سلامت و تندرستی

فاصله بین تزریق دو دوز واکسن‌های کرونا چقدر است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فاصله تزریق دو دوز واکسن کرونا گفت: احتمالاً ضعیف تر خواهد بود.

در مصاحبه ای با امروزنگار ، دکتر علیرضا ناجی وی در مورد فاصله تزریق دو دوز انواع واکسن های بیماری کرونا مورد استفاده در ایران گفت: در واکسن اسپوتنیک ، فاصله تزریق دو دوز 21 روز است و در ایران ما در 28 روز دو دوز تجویز می کنیم. با توجه به موسسه گامالیا ، با این وجود ، واکسن اسپوتنیکوف را تولید می کند ، می توانیم این مدت را تا 60 روز ترک کنیم. در واکسن Sinofarm ، فاصله بین دوزها 28 روز است. طبق گفته سازمان غذا و دارو ، که توسط سازنده بررسی شده است ، ما می توانیم این مدت را تا شش هفته تخمین بزنیم. در واکسن Astraznka ، فاصله بین دوز دو دوز بین 10 تا 12 هفته در سراسر جهان است و ما دوز دوم این واکسن را با فاصله سه ماه تزریق کردیم که بدیهی است بهتر است. با توجه به مشکل واکسن Astrazenka ، کاهش فاصله بین دو دوز می تواند میزان تولید آنتی بادی را تا 2.5 برابر افزایش دهد.

قول چینی

وی گفت: بزرگترین نگرانی ما واکسن سینوفرم است. طبق گفته چین ، آنها قرار بود سه میلیون دوز واکسن را به ما تحویل دهند اما متأسفانه آنها به قول خود عمل کردند و در واکسیناسیون مردم تاخیر اندکی رخ داد.

برای تزریق دوز دوم واکسن از سیستم عامل هایی مانند Sinofarm استفاده کنید. آره یا نه؟

ناجی گفت: به نظر می رسد اگر در این مدت نتوانیم این واکسن را برای تزریق تهیه کنیم ، یکی از راه حل های ما جایگزینی دوز دوم واکسن با واکسن هایی با سیستم عامل های مشابه است ؛ واکسن هایی مانند برکت نیز شامل می شوند. البته ، ما هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد. اگر شاهد تزریق واکسن های مخلوط در خارج از کشور و به عنوان مثال با Pfizer و Astrazenka هستیم ، آنها روی این موضوع کار کرده اند و شواهدی از آن دارند ؛ پروتکل فعلی در انگلیس و استرالیا این است که شما تزریق شده اید با یک واکسن Astrazenka یا Pfizer ، می توانید هر دو واکسن را برای دوز دوم تزریق کنید ، اما ما در کشور در حال کار بر روی این موضوع هستیم.

وی گفت: به هر حال اگر شرایط به گونه ای پیش بیاید که دریافت واکسن از منابع خارجی برای ما مشکل باشد و اگر وعده های زیادی می بینیم باید تعادل برقرار کنیم. به عنوان مثال ، برکت بهترین معادل ما برای واکسن Sinofarm در ایران است ، اما در اینجا دوباره نقش وزارت بهداشت و معاون وزیر فناوری و تحقیقات بسیار مهم است اگر ما می خواهیم این کار را انجام دهیم ، ما باید آن را از گروه انجام دهیم از مردم. برای یافتن میزان کارآیی تزریق واکسن مخلوط مثالی بزنید. مناسب است یا نه؟

ناجی ادامه داد: در حال حاضر اگر کشورهای دیگر واکسن مخلوط تزریق می کنند به دلیل همین شرایط است. این بدان معنی است که تعداد واکسن ها کم است ، دسترسی به واکسن ها در سراسر جهان کم است ، بنابراین آنها سعی می کنند از پروتکل های مشترک جدا شوند و بتوانند از پتانسیل بالقوه خود استفاده کنند. اما آنها کار می کنند و تحقیق می کنند و مطالعه می کنند و اطلاعات دارند ، اما به نظر می رسد که ما باید کور شویم و بعداً بفهمیم که وضعیت ما چگونه خواهد بود. ما می توانیم ابتدا مطالعه ای را در این زمینه برنامه ریزی کنیم ، که با توجه به تقاضای فعلی دشوار است.

اخبار واکسن زرد

وی با اشاره به انتشار اخبار زرد در زمینه واکسن ها گفت: “اخبار زرد اتفاق بسیار بدی است که در کشور ما رخ داده است و اخبار زرد به راحتی منتشر می شود و افراد مختلف از جمله کارشناسان و غیره موارد عجیبی ارائه می دهند اخبار به مردم “گزارش شده است که اعتماد عمومی به واکسن بسیار کاهش یافته است. ما باید از این امر جلوگیری کنیم. بنابراین ، من فکر می کنم ما باید در این مورد پرونده را صادقانه به مردم ارائه دهیم و تأیید کنیم که به هر دلیلی وضعیت به این شکل است. همیشه دو یا دو مسئله بهداشتی. ما باید سخت کار کنیم و ببینیم که وضعیت ما در مورد امکانات ما چگونه فکر می کند. مطالعات مرحله III در مورد واکسن های جدی ما در حال حاضر در حال انجام است ؛ با واکسن پاستور ، که با کوبا همکاری می کند ، و من امید زیادی دارم برای آن ، و البته واکسن برکت ، بنابراین راه حل میانبر این است که در صورت وجود به افراد اطلاع دهید تا بتوانند وارد شوند و یک واکسن جایگزین تزریق کنند و سپس بررسی کنید که این می تواند چگونه مثر باشد.

اگر فاصله تزریق دوز دوم واکسن کرونا طولانی باشد ، آیا اثر دوز اول از بین می رود؟

ناجی با اشاره به احتمال از دست رفتن دوز اول واکسن های کرونا ، گفت: “می توان گفت که اثربخشی آنها از بین نخواهد رفت ، اما ممکن است بسیار کمتر از حد انتظار باشد.” عبور می کند . اثر بخشی واکسن ها به دلیل نیاز تزریق واکسن است. به عنوان مثال ، وقتی درمورد Sinofarm می گوییم که شما هر چهار هفته دوز دوم می گیرید و این واکسن 78٪ مثر است ، وقتی این زمان طولانی تر است ، باید ببینیم که این تأثیر چقدر متفاوت است. من فکر نمی کنم با طولانی شدن فاصله بین تزریق دوم ، اثر دوز اول کاملاً از بین برود ، اما اثربخشی احتمالاً ضعیف تر است.

وی گفت: “ما در مرحله ای هستیم که باید این موارد را به درستی مطالعه کنیم.” اول ، ما باید با واکسن و حل این مشکل با کشورهایی که با آنها صحبت کرده ایم و با آنها رابطه راهبردی داریم بسیار جدی تر مذاکره کنیم ، اما اگر نتوانیم ، راه حل هایی وجود دارد. یکی دیگر از ما. به عنوان مثال ، امکان استفاده از بركات برای Sinofarm یا كمك به شركتهای داخلی كه خط تولید Sputnik خود را خریداری كرده اند و قصد تولید در خانه را دارند ، تولید را افزایش می دهند و برای تهیه این واكسن تلاش بیشتری می كنند. تولید برای افرادی که دوز دوم دارند این در کشور است. هرچه زودتر این کارها را انجام دهیم ، بهتر است.

دوز دوم واکسن با رضایت مردم جایگزین می شود

ناجی تاکید کرد: اگر قرار است واکسن دیگری جایگزین دوز دوم شود ، باید با رضایت مردم باشد. البته ، من فکر می کنم این رضایت را می توان با صحبت با مردم و توضیح وضعیت ما به دست آورد. لازم به ذکر است که سلب مسئولیت روش درستی نیست. به عنوان مثال ، انکار یا تمسخر س magال مغناطیسی افراد واکسینه شده درست نبود. زیرا این پدیده ای است که اتفاق می افتد ، اما به دلیل واکسن نیست. باید بگوییم که علت این واکسن نیست ، اما برخی از افراد هستند که به دلایل مختلف یا به دلیل مغناطیسی که در بدن خود دارند از این پدیده رنج می برند و ما نباید آن را انکار کنیم. الان هم ماجرا باید صادقانه برای مردم توضیح داده شود و من فکر می کنم اگر با مردم صحبت کنیم مردم از آن استقبال می کنند.

وی گفت: “بر این اساس ، ما تأکید کردیم که باید واکسن بیماری کرونا را در کشور تولید کنیم.” زیرا وضعیت فعلی ما و البته اوضاع در بسیاری از کشورها نشان می دهد که اگر شخصی در تولید داخلی واکسن بیماری کرونا کار نکند ، به مشکل برمی خورد. خوب بود که ما روی دو یا سه م rightsسسه حقوق خود مانند پاستور ، رازی و غیره تمرکز کردیم و با مشارکت خارجی توانستیم با بودجه بهتری سرعت بیشتری را طی کنیم تا مشکلات کمتر نشود از ما. در هر صورت ، وضعیت فعلی ما به این صورت است و باید سریعاً راه حلی پیدا شود و راه حل با همان راه حل ها باشد.

ناجی گفت: “ما باید به تصویر داخلی او از اسپوتنیک نگاه کنیم و از Octover بخواهیم که آن را سریعتر و کوشا تر کند.” در همان زمان ، با برکت ، تولید افزایش می یابد. تولید پاستور نیز باید افزایش یابد تا ما تولید بیشتری داشته باشیم و در اسرع وقت از واکسن های داخلی خود استفاده کنیم.

وی گفت: از طرف دیگر ، واکسن پروتئینی بسیار خوبی در موسسه رازی در دست مطالعه است و امیدواریم هرچه زودتر وارد فاز سوم شود. امیدواریم تا پایان تابستان در مورد اطلاعات و جزئیات مربوط به واکسن های خانگی روشن باشیم. در آن زمان ما می توانیم واکسیناسیون خود را به خوبی انجام دهیم و انشاالله تا پایان امسال بتوانیم واکسیناسیون کامل را در ایران انجام دهیم.

تجربه ایران در زمینه واکسیناسیون گسترده

ناجی تاکید کرد: ما در ایران تجربه واکسیناسیون گسترده و سطح بالایی داریم. چهل سال پیش ، ما تقریباً 30 میلیون نفر را در کشور خود در طی دو هفته علیه سرخک و سرخچه واکسینه کردیم. بنابراین اینگونه نیست که اکنون بتوانیم چنین کاری کنیم. اگر میزان واکسیناسیون ما کم است ، به این دلیل است که ما واکسن نداریم. در صورت موجود بودن واکسن ، بلافاصله این کار را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا