سلامت و تندرستی

دانستنی‌هایی درباره هوس‌های غذایی

به گزارش شفاف ، عصر ایران وی به نقل از Healthline نوشت: “ولع خوردن به غذا می تواند بر اساس عوامل مختلفی باشد ، چه جسمی و چه روحی.” در بعضی موارد ، ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای باشد و نباید از آنها چشم پوشی کرد.

دلایل احتمالی هوس غذایی

هوس غذایی می تواند توسط عوامل مختلفی شکل بگیرد ، که معمولاً به دو دسته اصلی جسمی و روحی تقسیم می شوند.

دلایل جسمی

عدم تعادل لپتین و گرلین: عدم تعادل در سطح این هورمون ها که مسئول سیری و گرسنگی هستند ، ممکن است در برخی افراد اشتیاق به غذا ایجاد کند.

– بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر گیرنده های بویایی و چشایی فرد تأثیر بگذارد و منجر به هوس شدید غذایی شود.

– سندرم پیش از قاعدگی: تغییراتی در هورمون ها و پروژسترون که قبل از قاعدگی رخ می دهد ممکن است ولع مصرف مواد غذایی را افزایش دهد ، به خصوص در مورد غذاهای پر کربوهیدرات.

کمبود خواب: خواب کم یا خیلی کم می تواند سطح هورمون های مسئول تنظیم چرخه های گرسنگی ، سیری و خواب را مختل کرده و احتمال هوس شدید غذایی به خصوص در شب را افزایش دهد.

– رژیم غذایی بدون مواد مغذی: برخی از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر می توانند به شما در احساس سیری کمک کنند. رژیم غذایی کم این مواد مغذی می تواند احساس گرسنگی یا اشتیاق به شما ایجاد کند. حتی اگر کالری زیادی داشته باشید.

– هیدراتاسیون ضعیف: مصرف ناکافی مایعات می تواند گرسنگی یا هوس غذایی را در برخی افراد افزایش دهد.

جمعیت باکتریایی روده بزرگ: برخی شواهد نشان می دهد که نوع باکتری در روده بزرگ می تواند بر تعداد و نوع هوس غذایی فرد تأثیر بگذارد. با این حال ، برای تأیید این پیوند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

– فعالیت بدنی: افزایش سطح فعالیت بدنی ، حتی اگر در حال پیاده روی باشید ، می تواند به کاهش ولع غذا کمک کند. به همین ترتیب ، تحرک کم ممکن است منجر به افزایش ولع مصرف شود.

– غذاهای بسیار فرآوری شده برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای کاملاً فرآوری شده که دارای چربی و قند اضافی زیادی هستند ، می توانند منجر به علائمی مانند اعتیاد شوند و احتمال ابتلا به هوس غذایی را افزایش دهند.

مصرف مکرر غذاهایی که میل می کنید: کم خوردن غذایی که میل می کنید ممکن است به کاهش ولع مصرف این ماده غذایی خاص کمک کند.

دلایل روانشناختی

فشار: استرس می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. سطح بالای کورتیزول ممکن است با گرسنگی ، ولع مصرف مواد غذایی و افزایش احتمال رفتارهای استرس زا یا پرخوری همراه باشد.

شخصیت فردی: برخی شواهد نشان می دهد افرادی که از طریق تحریک فوری کارهایی را انجام می دهند ، احتمالاً هوس غذایی زیادی دارند.

زمینه خوردن: مغز شما می تواند مصرف یک ماده غذایی خاص را به یک زمینه خاص پیوند دهد. به عنوان مثال ، ذرت بو داده و فیلم.

حالت روانی یک شخص.خلق و خوی خاص ممکن است محرکی برای ولع مصرف غذا باشد. به عنوان مثال ، به نظر می رسد تأکید بر غذاهایی که به راحتی آماده می شوند و معمولاً دارای ترکیبات مضر هستند ، با خلق و خوی منفی ایجاد می شود.

آیا ولع مصرف غذا نشانه کمبود تغذیه است؟

به طور کلی اعتقاد بر این است که عدم انقباضات غذایی نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. در بیشتر موارد ، این نظریه به دلایل مختلف در حال حاضر از پشتیبانی علمی برخوردار نیست.

به عنوان مثال ، اشتیاق به غذاهای شور گاهی به دلیل کمبود سدیم ایجاد می شود. با این حال ، این ماده مغذی در اکثر افرادی که خواهان غذاهای شور هستند کمبود ندارد.

بعلاوه ، طبق نظریه کمبود مواد مغذی ، انتظار می رود بیشتر غذاهای کوچک شده برای غذاهای غنی از مواد مغذی و کمتر فرآوری شده مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل یا حبوبات تولید شود.

اما در حقیقت ، اکثر غذاهای کوچک دارای ارزش غذایی پایینی هستند ، مانند غذاهای فرآوری شده که سرشار از چربی ، قند یا نمک هستند.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد زن و مرد تمایل زیادی به غذا دارند. به عنوان مثال ، زنان به احتمال زیاد غذاهایی با طعم شیرین و مردان بیشتر غذای طعم دار دریافت می کنند.

اما شواهد کمی وجود دارد که زنان کمبود مواد مغذی را دارند که احتمالاً در غذاهای شیرین وجود دارد یا مردان کمبود مواد مغذی موجود در غذاهای معطر را دارند.

سرانجام ، تحقیقات نشان می دهد که احتمال خوردن یک ماده غذایی خاص کمتر است.

غذای اقلام غیر غذایی چطور؟

گرچه احتمالاً هوس خوردن نشانه کمبود تغذیه نیست ، ولع مصرف مواد غیر غذایی ممکن است باشد.

یک نمونه از این موارد اختلال Pica است که می تواند منجر به ولع مصرف مواد غیر غذایی مانند خاک ، مواد شوینده و یخ شود.

پیکا بیشتر در کودکان و زنان باردار دیده می شود و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

با این حال ، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به پیکا غالباً دچار کمبود آهن ، کلسیم یا روی هستند.

وحشت اقلام غیر غذایی اغلب با مصرف مکمل ها برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز شما از بین می رود.

البته ، همه موارد پیکا با یک مکمل حل نمی شود. “بنابراین ، برای تعیین نقش دقیق کمبود مواد مغذی در این منطقه ، تحقیقات بیشتری لازم است.”

دکمه بازگشت به بالا