فرهنگ و هنر

خوانندگان ممنوع الکار در ایران چه کسانی هستند ؟

به گزارش برنا، خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران، هر از گاهی تیتر اخبار می‌شوند. این هنرمندان معمولا به دلایل مختلفی به صورت مقطعی و یا طولانی مدت، از کار برکنار شده و اجازه فعالیت در رسانه و برگزاری کنسرت را ندارند. خوانندگی یکی از مشاغل محبوب و پردردسر در ایران است که طرفداران و حاشیه‌های بسیاری دارد.

خوانندگان ممنوع الکار در ایران چه کسانی هستند ؟

به نقل از سایت دانلود آهنگ موزیکدل مقاله ای درباره لیست خوانندگان ممنوع الکار ایرانی را اعلام کرده است که این خوانندگان طرفداران بسیار زیادی دارن و کنسرت های مختلقی را نیز در تهران و شهرستان های دیگر اجرا کرده اند اما به دلایل مختلف و حتی نامعلوم، این خوانندگان با انتشار آهنگ های خود باعث ممنوع الکار شدن خود شده اند، در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع مهم بپردازیم.

قوانین خوانندگی در ایران چیست ؟

قوانین خوانندگی در ایران از جمله مهم‌ترین و حاشیه‌سازترین مسائلی است که مربوط به حوزه کاری هنرمندان فعال در این زمینه می‌شود. به طور کلی، خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران در اثر عدم رعایت این قوانین و یا مسائل حاشیه‌ای، از انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه کاری خود منع می‌شوند.

به گفته موزیکدل که یکی از بهترین سایت های دانلود آهنگ جدید ایرانی و مجاز در ایران میباشد خوانندگان ایرانی به دلیل ارتباط با خوانندگان غیر مجاز در خارج از کشور و یا همخوانی با خوانندگان بدون مجوز و نقد های سیاسی و اجتماعی باعث ممنوع الکار شدن خوانندگان محبوب کشور شده است.

قوانین خوانندگی در ایران در حالت کلی منعی را برای کنسرت زنان صرفا برای زنان به صورت تک خوانی و همینطور برای مردان ایجاد نکرده است اما اعطای مجوز در این زمینه با برخوردهای سلیقه‌ای همراه است. قوانین خوانندگی، آنچه که در جامعه کنونی در حال مشاهده هستیم، پخش صدای زنان از صدا و سیما را مجاز نمی‌داند. از سوی دیگر فتاوایی در این زمینه از سوی مراجع بوجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به نظر آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه اشاره کرد که فرمودند “گوش دادن به صدای زن چه در حالت تک‌خوانی و گروهی، در حالتی که غنا نبوده و گوش دادن به قصد لذت و ریبه نباشد، اشکالی ندارد و نباید مفسده‌ای بر آن مترتب شود”.

همچنین موسیقی‌ها و آهنگ‌هایی که به هتک حرمت به مسائل دینی، اعتقادات گروه‌های مختلف جامعه، توهین همراه بوده و با مفاسد اخلاقی همراه باشند، در ایران ممنوع است. هر نوع موسیقی،  موزیک ویدیو و سروده‌های خوانندگان نباید برخلاف منافع ملی جامعه، ضد نظام و مبتذل باشد. شما می‌توانید برای مطالعه کامل مجازات‌ها و تخلفات، قوانین مربوطه را در بخش قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره 1608/ق6 مطالعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران بپردازیم و با علل آن آشنا شویم.

خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران

به دلایل مختلفی، امروزه از سوی حکومت و مراجع ذی‌صلاح، خوانندگان مختلفی در ایران ممنوع‌الکار هستند. برخی از این خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران شامل چهره‌های شناخته شده‌ای می‌باشند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. اگر بخواهیم لیستی از خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران بیان کنیم باید گفت:

دانلود آهنگ + موزیکدل

استاد شجریان: از سال 1388 تاکنون، محمد رضا شجریان ممنوع التصویر و ممنوع الصدا شده است. این ممنوعیت را می‌توان به بیان حرف‌ها و صحبت‌هایی که برخلاف منافع ملی تشخیص داده شد، در سال‌های 1388 دانست.

فرزاد فرزین: یکی از جدیدترین خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران، فرزاد فرزین می‌باشد که براساس ملاحظات قضایی که بر تمام دستگاه‌های فرهنگی در کشور لازم‌الاجرا است، در تمامی پلتفرم‌ها ممنوع الکار شده است. این ممنوعیت شامل هرگونه تولید تصویر از وی می‌باشد. این تصمیم در اواخر تیر سال 1400 گرفته شده است.

حسین زمان: حسین زمان، از جمله خوانندگانی است که در سبک پاپ فعالیت می‌کند و بیش از 15 سال است (از سال 1381) که به دلیل مواضع سیاسی که داشته است، ممنوع الفعالیت شده است. وی بعد از 16 سال از رفع ممنوعیت خود خبر می‌دهد.

کاوه یغمایی: یکی از خوانندگان راک ایرانی است که بیش از 2 سال است که ممنوع الفعالیت شده است. علت آن به طور واضح معلوم نشده است.

مهدی یراحی: مهدی یراحی، خواننده پاپ ممنوع الفعالیت شده است که علت آن را انتشار ویدیو “پاره سنگ” اعلام کرده است.

گامنو: گامنو، خواننده خندوانه است که در گذشته آهنگ زیر زمینی یا آهنگ غیرمجاز تولید کرده بود و در دوره کنونی در شبکه نسیم فعالیت می‌کرد. وی که در سال‌های گذشته در تیتراژ و آیتم‌های برنامه‌های مختلفی از جمله کودک شو، خندوانه و خانه ما مشغول به فعالیت بوده است، با دستور مراجع ذی‌ربط از کار برکنار شده است.

حامد همایون: حامد همایون یکی از خوانندگان مشهور پاپ در ایران است که در یک دوره در اردیبهشت 1398 ممنوع الکار شد. وی اکنون مجاز به فعالیت می‌باشد.

زانیار خسروی: یکی از خوانندگان جواب پاپ است که به علت پخش دابسمش دختران طرفدارش ممنوع الکار شد.

علت وجود خوانندگان ممنوع الکار در ایران

علل مختلفی برای وجود خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران وجود دارد که در اولایل این مقاله آن به به صورت خیلی کوتاه پرداختیم اما از دلایل اصلی آن میتوان گفت که :

دیدار با خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران: به طور مثال می‌توان به ممنوع‌ الکار شدن حامد همایون به دلایل احتمالی از جمله بازدید از مزار هایده و حضور بهروز وثوقی در کنسرت وی اشاره کرد.

موزیک ویدیو اعتراضی: اجرا و پخش مضامین و محتواهایی که با منافع ملی در تضاد باشد، یکی از اصلی‌ترین علت‌های به وجود آوردن خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران خواهد بود. از جمله مواردی که در این زمینه موجب خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران شده است، می‌توان به موزیک ویدیو زخم برای تیتراژ سریال میدان سرخ از فرزاد فرزین اشاره کرد که محتوای آن اعتراض به وضعیتی که اکنون در جامعه وجود دارد، است.

بیان عقاید و نگرش‌های اعتراضی: همچنین از دلایل دیگری که می‌تواند موجب ممنوع الکار شدن خوانندگان در ایران شود، می‌توان به بیان صحبت‌ها و نگرش‌هایی که در مورد مسائل کلان و کشوری وجود دارد، از سوی خوانندگان اشاره کرد. در این رابطه می‌توان به ممنوعیت مهدی یراحی از سوی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لغو تمامی کنسرت‌های وی در تهران و شهرستان‌ها در آن زمان اشاره کرد که علت آن انتشار قطعه “پاره سنگ” بود.

همکاری با سایت‌های خارجی: برخی از ممنوعیت‌ها به خصوص در سال 1394 به علت همکاری با سایت رادیو جوان نیز از علل متوقف شدن فعالیت و نیز دریافت تذکر به برخی هنرمندان بود.

تخلفات در کنسرت‌های خارجی: انجام برخی تخلفات و رفتارهای نامناسب و … نیز از عواملی است که می‌تواند موجب بروز مقوله خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران شود. در این رابطه می‌توان به ممنوعیت فعالیت‌های افراد بسیاری از جمله همایون شجریان، احسان خواجه امیری، محسن چاوشی، مهدی مدرس، حامد نظری، شهرام شکوهی، رضا صادقی و … اشاره نمود.

همکاری با خوانندگان ممنوع‌ الکار در ایران: ممنوع‌الکار شدن در اثر همکاری با دیگر خوانندگان و هنرمندانی که در ایران ممنوع الفعالیت هستند، به خصوص خوانندگان ایرانی ساکن خارج از ایران، از دیگر دلایل مهم ممنوعیت فعالیت این هنرمندان است که از این نمونه می‌توان به ممنوعیت کاری علی لهراسبی در شهریور سال 1395 اشاره نمود.

همانطور که اشاره کردیم، خوانندگی یک از مشاغل پرطرفدار، جذاب اما پردردسر در ایران است که هرازگاهی اخبار و حواشی بسیاری از آن شنیده می‌شود. قوانین مشخصی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های فرهنگی از جمله خوانندگی وجود دارد که هنرمندان در صورت تخطی از آن، شامل مجازات‌هایی از جمله لغو مجوز و ممنوع‌ التصویر، صدا و ممنوع‌ الکار می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا