شکایت به پلیس فتا چگونه است؟ پلیس فتا شکایت
چگونه میتوانم به پلیس فتا شکایت کنم؟!
خدمات پلیس فتا چیست و چگونه است؟
نحوه رسیدگی به شکایات حوزه جرایم اینترنتی چگونه است؟!
آیا میتوانم با پلیس فتا آنلاین تماس بگیرم؟
آیا برای خریدهای اینترنتی نیز باید به پلیس فتا شکایت کنیم؟
اینها همه سوالاتی از پلیس فتا است که شما در صفحات وبلاگ از ما پرسیدهاید و ما اینجاییم که به تمام پرسشهای شما پاسخ دهیم. ما در این مقاله برای سهولت در کار شما و جلوگیری از اتلاف وقتتان، تمام موارد را به صورت فهرستوار قسمت بندی کردهایم که میتوانید بسیار راحت از منوی زیر انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما بسته به میزان اهمیت جرایمی که برایتان اتفاق افتاده است، باید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید.
روش اول – روش ثبت شکایت در پلیس فتا به صورت اینترنتی
یکی از راحتترین روشها برای برقراری ارتباط و شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا با بدون مراجعه، از طریق وبسایت این سامانه است.بسیاری از افراد به دنبال چت انلاین واتساپ پلیس فتا میگردند. باید به شما بگوییم که اگر میخواهید شکایتتان را به صورت اینترنتی در پلیس فتا ثبت کنید باید از این روش استفاده کنید.شما میتوانید در این سامانه تمامی گزارشهای خود مربوط به تخلفات و جرایم سایبری را در پلیس فتا مرکزی به ثبت رسانید، مانند تخلفات فروشگاههای اینترنتی و یا کلاهبرداریها و مزاحمتها در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و…
آیا میخواهید از تهدیدها و مزاحمتها در فضای مجازی شکایت کنید. ما در نحوه شکایت و تمام نکات حقوقی که باید بدانید را به شما گفتهایم.برای ورود به سایت پلیس فتا کافیست، که به سایت مرکز مراجعه کنید و پس از طی کردن روند ثبت نام در سایت بر اساس نیاز خود یکی از گزینههای زیر را انتخاب کنید.
نکته* شما میتوانید در این سایت تمامی تخلفات اینترنتی هر چقدر کوچک و بی ارزش را گزارش دهید. توجه داشته باشید که این شکایات هر چند کوچک شما، میتواند قدم بزرگی برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و پاکسازی فضای سایبری از جرمها و کلاهبرداریها باشد.
پیشنهاد ویژه*
شما میتوانید بسیار راحت شکایات خود را از سایتهای فروشگاهی که دارای نماد اعتبار هستند را در سایت به ثبت رسانید.
دوست عزیز قبل از خواندن ادامه متن حتما . زیرا با نصب این برنامه کمک زیادی به امنیت خود کردهاید. با نصب برنامه ضد سرقت و ردیاب گوشی دیگر نگران سرقت و مفقود شدن گوشی خود نخواهید بود. و به راحتی میتوانید گوشی خود را از لحاظ سلامت، تست نمایید و به کدهای ussd پرکاربرد گوشیتان دسترسی خواهید داشت و ….
روش دوم – شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا
یکی از راههای تماس با پلیس فتا ارتباط با مرکز تلفنی این سامانه با شماره 096380 است که شما میتوانید از این شماره برای ارتباط با مرکز فوریتهای پلیس فتا استفاده کنید.
روش سوم – مراجعه به دادسرای جرایم رایانهای
بهترین و سریعترین راهحل برای ثبت شکایت در پلیس فتا مراجعه به دادسرای جرائم رایانهای است. این دادسرا وظیفه پیگیری و حل پروندههای قضایی مربوط به تخلفات و شکایات اینترنتی را دارد. برای مراجعه به این دادسرا شما باید در ابتدا به دفاتر قضایی مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید و سپس شکایت خود را ثبت کنید و منتظر دریافت پیامک بمانید، این موضوع به خاطر این است که در بعضی از موارد ممکن است که فرد به اشتباه فکر کند که این پرونده در حیطه پلیس فتا است اما در اصل این پرونده به پلیس آگاهی مربوط شود به خاطر همین جهت جلوگیری از سردرگمیهای احتمالی افراد، تمام اطلاعات لازم در پیامک ذکر میشود.
پس از دریافت پیامک شما به دادسرای جرایم اینترنتی ارجاع داده میشوید تا در آن جا به صورت تخصصی روی شکایت شما کار شود. در این مرحله امکان دارد که بر اساس میزان اهمیت و حساسیت، پرونده شما به پلیس فتای مرکزی نیز ارجاع داده شود.معمولا روند پیگیری شکایتها و پروندهها در پلیس فتا این گونه است که یا فرد شاکی از فرد متهم آگاهی دارد و پرونده یک شاکی و یک متهم مشخص دارد که در این حالت قاضی پیام احضاریه برای هر دو شخص میفرستد تا هر دو طرف در جریان روند پرونده باشند و یا در حالت دیگر ممکن است که شخص شاکی مجرم مورد نظر خود را نشناسد و که باید تحقیقات گستردهای در آگاهی و پلیس فتا صورت گیرد تا مجرم یا مجرمان شناخته شوند.
گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا
ابتدا وارد سامانه فوریتهای سایبری پلیس فتا به آدرس https://csirc.cyberpolice.ir/ شوید. کدملی و شماره تلفن خود را وارد کنید. کد امنیتی به شماره تلفن شما ارسال میشود. پس از وارد کردن آن شما یک حساب کاربری دارید. در سایت، صفحه ای برای شما باز میشود که شامل ثبت تخلفات شبکههای اجتماعی، وبسایتها، نرم افزار و بازیها میباشد.
هزینه شکایت در پلیس فتا چه قدر است؟!
معمولا هزینههای شکایت در پلیس فتا بسیار پایین است تا افراد بیشتری در جامعه در طبقات مختلف بتوانند از این امکانات استفاده کنند و حق کسی ضایع نشود البته لازم به ذکر است که در پایان روند شکایت شما میتوانید هزینههایی که در طی این روند داشتهاید را به عنوان خسارت از فرد متهم بگیرید.
روند شکایت در پلیس فتا چقدر طول میکشد؟!
معمولا مدت زمان طی شدن روند در پلیس فتا بسته به نوع پرونده و حاضر بودن مدارک و مستندات موجود کم یا زیاد شود. عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی، سازمان تعزیرات حکومتی موظف است ظرف مدت دو هفته در جلسهای با دعوت از طرفین به پرونده رسیدگی کند.
ثبت شکایت به صورت حضوری
ثبت شکایت به صورت حضوری نیز راه ساده ای میباشد و شما سریع میتوانید کارهای مربوطه را انجام دهید. برای این کار باید به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه کنید. این دادگاه همان طور که از نامش پیداست کارهای مربوط به جرائم اینترنتی و رایانه ای را میکند. شما باید شکایت خود را در این مکان ثبت کنید.
قبل از اینکه به دادگاه بروید باید در دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت کنید و پرونده تشکیل دهید. پس از آن پیامک تاییدی برای شماره شما ارسال میشود. دریافت این پیام یعنی شکایت شما در حوزه پلیس فتا است و شما میتوانید ادامه روند را انجام دهید.حالا باید به دادگاه جرائم رایانهای بروید. اگر پرونده شما پیچیده و حساس باشد، ممکن است به پلیس فتای مرکزی فرستاده شود تا آن را بررسی کند.
معمولا پرونده های قضایی به دو دسته تقسیم میشوند؛ مورد اول این است که شخص شاکی، متهم را میشناسد و احضاریه برای دو طرف صادر میشود. اما در مورد دیگری ممکن است تخلفی صورت گرفته باشد و شاکی نمیداند چه کسی این کار را انجام داده است؛ در این صورت ماموران پلیس فتا باید تحقیقاتی انجام دهند و متهم را پیدا کنند. سپس دادگاه تشکیل میشود و به جرم رایانه ای رسیدگی میشود.
منبع: