سلامت و تندرستی

علت اصلی تلفات دام در «چمن‌ساور» کردکوی کمبود نهاده نبود/ تلف شدن 750 رأس دام صحت ندارد

امروزنگار/ گویلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اگر بخواهیم تنها شرایط تغذیه ای را عامل این حادثه بدانیم باید گله های دیگر این روستا دچار تلفات دام می شدند که این اتفاق نیفتاده است.

خبر تلف شدن چند رأس دام در یکی از روستاهای کوهستانی شهرستان کردکوی طی چند روز گذشته خبر داغ فضای مجازی گلستان بود که دامی از دامی خبر داد که دامدار آسیب دیده ضمن شکایت از جهاد کشاورزی، گرسنگی و گرسنگی و عدم. علوفه برای این حادثه

در پی این حادثه استاندار گلستان دستور ویژه برخورد با تولیدکنندگان کمبود خوراک دام و تلفات دام و تیمی متشکل از معاونت اقتصادی استانداری، بازرسی استانداری و مدیرکل را صادر کرد. جهاد کشاورزی استان برای بررسی موضوع به منطقه رفتند و موضوع را از نزدیک بررسی کردند.

در پی اعلام بررسی های میدانی مسئولان و کارشناسان، به نظر می رسد آمارهای منتشر شده در فضای مجازی و رسانه ها با آمار واقعی مغایرت داشته باشد و تعداد دام های تلف شده در این گله کمتر از آمار منتشر شده بوده است. سازمان جهاد کشاورزی گلستان تلف شدن 750 راس دام در این ماجرا صحت ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگاران با تشریح جزییات تلفات دام در یکی از گل های روستای چمن سوار کردکوی گفت: روز گذشته از این مزرعه آسیب دیده بازدید کردیم که تلفات جانی نداشت و آنها دامها سرزنده، شاد و مستقر بودند.

مختار مهاجر به وی گفت: این دامدار پارسال 100 راس بز از روستای چمن سوار کردکوی داشت و امسال نیز بز و گوسفند مازاد خریداری کرده و علائم مشاهده شده در گله نشان می دهد که این گله دارای برخی مشکلات تشریحی و بیماری های انگلی بوده است. همچنین به نظر می رسید که دامدار در مواقع بحران و برف سنگین تجربه کافی را نداشته به همین دلیل گله را در اصطبلی حبس می کند که گوسفندان به دلیل عدم تهویه مناسب به دلیل قد پایدار 75 سانتی متر گاز گرفته و خفه شده اند. یک متر و 20 سانتی متر راه اندازی شد. در واقع این فضای نامناسب باعث ایجاد مسمومیت گازی و آمونیاکی شد.

وی تاکید کرد: مشاهده دام های تلف شده نشان داد که دام های این گله از مشکلات حاد پزشکی رنج می برند که کل دام تقلبی بوده است. البته در آمار ما این کشاورز 250 راس و دو برادر دیگرش نیز هر کدام 200 راس راس دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه دام‌هایی که در این شرایط آسیب ببینند کمک‌های تغذیه‌ای تکمیلی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته 9 تن و 750 کیلوگرم نهاده به این دامدار داده شده است و در صورت تمایل فقط تغذیه است. شرایط را باید علت این حادثه دانست که تلفات زنده در گله‌های دیگر این روستا اتفاق می‌افتد که این اتفاق نیفتاده است و در چنین مواقعی فضاسازی کار آسانی به نظر می‌رسد.

من باید بگویم؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کردکوی در گفت وگوی اختصاصی با امروزنگار، گفت: کالبد شکافی دام های تلف شده مجموعه ای از عوامل از جمله کمبود خوراک دام، برف و یخبندان شدید، انرژی ناکافی و وجود بیماری های انگلی را نشان می دهد. گله و همچنین وضعیت نامناسب، بهداشت و بی احتیاطی باعث تلف شدن دام های این دام شد.

حسین ماهینی همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل کمبود نهاده در کردکوی این اتفاق نیفتاده و هیچ دامدار دیگری در این محدوده کشته نشده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا