سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

زندگی بعد از تعویض مفصل ران

مفصل ران یکی از بزرگ‌ترین مفاصل بدن است و زمانی که این مفصل مشکلی داشته باشد، تأثیر بسزایی بر کل بدن و توانایی انجام فعالیت‌های عادی دارد. اگر این مفصل به دلیل آرتروز یا سایر مشکلات احتمالی به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است تعویض مفصل ران به بیمار توصیه شود. مانند هر جراحی دیگری، عمل تعویض مفصل ران و مفصل ران مصنوعی نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارد. حال سوال این است که مدت زمان استراحت بعد از تعویض مفصل ران چقدر است؟ بعد از تعویض مفصل ران چه باید کرد؟ زندگی پس از تعویض مفصل ران چگونه خواهد بود؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن آشنا شوید.

تعویض مفصل ران

در طی جراحی تعویض مفصل ران، جراحان غضروف و استخوان لگن را برداشته و با یک اندام مصنوعی جایگزین می کنند. این عمل می تواند درد مفصل ران بیمار را برای مدت طولانی کاهش دهد و حرکت را بهبود بخشد. جراحی هیپ در عوض درد بیمار را تسکین می دهد، عملکرد مفصل را بهبود می بخشد، حرکت طبیعی و سایر حرکات مربوط به مفصل را بازیابی می کند.

چرا باید تعویض مفصل ران انجام شود؟

شایع ترین علل حملات قلبی مربوط به آرتریت است. پزشک ممکن است این درمان را برای شرایط زیر نیز تجویز کند:

آرتریت روماتوئید (بیماری که باعث درد، سفتی و تورم مفاصل می شود)

نکروز استخوان (بیماری که باعث مرگ استخوان های مفاصل می شود)

آسیب مفصل ران

تومور استخوانی که مفصل ران را می شکند.

در برخی موارد، پزشک متخصص ابتدا از روش های درمانی دیگری مانند استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، برنامه ورزشی، فیزیوتراپی و دارو استفاده می کند. این روش ها می توانند درد ناحیه لگن را کاهش داده و عملکرد آنها را بهبود بخشند. اما گاهی این دردها ادامه دارند و انجام فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه می کنند. در این مورد، پزشک از رادیوگرافی برای بررسی وضعیت مفاصل آسیب دیده استفاده می کند. اگر اشعه ایکس آسیب به مفصل ران را نشان دهد، ممکن است به جراحی تعویض مفصل ران نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل ران

خطر دررفتگی مفصل ران مصنوعی در سه ماهه اول بعد از جراحی تعویض مفصل ران بیشترین میزان را دارد و پس از آن به دلیل تشکیل بافت همبند در محل جراحی، مفصل پایدارتر شده و خطر جابجایی کاهش می یابد. پس از جراحی تعویض مفصل ران باید مراقب باشید که حرکات نامناسب انجام ندهید و فشار زیادی به مفصل مصنوعی وارد نکنید. مراقبت های بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران شامل الگوهای خواب، رژیم غذایی، ورزش و بایدها و نبایدها بعد از جراحی است.

زمان ترخیص از بیمارستان

به طور معمول، بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن قرار می گیرند، پس از یک تا چهار روز (بسته به شرایط بیمار و تشخیص جراح) ترخیص می شوند. هنگامی که بیمار از بیمارستان مرخص می شود، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود:

توانایی بیمار برای ورود و خروج مستقل

بیمار توانایی تحمل درد را دارد

توانایی بیمار برای خوردن، نوشیدن و استفاده از توالت

قادر به راه رفتن با کمک (عصا، واکر یا عصا) روی هر سطحی و بالا و پایین رفتن از دو یا سه طبقه از پله ها

امکان انجام تمرینات خانگی با تجویز پزشک

اگر بیمار هنوز نتواند این اهداف را برآورده کند، پس از ترخیص از بیمارستان، رفتن به خانه خطرناک است. در این صورت مدت اقامت بیمار در بیمارستان تا زمان بهبودی تمدید می شود.

مراقبت از زخم و بخیه زدن

به طور کلی ممکن است در ناحیه جراحی زیر پوست بخیه هایی وجود داشته باشد که باید دو هفته پس از جراحی برداشته شود. تا زمانی که زخم کاملاً خشک نشده اجازه ندهید آب یا رطوبت وارد زخم شود. خیلی خوب است که زخم را ببندید تا زخم عفونی نشود.

رژیم غذایی بعد از یک بار جراحی تعویض مفصل ران

از دست دادن اشتها تا چند هفته پس از جراحی طبیعی است. برای اینکه بافت های آسیب دیده به سرعت به حالت اولیه خود برگردند و ماهیچه ها به زودی قدرت و قدرت خود را بازیابند، علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل، باید مکمل آهن نیز مصرف کنید و هر روز آب و مایعات فراوان بنوشید.

همچنین ممکن است به شما توصیه شود از مکمل های ویتامین K و غذاهای غنی از ویتامین K خودداری کنید، زیرا ممکن است اثربخشی داروهای رقیق کننده خون را کاهش دهند. از سوی دیگر، نوشیدن مایعات زیاد و پرهیز از الکل بسیار مهم است. علاوه بر این، برای جلوگیری از افزایش فشار روی مفصل مصنوعی جدید، حتی با جراحی تعویض مفصل ران، باید وزن خود را کنترل کنید.

ورزش های بعد از جراحی تعویض مفصل ران

به طور کلی ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل ران و پس از سپری شدن دوره نقاهت با نظر پزشک کنترل می شود. به طور کلی پیاده روی سبک پس از این جراحی توصیه می شود، زیرا پیاده روی یک ورزش مفید پس از جراحی تعویض مفصل ران است که به بهبودی سریعتر کمک می کند. در هفته اول پس از جراحی، ورزش سبک نقش بسیار مهمی دارد. این فعالیت های روزانه باید 3 تا 6 هفته پس از جراحی ادامه یابد. پیاده روی به فرد کمک می کند تا قدرت و استقامت خود را سریعتر به دست آورد و راحت تر راه برود. البته برخی از فعالیت های روزانه مانند نشستن و ایستادن طولانی مدت و بالا و پایین رفتن از پله ها باید محدود شود.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل ران

یکی از مهم ترین دغدغه ها نحوه خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل ران است که مهمترین نکته از نظر دکتر منصوری این است که روی تخت دراز بکشید و روی زمین نخوابید. هنگام خواب، روی یک تشک صاف بخوابید و بالش بین زانوهای خود قرار دهید و از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. از چرخش ناگهانی لگن خودداری کنید، بدن را کشیده و پاها را روی هم قرار دهید و پشت تخت را بیش از 45 درجه بالا نیاورید.

رانندگی پس از جراحی تعویض 

توصیه می شود تا 6 هفته پس از جراحی تعویض مفصل ران به جز در مسافت های کوتاه رانندگی از رانندگی خودداری کنید. بعد از جراحی تا حد امکان جلوی ماشین بنشینید و دو بالش روی صندلی بگذارید. هنگامی که مصرف قرص های خواب آور را متوقف کردید و قدرت و رفلکس های شما به حالت عادی برگشت، از سرگیری رانندگی بی خطر است. با این حال، قبل از رانندگی با پزشک خود مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا