اقتصادی

فرمول تعیین قیمت خودرو/ مطلب‌زاده: ۱۰۰ میلیون تومان روی هر خودرو به جیب دلالان رفت

مریم فخری: با وجود افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان، این روزها راه های مختلفی برای صحبت از زیان انباشته ای وجود دارد که خودروسازان را با چالش مواجه کرده است.

آن طور که گزارش ها نشان می دهد در حال حاضر زیان انباشته خودروسازان بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان است. در این صورت خودروسازان بر این باورند که دولت باید قیمت گذاری را متوقف کند و خودشان قیمت محصولاتشان را تعیین کنند. خودروسازان همچنین مدعی هستند که در صورت ادامه تقاضای قیمت گذاری دولت، طبق قانون باید زیان (تفاوت قیمت دستوری و قیمت واقعی خودروها) را جبران کند.

این در حالی است که طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت دفاع در خصوص تقسیم بندی بازار خودرو در کشور، حدود 48.9 درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالای 200 میلیون تومان را ندارند.

این اعشار بر اساس قدرت خرید خودروها است و نشان می دهد که قدرت خرید 88 درصد مردم ایران زیر 400 میلیون تومان است.

فرمول تعیین قیمت خودرو/ تبال زاده: هر خودرو 100 میلیون تومان به جیب دلالان رفت.

ضرر خودروسازان نباید از جیب مردم بیرون بیاید

در این فضا اما چندی پیش سخنگوی وزارت آرام آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و در جمع خودروسازان گله های زیان انباشته و درخواست آنها برای افزایش قیمت ها اعلام کرد: باید این ضرر باشد. . بدون بیرون رفتن از جیب مصرف کننده؛ بلکه خودروسازان دارای املاک و منابع انسانی زائد زیادی هستند که باید مدیریت شوند.

به گفته امید قالیباف، لازمه کاهش تلفات انباشته، احیای سازه است. به طوری که زیان انباشته را نمی توان با افزایش قیمت ها بدون اصلاح ساختار جبران کرد.

وی تاکید کرد: مسیر مجوز افزایش قیمت بسته نیست و خودروسازان می توانند درخواست های خود را متناسب با افزایش هزینه های تولید به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار بررسی شود. اما ساختارها باید اصلاح شود.

عوامل موثر بر قیمت خودرو

منوچهر لقیقی معاون صنعت حمل و نقل وزارت صمت در خصوص تفاوت قیمت تمام شده خودرو با فروش آن گفت: حدود 85 تا 90 درصد قیمت خودرو مربوط به نظارت بر قیمت گذاری خودروها است. مواد اولیه و فرآیند تولید؛ بعد از آن تغییر و افزایش دستمزد است که تاثیر 3 درصدی دارد و دلیل دیگر این است که کانال های مالی ایران فقط برای خرید خارجی نیست و مجبور است از کانال های دیگر استفاده کند. بنابراین 10 تا 15 درصد هزینه مالی موثر است و باعث افزایش قیمت خودرو می شود و تمام عوامل کنترل قیمت در اختیار خودروساز نیست.

وی گفت: اگر روش های مختلف تولید در نظر گرفته شود، افزایش قیمت قابل کنترل است. اما تاکنون کار منسجم و جدی در این زمینه انجام نشده است. یکی از دلایل این است که دو نوع فناوری در زمینه خودرو وجود دارد. یکی محصول و دیگری فناوری فرآیند تولید است که هزینه تولید را کاهش می دهد. از قسمت دوم غافل بودیم و آن ها دور از ذهن مدیران خودروسازی بودند و از آن خبر نداشتند. بنابراین در برنامه توسعه جدید صنعت خودرو، پیشرفت این دو نوع فناوری مورد توجه قرار گرفت که منجر به بهره وری و کاهش هزینه های تولید خودروسازان جهان شد.

هر خودرو 100 میلیون تومان در جیب دلال ها

در این مورد اما نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع پیشرانه معتقد است همگن: خودرو باید در سمت بازار فروخته شود و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

تبال زاده گفت: در حال حاضر زیان انباشته خودروسازان بالغ بر 120 هزار میلیارد است و هفته گذشته 60 هزار خودرو پیش فروش کردند و میانگینی که ما محاسبه کردیم هر خودرو 100 میلیون تومان بود که به جیب دلالان رفت.

به گفته وی در خودروها بیش از 2 برابر اختلاف قیمت وجود دارد که در هر خودرو 100 میلیون برنده شده اند. شما نمی توانید اقتصاد را اینطور کنترل کنید، وزیر قول می دهد و مجلس جلوی آن را می گیرد، این تصمیمات ضرر می کند. با توجه به اینکه خودروسازی کشور باید هر سال در حال پیشرفت باشد اما اکنون نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

وی با اعلام اینکه خودرو در هیچ کجای دنیا دارایی سرمایه ای نیست، اما در ایران به دارایی سرمایه ای تبدیل شده است، گفت: خودرو در حال حاضر یکی از بهترین بازارهای سرمایه های سرگردان است. محصولی که حضور دلالان را افزایش داد و پس از آن سفته بازی رونق گرفت.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن پیشرانه با بیان اینکه تاکنون طرح اشتباه قیمت گذاری خودرو اجرا شده که منجر به ضرر خودروسازان شده است، تصریح کرد: نتیجه آن اختلال در بازار و رکود صنایع و هر دو است. . بزرگترین خودروسازان کشور بیش از 110.000.000.000 تومان زیان رسمی داشتند.

223225

دکمه بازگشت به بالا