سلامت و تندرستی

عکس | این ربات‌ها حس لامسه دارند!

ربات ها به زودی قادر خواهند بود به مردم در شستن لباس ها و سایر کارهای خانگی کمک کنند، این به لطف تکنیک جدیدی است که به آنها حس تماس داده است. این سیستم که ReSkin نام دارد به ربات ها اجازه می دهد تا تنها با استفاده از حس لامسه که برای انسان عادی است، بین اشیاء مختلف مانند لایه های نازک پارچه تمایز قائل شوند. با این حال، به گفته گروهی از محققان دانشگاه کارنگی ملون، کارهایی مانند برداشتن لیوان یا تا کردن حوله‌ها تاکنون برای روبات‌ها بسیار چالش برانگیز بوده است و تا همین اواخر شبیه‌سازی حس لامسه با روباتیک دشوار بود.

دیوید هلد، استادیار دانشکده علوم کامپیوتر و رئیس آزمایشگاه R-Pad می گوید: «مردم به چیزی نگاه می کنند، سپس از حس لامسه استفاده می کنند تا مطمئن شوند که در موقعیت مناسبی برای دریافت آن هستند. کارهای زیادی وجود دارد که مردم با حس لامسه انجام می دهند که برای همه ما طبیعی است. ما آنقدرها به آن فکر نمی کنیم، بنابراین نمی دانیم چقدر داشتن این احساس ارزشمند است.

برای تا کردن لباس‌ها، روبات‌ها به حسگرهایی نیاز دارند تا روشی را که انگشتان انسان می‌توانند لایه بالایی حوله یا پیراهن را حس کنند و لایه‌های زیر را درک کنند، تقلید کنند. محققان می توانند به ربات یاد دهند که لایه بالایی پارچه را شناسایی و درک کند، اما بدون اینکه ربات لایه های دیگر را تشخیص دهد، نمی تواند پارچه را بفهمد یا تا کند. اما چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟

برای حل این مشکل، محققان در این مطالعه یک پوست متن باز و حساس به لمس ساخته شده از یک پلیمر الاستیک نازک که با ذرات مغناطیسی تعبیه شده است که حس لامسه سه محوره را ارائه می دهد، ساخته اند. ReSkin به ربات کمک می کند تا لایه های پارچه را به جای دیدن آنها حس کند.

عکس این ربات ها حس لامسه دارند!

دکتر “توماس ونگ” گفت: با خواندن تغییرات میدان های مغناطیسی ناشی از فرورفتگی یا حرکت پوست می توان به حس لامسه دست یافت. ما می توانیم از این حسگر لمسی استفاده کنیم تا بفهمیم چند لایه پارچه را برداشته ایم.

تحقیقات دیگر از حس لامسه برای گرفتن اجسام سفت استفاده کرده است، اما پارچه تغییر شکل داده است. این بدان معنی است که با لمس آن تغییر می کند و بنابراین مانور دادن آن دشوارتر است. تنظیم گرفتن ربات روی پارچه، حالت و خواندن سنسور را تغییر می دهد.

محققان می گویند که به ربات یاد نداده اند که چگونه یا کجا پارچه را بگیرد. در عوض، آن‌ها آن را آموزش دادند تا چندین لایه پارچه را با تخمین تعداد لایه‌های پارچه با استفاده از حسگرهای ReSkin و تنظیم دسته برای امتحان مجدد پیدا کند. آنها سپس به ساخت ربات از یک و دو لایه پارچه با استفاده از بافت ها و رنگ های مختلف نگاه کردند.

محققان این مطالعه یافته های خود را در کنفرانس بین المللی ربات ها و سیستم های هوشمند در سال 2022 ارائه کردند.

227227

دکمه بازگشت به بالا