتوای آن، مشهود است و این جلد را به اثری قابل تأمل برای تحلیل و نقد تبدیل می کند.
اولین اثر هرژه و تکامل سبک
این کتاب در زمانی خلق شد که هرژه هنوز در ابتدای مسیر هنری خود قرار داشت و سبک خطوط روشن او به بلوغ کامل نرسیده بود. کمیک به صورت سیاه و سفید منتشر شد و در مقایسه با جلدهای بعدی که با رنگ های درخشان و جزئیات دقیق تر شناخته می شوند، خطوط ساده تر و طراحی هایی خام تر دارد. هرژه بعدها اذعان داشت که در این جلد، هنوز به طور کامل بر هنرش مسلط نبوده و به همین دلیل، داستان و طراحی آن از پیچیدگی و پختگی کمتری نسبت به شاهکارهای بعدی او برخوردار است. این جلد را می توان به مثابه یک آزمایشگاه اولیه برای هرژه در نظر گرفت، جایی که او تکامل تدریجی سبک هنری و روایی خود را آغاز کرد.
ماهیت سیاسی و پروپاگاندا
یکی از بارزترین ویژگی های تن تن در شوروی، ماهیت سیاسی و پروپاگاندایی آشکار آن است. این کتاب به وضوح دیدگاه های منفی سردبیر روزنامه هرژه و در نتیجه خود او را نسبت به کمونیسم و شوروی آن زمان منعکس می کند. داستان، شوروی را سرزمینی از فقر، استبداد، دروغ و سرکوب نشان می دهد. این رویکرد، انتقادات وارد بر آن را در پی داشته است، چرا که بسیاری این اثر را بیش از یک داستان ماجراجویانه، یک ابزار تبلیغاتی می دانند که با هدف سیاه نمایی و تخریب چهره شوروی خلق شده است. هرژه بعدها نیز از محتوای این کتاب فاصله گرفت و آن را به دلیل دیدگاه های افراطی و جانبدارانه، اثری متفاوت از سایر کارهایش می دانست.
انتقاد از دقت تاریخی و ضعف های روایی
همانطور که پیش تر اشاره شد، هرژه برای نگارش این کتاب به شوروی سفر نکرده بود و تنها به منابع دست دوم اکتفا کرده بود. این موضوع منجر به بروز اشتباهات و عدم واقع گرایی هایی در داستان شد. به عنوان مثال، اشاره به وجود موز، بیسکویت های خاص یا استفاده از پسوند لهستانی اسکی به جای ویچ روسی، نشان دهنده عدم تسلط کامل هرژه به جزئیات زندگی در شوروی آن زمان است. این ضعف در دقت تاریخی، از جمله نکاتی است که همواره در نقد این کتاب مطرح شده است. علاوه بر این، بسیاری از منتقدان بر این باورند که ضعف های روایی اولیه در این جلد مشهود است. داستان بیشتر بر پایه تعقیب و گریزهای پی درپی و فرارهای لحظه ای بنا شده و از ساختار پیچیده تر و شخصیت پردازی غنی تر که در جلدهای بعدی تن تن دیده می شود، خبری نیست. شخصیت ها اغلب تخت و فاقد عمق هستند و تمرکز اصلی بر پیام سیاسی داستان است تا خلق یک روایت عمیق و چندلایه.
با این وجود، اهمیت تاریخی این کتاب غیرقابل انکار است. تن تن در شوروی به عنوان سندی از دیدگاه های اولیه هرژه و فضای سیاسی و فکری آن دوران، ارزش مطالعه دارد. این اثر نشان می دهد که چگونه ایدئولوژی ها می توانند در قالب هنر و ادبیات به نسل های جوان منتقل شوند و تصویری از دوران خود را به یادگار بگذارند.
درس هایی از اولین ماجراجویی تن تن
گرچه تن تن در شوروی از نظر سبک و پیچیدگی های روایی با جلدهای بعدی مجموعه تفاوت هایی دارد، اما همچنان پیام ها و مضامین اصلی مهمی را در خود جای داده است که از همان آغاز، روح مجموعه ماجراهای تن تن را شکل دادند. این درس ها، فراتر از فضای سیاسی خاص آن زمان، به ارزش های جهانی و انسانی اشاره دارند.
اهمیت حقیقت گویی و آزادی بیان
محور اصلی داستان تن تن در شوروی، تلاش قهرمانانه تن تن برای کشف و افشای حقیقت است. او به عنوان یک خبرنگار، رسالت خود را در نشان دادن واقعیت های تلخ و پنهان سرزمین شوروی می داند. این مسئله، پیامی قوی درباره اهمیت حقیقت گویی و ایستادگی در برابر دروغ و سانسور را به همراه دارد. در دنیایی که تلاش می شود با تبلیغات و وارونه نمایی، واقعیت ها پنهان شوند، تن تن نماد آزادی بیان می شود؛ او حاضر است برای رساندن صدای مظلومان و افشای ستم، جان خود را به خطر اندازد.
مبارزه با ستم و استبداد
این کتاب به وضوح تصویری از ستم و استبداد حاکم بر شوروی را به نمایش می گذارد. مردم تحت فشار هستند، انتخابات نمایشی است و نیروهای حکومتی با خشونت و سرکوب به دنبال حفظ قدرت خود هستند. تن تن در طول ماجراجویی اش، نه تنها خود را از دست این نیروها نجات می دهد، بلکه با مبارزه با فساد قدرت و پیامدهای آن، به خواننده نشان می دهد که چگونه می توان در برابر ظلم ایستادگی کرد. این مضمون، بارها در جلدهای بعدی نیز تکرار می شود و به یکی از ارکان اصلی پیام های هرژه تبدیل می گردد: مبارزه با نابرابری و بی عدالتی، وظیفه هر انسان شجاعی است.
شجاعت، پشتکار و هوشمندی در مواجهه با خطرات
شخصیت تن تن در این جلد، تجسم واقعی شجاعت، پشتکار و هوشمندی است. او در مواجهه با خطراتی که هر لحظه او را تهدید می کنند، هرگز دست از تلاش برنمی دارد. فرارهای مکرر او، که هر کدام با یک راه حل خلاقانه و مبتکرانه همراه است، نشان دهنده تیز هوشی اوست. این صفات، الهام بخش خواننده است که حتی در سخت ترین شرایط نیز می توان با اتکا به عقل و اراده، بر مشکلات فائق آمد و مسیر درست را ادامه داد. میلو نیز با وفاداری و کمک های به موقع خود، این ارزش ها را تقویت می کند و نشان می دهد که یک همراه خوب تا چه اندازه می تواند در مسیر دشوار یاری رسان باشد.
به طور کلی، تن تن در شوروی با تمامی ضعف های اولیه هنری و روایی اش، پیامی روشن و قاطع درباره اهمیت حقیقت، عدالت و مقاومت در برابر ستم را به خوانندگان خود، به ویژه کودکان و نوجوانان، منتقل می کند؛ پیامی که در طول سالیان متمادی، همواره در هسته اصلی ماجراهای تن تن قرار داشته است.
از شوروی تا جهان: میراث اولین گام تن تن
تن تن در شوروی، اگرچه غالباً به دلیل رویکرد سیاسی آشکار و سبک هنری اولیه خود مورد بحث قرار می گیرد، اما بدون شک به عنوان نقطه ای تاریخی و بنیادین در مجموعه بزرگتر ماجراهای تن تن شناخته می شود. این کتاب، سنگی است که اولین موج را در دریای ماجراهای جهانی تن تن ایجاد کرد.
نقطه شروع ماجراهای جهانی
این کتاب، آغازگر سفرهای بی شماری شد که تن تن و میلو را به تمامی قاره ها و حتی فراتر از آن، به ماه برد. نحوه این کتاب به عنوان نقطه شروع ماجراهای جهانی تن تن، نشان دهنده بلندپروازی های هرژه از همان ابتدا بود. او از همان اولین قدم، تن تن را وارد عرصه ای بین المللی کرد و او را درگیر مسائل مهم جهانی نمود. این تجربه اولیه در شوروی، پایه و اساس شخصیت تن تن را بنا نهاد؛ خبرنگاری که برای کشف حقیقت، آماده است به هر کجای دنیا سفر کند و با هر خطری روبرو شود.
تأثیر بر شخصیت پردازی اولیه تن تن
تن تن در شوروی نقش مهمی در تأثیر آن بر شخصیت پردازی اولیه تن تن ایفا کرد. در این کتاب، ویژگی های اصلی تن تن مانند شجاعت، هوش، حس عدالت خواهی، و وفاداری او به حقیقت، برای اولین بار شکل گرفتند و تثبیت شدند. اگرچه شخصیت او در جلدهای بعدی عمق بیشتری یافت و با اضافه شدن کاراکترهایی چون کاپیتان هادوک و پروفسور کلکولس، ابعاد تازه ای به خود گرفت، اما هسته اصلی شخصیت تن تن، همان خبرنگار جسور و حقیقت جو، از همان ابتدا در اولین سفر تن تن به شوروی نهادینه شد. این تجربه اولیه، او را برای مواجهه با چالش های بزرگ تر و پیچیده تر در آینده آماده ساخت.
چرا هرژه از بازنشر رنگی این کتاب تا سال ها خودداری کرد؟
یکی از نکات برجسته در تاریخچه این کتاب، مقاومت هرژه در برابر بازنشر رنگی آن تا سال ها بود. برخلاف اکثر جلدهای دیگر که هرژه آن ها را بازسازی و به نسخه رنگی تبدیل کرد، تن تن در شوروی تا سال ۱۹۷۳، تنها به صورت سیاه و سفید و در مجموعه های کلکسیونی کمیاب در دسترس بود. دلیل اصلی این خودداری، اعتراف هرژه به ماهیت پروپاگاندایی و جانبدارانه این اثر بود. او بعدها احساس می کرد که اطلاعاتی که در زمان خلق کتاب داشته، کافی نبوده و لحن آن بیش از حد تند و سیاسی بوده است. هرژه مایل نبود این اثر را به همان شکل اولیه به نسل های جدیدتر معرفی کند و ترجیح داد تا سالیان طولانی از بازنشر گسترده آن خودداری کند. این رویکرد، نشان دهنده بلوغ و خودانتقادی هرژه به عنوان یک هنرمند بود.
با وجود برخی ضعف های اولیه و ماهیت سیاسی اش، تن تن در شوروی نقطه آغازین یکی از محبوب ترین و ماندگارترین مجموعه های کمیک جهان است که نه تنها برای طرفداران هرژه، بلکه برای پژوهشگران تاریخ کمیک و فرهنگ عامه، اثری از اهمیت ویژه محسوب می شود.
پذیرش و محبوبیت آن با وجود نقاط ضعف اولیه
با وجود تمامی انتقادها و نقاط ضعف اولیه ای که به این کتاب وارد است، تن تن در شوروی همواره پذیرش و محبوبیت خاصی در میان طرفداران ماجراهای تن تن داشته است. برای بسیاری، این اولین تجربه با قهرمانی بود که بعدها به نمادی از ماجراجویی و عدالت تبدیل شد. ماهیت خام و هیجان انگیز آن، و همچنین نگاهی به یک دوره خاص از تاریخ جهان از زاویه دید هرژه، آن را به اثری منحصربه فرد تبدیل کرده است. این کتاب، فارغ از مسائل سیاسی اش، هنوز هم لحظات طنز و هیجان انگیز فراوانی دارد که خواننده را سرگرم می کند و او را برای ادامه سفرهای تن تن در جلدهای بعدی، تشنه نگاه می دارد.
ماجراجویی که همه چیز را آغاز کرد
تن تن در شوروی، شاید از نظر هنری و روایی پخته ترین اثر هرژه در مجموعه ماجراهای تن تن نباشد، و حتی خالقش نیز بعدها از محتوای آن به دلیل رویکرد سیاسی جانبدارانه اش ابراز پشیمانی کرد. اما نمی توان اهمیت این کتاب را به عنوان اولین گام در دنیای تن تن نادیده گرفت.
این ماجراجویی سیاه و سفید در سرزمین شوراها، نه تنها تن تن و میلو را به جهان معرفی کرد، بلکه پایه و اساس تمامی ماجراجویی های شگفت انگیز و سفرهای دور و دراز آن ها را بنا نهاد. این کتاب، نقطه آغازین خلق قهرمانی بود که بعدها به نمادی از شجاعت، حقیقت جویی و عدالت خواهی در دنیای کمیک تبدیل شد. از همان صفحات ابتدایی تن تن در شوروی، بذرهای شخصیت تن تن کاشته شد؛ شخصیتی کنجکاو، مصمم و بی باک که حاضر بود برای افشای حقیقت به دورترین نقاط جهان سفر کند.
برای آن دسته از خوانندگانی که می خواهند از نقطه آغازین با این مجموعه آشنا شوند یا به دنبال درکی عمیق تر از تکامل هنری و فکری هرژه هستند، مطالعه خود کمیک برای تجربه کامل و درک بهتر فضای آن امری ضروری است. فراتر از یک خلاصه، تجربه مستقیم خواندن صفحات این کمیک، شما را در فضای پر رمز و راز آن دوران غرق می کند و حس و حال اولین مواجهه ی تن تن با جهان را به خوبی منتقل می سازد.
ماجراهای تن تن با گذشت زمان، جذابیت های ابدی خود را حفظ کرده و همچنان الهام بخش نسل های جدیدی از خوانندگان و هنرمندان است. تن تن در شوروی اگرچه اثری متفاوت و تا حدی جنجالی در این مجموعه محسوب می شود، اما همچنان به عنوان اولین صفحه از دفتر خاطرات یک ماجراجویی بی کران، شایسته توجه و احترام است؛ ماجراجویی که با یک قطار در مسیر شوروی آغاز شد و به سیارات دیگر نیز رسید.