بین المللیمعرفی کسب و کار

راهنمای جامع خرید فرانچایز در کانادا

با خرید فرانچایز در کانادا بدون راه‌اندازی کسب و کار از صفر، رئیس خودتان می‌شوید! شروع یک کسب و کار جدید از صفر می‌تواند فوق العاده سخت باشد. و این همان جایی است که فرانچایزها وارد عمل می‌شوند. این نوع کسب و کارها در کانادا نقش عمده‌ای دارند و دوازدهمین بخش بزرگ اقتصاد این کشور هستند.

فرانچایزها سالانه بیش از 100 میلیارد دلار کانادا به اقتصاد کانادا کمک کرده و برای تقریبا 2 میلیون کانادایی شغل ایجاد می‌کنند. با خرید فرانچایز در کانادا می‌توانید با زیرساخت‌های موجود و پایگاه مشتری آماده، یک شعبه جدید ساخته و و با اداره آن، اقامت این کشور را اخذ کنید. در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد خرید فرانچایز در کانادا را بررسی و بهترین برندها را به شما معرفی کنیم.

فرانچایز چیست؟

فرانچایز روشی برای انجام یک کسب و کار است که در آن مالک یک بیزینس حق امتیاز و حق استفاده از سیستم کسب و کار خود از جمله برند و استاراتژی‌ها اداره آن را به فرد یا گروهی می‌فروشد. در این معامله بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده برای دوره تعیین شده قرارداد بسته می‌شود که پس از اتمام، قابل تمدید می‌باشد.

A comprehensive guide to buying a franchise in Canada

تفاوت فرانچایز با نمایندگی

مهم‌ترین تفاوت فرانچایز (خرید شعبه‌ای از یک بیزینس) با نمایندگی در این است که اعطای نمایندگی فقط به روابط حقوقی بین دو طرف، محدود شده و تنها برند علامت تجاری را پوشش می‌دهد؛اما فرانچایز روابط حقوقی تمام جنبه‌های تجاری یک برند را شامل شده و نحوه اجرای آن را از پایه تعیین می‌کند. به طور کلی فرانچایز یک قرارداد نمایندگی است که از نظر قانونی الزامآور می‌باشد.

ساختار حقوقی فرانچایز در کانادا

خرید فرانچایز به معنای خرید امتیاز یک برند از شخص حقیقی یا حقوقی آن است که طی یک قرارداد رسمی و قانونی تعیین می‌شود. بر اساس قرارداد، فرانچایز گیرنده باید برای استفاده از برند فرانچایز دهنده (صاحب امتیاز) مبلغی به عنوان حق امتیاز پرداخت کند و نیز تعهداتی نیز در این زمینه داشته باشد.بستگی به نوع برند ممکن است حداقل سرمایه، تامین و پشتیبانی و امکانات نیز جزو شروط اصلی اعطای امتیاز تعیین شود و فرانچایز دهنده متهعد به تامین آن باشد. در اکثر فرانچایزها علاوه بر حق امتیاز، فرانچایز گیرنده باید به صورت ماهانه یا سالانه درصدی از درآمد خالص خود را به فرانچایز دهنده بپردازد.

نکته: قراردادهای فرانچایز در کانادا معمولا اعتبار سه ساله دارند و بعد از آن نیز به شرط توافق بین طرفین قابل تمدید هستند؛ ولی چنانچه طرفین قبل از موعد مقرر بخواهند از کار کنار بکشند، ناچار به پرداخت هزینه‌های سنگین خواهند بود.

آمار خرید فرانچایز در کانادا

  • کانادا بعد از آمریکا، بزرگ‌ترین صنعت فرانچایز در جهان را دارد.
  • حدود 45 درصد از خرده فروشی‌های کانادا توسط فرانچایزها اداره می‌شود.
  • بین 1200 تا 1300 برند در کانادا به متقاضیان خود فرانچایز می‌دهند.
  • هر ساله حدود 4300 فرانچایز جدید (تقریبا در هر 2 ساعت یک فرانچایز) در کانادا راه‌اندازی می‌شود.
  • به ازای هر 450 کانادایی یک فرانچایز وجود دارد.
  • 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) از طریق فرانچایزها ایجاد می‌شود.
  • بیش از 1.5 میلیون نفر در کانادا (از هر 10 نفر یک نفر) در فرانچایزها استخدام می‌شوند.
  • 40 درصد از فرانچایزهای کانادا در صنعت مهمان‌داری فعالیت می‌کنند.

حداقل شرایط خرید فرانچایز در کانادا

افراد خارجی به شرط برخورداری از شرایط زیر می‌توانند در کانادا فرانچایز بخرند:

  • حداقل 18 سال سن
  • داشتن سابقه مالکیت یا مدیر کسب و کار مورد نظر (حداقل 3 سال)
  • مالکیت حداقل 51 درصد از سهم بیزینس
  • داشتن سرمایه کافی
  • ارائه بیزینس پلن متقاعد کننده
  • امکان استخدام حداقل یک شهروند یا مقیم کانادایی در بیزینس مورد نظر
  • عدم سابقه کیفری

این امکان وجود دارد که با یک فرد دیگر به صورت شراکتی فرانچایز بخرید؛ ولی برای اخذ اقامت دائم حداقل باید 51 درصد از سهم بیزینس متعلق به شما باشد.

نکات مهمی که باید قبل از خرید فرانچایز در کانادا بررسی کنید

  1. لوکیشن فرانچایز

محل کسب و کار شما بسیار مهم است و می‌تواند به طور مستقیم بر سودآوری آن تاثیر بگذارد. بنابراین، حتما با توجه به نوع خدمات، تراکم منطقه را بررسی کنید و تعداد مشتریان بالقوه را تخمین بزنید.

  1. پشتیبانی فرانچایزر

یکی از مزایای خرید فرانچایز، دریافت پشتیبانی از فرانچایز دهنده برای اداره موفقیت آمیز کسب و کار است. اما در فرانچایزهای خدماتی، باید خودتان فعالانه در فروش شرکت کنید. پس نیاز است از فرانچایز دهنده بپرسید که چه نوع پشتیبانی برایتان در دسترس بوده و کلیدهای موفقیت مدل کسب و کار آنها چیست.

  1. نرخ شکست و امکان سنجی

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که باید در هنگام خرید فرانچایز در نظر گرفت، میزان شکست برای فرانچایزها است. همه فرانچایز دهندگان باید به خریداران بالقوه یک توافق‌نامه افشایی ارائه دهند که به وضوح میزان شکست در میان دارندگان امتیاز، هرگونه دعوای حقوقی برجسته و سایر اطلاعات مهم را نشان دهد. حتما قبل از خرید فرانچایز به این اعداد و ارقام توجه کنید، با فرانچایزهای موجود مصاحبه کنید و در مورد میزان شکست و شایع‌ترین شکایات فرانچایزهای موجود سوال بپرسید.

  1. فروش به خریداران خارجی

چه کسانی می‌توانند در کانادا فرانچایز بخرند؟

  • افراد خارجی که در کانادا سکونت ندارند.
  • کسانی که با ویزای کار همراه دانشجویی یا ویزای پس از فارغ التحصیلی در کانادا کار می‌کنند.
  • افرادی که با ویزای توریستی در کانادا اقامت دارند.

روش‌های خرید فرانچایز در کانادا

روش‌های خرید فرانچایز در کانادا بستگی به این دارد که آیا می‌خواهید با ویزای کار وارد کانادا شوید یا تمایل دارید پس از خرید فرانچایز ویزای خود را به ویزای کار تبدیل کنید. چنانچه قصد دارید از طریق ویزای کار بیزینس خود را شروع کنید، می‌توانید تحت برنامه‌های زیر اقدام کنید:

  1. ویزای C11 کانادا
  2. برنامه‌های استانی کانادا (PNP)

طبق تغیرات اخیر در قوانین مهاجرتی کانادا برای ایرانیان، شما می‌توانید تحت ویزاهای دیگر نیز در این کشور فرانچایز بخرید و سپس ویزای خود را از داخل خاک کانادا به ویزای کاری تغییر دهید. سایر ویزاهایی که می‌توان تحت آن در کانادا فرانچایز خرید، شامل موارد زیر هستند:

  • ویزای توریستی
  • ویزای تجاری
  • ویزای کار همراه با تحصیل (ویژه دانشجویان بین‌المللی)
  • ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی (ویژه دانشجویان بین‌المللی)

حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید فرانچایز در کانادا

هزینه های کلی تخمین زده شده برای افتتاح یک فرنچایز می‌تواند از 50000 دلار یا کمتر برای فرنچایزهای خدماتی تا 500000 دلار یا بیشتر برای فرنچایزهای پیچیده‌تر متغیر باشد. باید اشاره کنیم برندهای برتر و بسیار معروف مانند مک دونالد به راحتی فرانچایز نمی‌دهند! برای اخذ فرانچایز از این برند حداقل باید 700 هزار دلار سرمایه بدون محدودیت داشته باشید.

بهترین فرانچایزهای کانادا

اگر به دنبال بهترین فرانچایزهای کانادایی هستید که در این کشور متولد و پرورش یافته اند، این 20 مورد را به خاطر بسپارید:

1- تیم هورتونز (Tim Hortons)

تیم هورتونز یکی از شناخته شده‌ترین برندهای کانادایی در جهان و همچنین بزرگترین فرانچایز کانادایی در این کشور است. این فرانچایز که در سال 1964 توسط بازیکن هاکی کانادایی، تیم هورتون، تأسیس شد، دارای بیش از 4800 شعبه در 14 کشور است.به همین دلیل، این غول کافی شاپ به یکی از سودآورترین فرانچایزهای کانادا تبدیل شده است. پیشرو در صنعت به علاقه‌مندان به کسب و کار فرصت‌های فرانچایز عالی برای آینده ارائه می‌دهد. برای دستیابی به این فرانچایز، باید دارایی خالص 500000 دلار و وجوه بدون محدودیت 100000 دلار داشته باشید.

کانادا برد ( نان کانادا) بزرگترین نانوایی‌های تجاری در کشور را اداره می‌کند. این مجموعه که در سال 1911 تأسیس شد، دارای بیش از 900 شعبه به نام خود دارد. این فرانچایز در سال 2014 توسط غول نانوایی تجاری Grupo Bimbo خریداری شد که در 32 کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

پیتزا پیتزا از زمان تاسیس خود در سال 1967 در کانادا پیتزاهای بسیار خوشمزه درست می‌کند. اکنون، این شرکت محبوب پیتزا دارای بیش از 750 شعبه در سراسر کشور است. پیتزا پیتزا به عنوان یکی از بهترین فرانچایزهای غذا در کانادا، فرصت‌های تجاری بسیار خوبی برای علاقه مندان به صنعت پیتزا دارد.برای اخذ حق امتیاز پیتزا پیتزا و باز کردن یک شعبه جدید به حداقل 100000 دلار نیاز دارید. این مبلغ می‌تواند بسته به محل فرانچایز و اینکه مکان موجود یا جدید باشد، افزایش یابد. اما پیتزا پیتزا در صورت نیاز به برخی از فرانچایزهای واجد شرایط، کمک مالی می‌کند.

داشتن حق امتیاز مستر لوبه به عنوان یکی از بهترین فرانچایزهای کانادا که در زمینه خدمات خودرو فعالیت می‌کند، می‌تواند یک کسب و کار پرسود باشد. این تجارت کانادایی که در سال 1976 تأسیس شد، اکنون بیش از 480 شعبه در سراسر کشور دارد.برای به دست آوردن مالکیت تجاری این فرانچایز، باید ارزش نقدی بیش از 800000 دلار داشته باشید. بسیاری از فرصت‌های فرانچایز فعلی در سراسر انتاریو و آلبرتا قرار داده شده است. اما این شرکت تقریبا در تمامی استان‌های کشور حضور دارد.

6- بوستون جویس (Boston juice)

از سال 1999 بوستون جویس برای مصرف کنندگان کانادایی خود اسموتی‌های خوشمزه و سالم درست می‌کند. اگرچه این شرکت یکی از فرانچایزهای جوان است، اما به بیش از 400 شعبه در سراسر کشور رسیده است. برای افتتاح فرانچایز بوستون جویز، به حداقل دارایی خالص 375000 دلار و همچنین یک تعهد ده ساله که توسط شرایط توافق این شرکت دیکته شده است، نیاز دارد.

تاثیر خرید و فروش دلار کانادا بر رشد اقتصادی کشورها

یکی از مهم ترین عملیات اقتصادی در بازار ارزها، خرید و فروش دلار کانادا است. البته باید بدانید که دلار کانادا یک ارز پرمخاطره به حساب می آید و تغییرات در نرخ آن تاثیر زیادی بر بازارهای مالی جهانی می گذارد. از این رو می توان دلار کانادا را برای سرمایه گذاری و تجارت مناسب دانست و بسیاری از افراد و شرکت‌ها به این روش و با استفاده از دلار کانادا سرمایه گذاری می نمایند.

اهمیت خرید و فروش دلار کانادا هم برای سرمایه گذاران و هم برای صنایع مختلف اهمیت دارد. به طور کلی خرید و فروش دلار کانادا تاثیرات زیادی بر رشد اقتصاد کشورها و میزان صادرات و واردات آنها دارد. در همین راستا تحلیل و بررسی دقیق و صحیح نرخ دلار کانادا و بررسی تغییرات پیش آمده آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با دقت به این موضوع پرداخت.

دکمه بازگشت به بالا