اقتصادی

صادرات گاز روسیه به لتونی قطع شد

شرکت دولتی گازپروم روسیه روز شنبه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد و این کشور همسایه را به نقض شرایط استفاده از گاز متهم کرد.

به گزارش امروزنگار، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که شرکت انرژی لتونیایی Latvijas Gaze اعلام کرد که از روسیه گاز خریداری کرده و به جای روبلی که این کشور درخواست کرده بود، آن را به یورو پرداخت کرده است.

پیش از این، گازپروم عرضه گاز به کشورهایی از جمله فنلاند، لهستان، بلغارستان و هلند را متوقف کرد. کشورهای اروپایی در مورد نحوه پاسخگویی به درخواست روسیه برای پرداخت پول خرید گاز به روبل دیدگاه های متفاوتی دارند و نیروگاه های اروپایی نیز پاسخ های متفاوتی به این چالش داشته اند.

در همین حال، گازپروم اعلام کرد که عرضه گاز به اروپا از طریق مسیر سودا اوکراین در روز شنبه 41.2 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به روز پنجشنبه بدون تغییر باقی مانده است. اوکراین درخواست تامین گاز از طریق سوخرانوفکا را رد کرد.

روز جمعه مدیر ارشد گازپروم با انتقاد از زیمنس انرژی اعلام کرد که تحویل توربین گازی نورد استریم 1 از کانادا به آلمان پس از تعمیرات طبق قرارداد انجام نشده است.

این اظهارات حاکی از تشدید اختلاف است که بر اساس آن روسیه مشکلات توربین را دلیل کاهش عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 اعلام کرده است.گازپروم از چهارشنبه گذشته ظرفیت انتقال گاز از این مسیر را به 20 درصد کاهش داده است.

ویتالی مارکلو، قائم مقام مدیرعامل گازپروم گفت: روسیه بارها از زیمنس انرژی در مورد مشکلات سایر توربین ها شکایت کرده است. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما چندین بار درخواست و 10 نامه به نمایندگی زیمنس در روسیه ارسال کرده ایم. زیمنس تنها یک چهارم عیوب شناخته شده را برطرف کرده است.

اتحادیه اروپا استدلال روسیه و گازپروم مبنی بر اینکه مشکلات توربین دلیل کاهش قابل توجه انتقال گاز از نورد استریم 1 است را رد کرده است. .

بر اساس گزارش رویترز، از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه و اعمال تحریم های گسترده اتحادیه اروپا علیه مسکو، هر دو طرف از نظر اقتصادی ضربه خورده اند و اتحادیه اروپا روسیه را به باج خواهی انرژی متهم کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا