بین المللیمعرفی کسب و کار

راهنمای جامع دریافت ویزای استارت آپ کانادا: شرایط، فرآیند و نکات مهم

ویزای استارتاپ کانادا از جمله سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائم در این کشور است. یه واسطه این طرح، کارآفرینان می‌توانند با راه اندازی یک بیزنس در کشور کانادا و حمایت یک سرمایه‌گذار کانادایی، اقامت دائم خود را دریافت کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات ارزشمندی در مورد ویزای استارتاپ، شرایط لازم برای اخذ آن، مزایا، علل ریجکتی، مدت زمان دریافت ویزا و… را در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط لازم جهت اخذ ویزای استارتاپ کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ قوانین خاص خود را دارد و متقاضیان باید واجد شرایط آن باشند تا امکان مهاجرت و دریافت اقامت فراهم شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا را معرفی کرده‌ایم. از طرف یکی از سازمان‌های تایید شده (سرمایه‌گذاران کانادایی) نامه ساپورت بگیرید.

گرفتن نامه حمایتی از سوی سازمان‌های مورد تایید (سرمایه‌گذاران بالقوه که به منظور حمایت از گروه‌های استارتاپی مهاجر در کانادا به تایید رسیده‌اند) بسیار مهم و ضروری است زیرا در صورتی که موفق به اخذ آن نشوید، حتی اگر سایر شروط مذکور را رعایت کرده باشید، باز هم پرونده شما ریجکت خواهد شد. حال به منظور اخذ این نامه، لازم است تا یک ایده نوین و طرحی قوی به شرکت سرمایه‌گذار ارائه کنید تا متقاعد شوند که کسب‌وکار شما ارزش ریسک کردن و سرمایه‌گذاری را دارد. اگر می‌خواهید شانس خود را برای دریافت نامه حمایتی از سوی سازمان‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بالا ببرید، به این نکات توجه کنید:

  • به طور کلی فرایندی که باید در طی آن ایده خود را به سازمان‌ها ارائه کنید، براساس شرایط و ضوابط آن مجموعه متفاوت خواهد بود. به‌طور مثال برخی Corporations Canada از شما یک بیزنس پلن دقیق و کامل می‌خواهند؛ یا شرط لازم در برخی دیگر از سازمان‌ها ممکن است این باشد که ساختار و مفهوم بیزنس خود را به دقت برایشان شرح دهید.
  • سعی کنید تا حد ممکن مفاهیم کلی ایده و بیزنس خود را به صورت واضح و شفاف برای سازمان سرمایه‌گذاری مدنظرتان شرح دهید و جنبه‌های شخصی پروژه را نیز به خوبی بیان کنید.
  • طی پروسه دریافت نامه حمایتی، لازم است که با سازمان مربوطه تماس بگیرید و از تمام شرایط مورد نیاز جهت ارائه ایده و اخذ نامه حمایتی اطلاع بیابید.
  • تا حد امکان در خصوص پارامترهای مختلف که براساس آن شرایط شما توسط سازمان سنجیده خواهد شد، تحقیق کنید.

یک کسب‌وکار واجد شرایط داشته باشید ایده و بیزنسی که به منظور اخذ نامه حمایتی ارائه می‌کنید، باید از شروط زیر برخوردار باشد. در این صورت احتمال اینکه از طرف سازمان، مورد قبول واقع شوید و نامه ساپورت را دریافت کنید، افزایش می‌یابد. برخی از شرایط مذکور عبارت‌اند از:

  • در زمان ارائه تعهد به سازمان سرمایه‌گذار، حداکثر ۵ نفر می‌توانند به عنوان مالک یک طرح درخواست دهند و از طرفی هم هر یک از متقاضیان باید حداقل ۱۰ درصد از سهام شرکت و حق رای را داشته باشند.
  • در مجموع، متقاضی به همراه سازمان سرمایه‌گذار، باید بیش از ۵۰ درصد حق رای رابه خود اختصاص دهند.
  • پس از اینکه بیزنس شما از سمت سازمان پذیرفته شد و موفق به دریافت ویزای استارتاپ کانادا و نامه حمایتی شدید؛ باید شرکت مربوطه را در کشور کانادا ثبت کنید تا از شخصیت حقوقی برخوردار باشد. همچنین حتما باید بیزنس خود را به صورت پویا و فعال مدیریت کنید و بخش عمده مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید.

اثبات تمکن مالی و توانایی تامین هزینه‌های خود و همراه یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از مهاجرت به کانادا با ویزای استارتاپ باید بدانید این است که دولت این کشور حمایت مالی چندانی از مهاجران این طرح نخواهد کرد. از این‌رو هنگام ارسال درخواست خود باید مدرک اثبات تمکن مالی خود و افرادی که به عنوان همراه با شما مهاجرت خواهند کرد، ارائه کنید. این مدرک نشان دهنده آن است که شما پس از ورود به کشور کانادا، توان تامین مخارج خود و خانواده‌تان را خواهید داشت. نکته قابل توجه این است که هر ساله حداقل مبلغ تمکن مالی به‌روز می‌شود. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مبلغ مذکور به ازای هر فرد چقدر است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش در ادامه همراه ما باشید و به جدولی که در بخش حداقل سرمایه مورد نیاز جهت اخذ ویزای استارتاپ کانادا در همین مقاله آورده شده است، مراجعه کنید.

در ضمن ناگفته نماند که مبلغ واریزی شما برای اثبات تمکن مالی، باید در دسترس و قابل انتقال باشد. به عبارتی این پول نباید در گرو تسویه بدهی باشد یا بلوکه شود. همچنین مقدار مبلغ واریزی شما به عنوان تمکن مالی با نامه حمایتی و سرمایه‌ای که از سوی شرکت‌ها دریافت می‌کنید، ارتباط مستقیمی دارد. یعنی اگر میزان توان مالی شما با سرمایه‌ای که جذب کرده‌اید، تناسب نداشته باشد، احتمال ریجکت شدن پرونده‌تان افزایش خواهد یافت. حداقل دانش زبانی مورد نیاز برای دریافت ویزای استارتاپ، مدرک آیلتس با نمره ۵ است.

در واقع اگر توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو را داشته باشید، سریع‌تر از حد انتظار در کسب‌وکار استارتاپی خود پیشرفت خواهید کرد. از این‌رو پیش از اخذ ویزا، ابتدا باید در یک آزمون تایید شده و معتبری که آیلتس نام دارد، شرکت کرده و حداقل نمره قابل قبول (نمره ۵) را دریافت کنید. سپس مدرک زبان خود را ضمیمه سایر مدارک مورد نیاز کرده و به اداره مهاجرت ارسال کنید‌. در نتیجه می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست ویزای استارتاپ کانادا را عدم مهارت کافی در زبان انگلیسی یا فرانسوی دانست. البته راجع به علل ریجکتی پرونده‌های این طرح، در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ اما این مورد را که الان به آن اشاره شد، در پس ذهن خود داشته باشید؛ زیرا دلیل ریجکتی بخش عمده پرونده‌ها همین است.

مزایای ویزای استارتاپ کانادا کدامند؟

ویزای استارپ کانادا در مقایسه با سایر طرح‌های مهاجرتی کانادا مزایای ویژه‌ای دارد که سبب شده است هر ساله افراد زیادی از سرتاسر دنیا، رویای مهاجرت به این کشور به واسطه طرح مذکور را در سر خود بپرورانند. از این‌رو برای آشنایی بیشتر شما با مزایای این طرح، برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • این ویزا نسبت به سایر طرح‌های سرمایه‌گذاری مالیات کمتری دارد.
  • زمان رسیدگی به درخواست شما در این حالت برای اخذ ویزای کانادا، سریع‌تر خواهد بود‌.
  • امکان اخذ  برای خود و همسر و فرزندانتان مهیا می‌شود.
  • محدودیت سنی خاصی برای این طرح در نظر گرفته نشده است.
  • در نمونه طرح استارتاپ کانادا امکان جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران کانادایی را خواهید داشت.
  • پس از دریافت تاییدیه استارتاپ خود، می‌توانید نسبت به اخذ اقامت دائم اقدام کنید.
  • امکان بهره‌مندی از تسهیلات سیستم آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی در این کشور وجود دارد.
  • محدودیتی از نظر گسترش کسب‌وکار خود نخواهید داشت.

مقایسه ویزای کارآفرینی و استارتاپ کانادا

در مقایسه ویزای کارآفرینی و استارتاپ کانادا می‌توان گفت که:

  • اگر ویزای کارآفرینی کانادا داشته باشید، برای اخذ اقامت نیاز به ویزای مشروط کار خواهید داشت، اما در ویزای استارتاپ این امر به صورت غیر مشروط هم امکان پذیر است.
  • برای دریافت ویزای استارتاپ، محدودیت سنی یا شروط خاصی مطرح نیست، اما ویزای کارآفرینی براساس قوانین و مقررات هر استان، شرایط معینی دارد و ممکن است نیاز به سابقه کاری یا ارائه یک شغل سودآور (متناسب با قوانین کانادا) باشد.همچنین شما می توانید برای اطلاع از  به سایت موسسه مهاجرتی پارسیس مراجعه کنید.
  • با توجه به ماهیت این دو ویزا، باید بگوییم که در بحث ویزای کارآفرینی لزوما به خلق یک ایده نوین و کارآمد نیاز نیست و آنچه اهمیت دارد، روند رو به رشد کسب‌وکار شما و ایجاد اشتغال برای کارکنان است. در مقابل، استارتاپ اشاره به خلق یک کسب‌وکار جدید با ایده‌ای خلاقه دارد که به کسب سود می‌انجامد.

معرفی سازمان های سرمایه‌ گذار کانادایی

برای اینکه موفق به دریافت ویزای استارتاپ کانادا شوید، باید بتوانید از طرف سازمان‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، مقدار مشخصی سرمایه جذب کنید و نامه حمایتی بگیرید. داشتن شرکت در کانادا ، امکانات و فرصت‌های متعددی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند .  برای این منظور ابتدا لازم است تا با برخی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، آشنا شوید و متناسب با ایده خود، به سازمان‌های مربوطه درخواست دهید. بنابراین در ادامه ۴ مورد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کانادا را که اغلب متقاضیان موفق به دریافت نامه حمایتی و سرمایه از آن شده‌اند، معرفی خواهیم کرد.

  • عرضه سرمایه و حمایت مالی استارتاپ‌ها؛
  • برقراری ارتباط بین متقاضیان و شرکت‌های بزرگ و قدرتمند؛

نارسایی قلبی، الزایمر، بیماری‌های عفونی و… برخی از موارد پزشکی حمایت شده توسط این کمپانی تا به امروز هستند. بنابراین اگر ایده استارتاپی شما مربوط به علم پزشکی باشد و در جهت بهبود سطح کیفی سلامت جامعه این کشور، مفید واقع شود، می‌توانید درخواست خود را به این شرکت ارائه دهید. یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر فعال در عرصه فناوری، گیت ونچر ۷ است که از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را به طور رسمی به منظور حمایت از استارتاپ‌های مهاجر نوپا آغاز کرد.

این مجموعه توسط گروهی از کارآفرینان متخصص در حوزه فناوری اداره می‌شود و اعتقاد آن‌ها بر این است که ارتباطات کلیدی صنعت با دهه‌ها تجربه و آینده‌نگری، سبب می‌شود تا کسب‌وکارهای جدید و سودآور شکل بگیرد. از این‌رو آن‌ها می‌خواهند اولین گروهی باشند که بنیانگذاران نوپا را شناسایی کرده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا به یک شرکت میلیاردی و کلان تبدیل شوند. شرکت First Fund چهارمین شرکت فعال در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، First Fund است که مانند دو کمپانی مذکور که چندی پیش معرفی کردیم، سرمایه خود را در اختیار استارتاپ‌های فعال در عرصه فناوری قرار می‌دهد.

حداکثر میزان سرمایه‌ای که این شرکت به هر استارتاپ اختصاص می‌دهد، حدود ۲۵۰ هزار دلار است. بنابراین اگر به دنبال اخذ ویزای استارتاپ کانادا هستید و در ذهن خود، ایده‌ای نوین و پولساز در زمینه فناوری دارید، این شرکت می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. اگر واجد شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا هستید، باید حداقل ۲۰۰٫۰۰۰ هزار دلار از شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر یا ۷۵٫۰۰۰ دلار از سرمایه‌گذاران فرشته دریافت کنید تا دولت کانادا شما را به عنوان استارتاپ به رسمیت بشناسد‌. مقدار سرمایه مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا با ویزای استارتاپ براساس تعداد همراه (اعضای خانواده) به شرح زیر است:

مجوز کار ویزای استارتاپ کانادا و شرایط اخذ آن

مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا یا همان ورک پرمیت به منظور اینکه شما بتوانید به عنوان یک کارآفرین در کانادا فعالیت خود را آغاز کنید، صادر می‌شود و به واسطه آن شما مجاز خواهید بود تا کسب‌وکارتان را در این کشور رشد و توسعه دهید. همچنین تا زمانی که اقامت دائم خود را دریافت کنید، اجازه کار در کانادا را داشته باشید. از جمله شرایطی که به منظور اخذ ورک پرمیت لازم است، عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه توافق با کارفرما (۲۳۰ دلار)؛
  • اخذ نامه حمایتی و تعهدنامه از سوی سرمایه‌گذار؛
  • زندگی در یکی از شهر کانادا به جز کبک؛
  • اثبات تمکن مالی و توان پرداخت هزینه زندگی در کانادا به مدت حداقل ۳۶۴ روز؛

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا