اقتصادی

فیبرنوری در ۸ شهر دیگر به راه افتاد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ تعهد برای پوشش هشت شهر جدید برای اپراتورهای متعهد به اجرای طرح دسترسی فیبر نوری خبر داد.

به گزارش امروزنگار، در حال حاضر ADSL اصلی‌ترین فناوری مورد استفاده در بخش ارتباطات ثابت ایران است، در حالی که فناوری فیبر نوری یا FTTx تنها یک درصد را به خود اختصاص می‌دهد، هرچند شبکه زیرساختی کشور با سرمایه‌گذاری دولت بیش از آن است. 70 هزار کیلومتر فیبر برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر، اما در داخل شهرها همچنان شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کشور متکی به تجهیزات قدیمی است که به مس شبکه معروف است. . این شبکه با وجود گستردگی گسترده، ظرفیت کمی برای انطباق با فناوری های جدید و استفاده از خدمات پهنای باند دارد.

این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 80 درصد خانوارها و 100 درصد مشاغل باید به پهنای باند ثابت با سرعت متوسط ​​25 مگابیت بر ثانیه و 20 میلیون خانوار و پنج میلیون دسترسی داشته باشند. کسب و کارها باید تا سال 1404 به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند. باید روی بستر فیبر نوری شکل بگیرد. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – بر موضوع توسعه دائمی اینترنت تاکید کرد و گفت: برای توسعه ارتباطات دائمی و دسترسی عمومی به یک سایت امن، پایدار، بالا – سرعت و شبکه رایگان در سراسر کشور باید تصمیم گیری شود و اراده ملی شکل بگیرد و حرکت فیبر نوری در کشور آغاز می شود.

بر اساس این داده ها، بخش بزرگی از زیرساخت های موجود نیاز به تغییر دارد و نیازمند سرمایه گذاری کلان برای تغییر فناوری و تجهیزات موجود، ایجاد مسیرهای جدید و حفاری های گسترده در سطح شهر و همچنین تغییر شبکه داخلی شهر است. ساختمان های کشور شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبرهای نوری را یکپارچه کنند. بر اساس این هدف گذاری، طی سه سال و نیم آینده، 20 میلیون خانوار ایرانی در سراسر کشور باید به خدمات پهنای باند سرعت ثابت دسترسی داشته باشند. بنابراین، در اردیبهشت امسال، در بین 21 ارائه دهنده خدمات اینترنتی، 9 اپراتور توافقنامه توسعه دسترسی فیبر نوری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امضا شد.

در همین راستا، صادق عباسی شاهکوه – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – از تعهد به پوشش هشت شهر جدید برای اپراتورهای متعهد به اجرای طرح دسترسی فیبر نوری بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد.

وی با اشاره به تبادل تفاهم نامه بین رگولاتوری و هشت اپراتور همزمان با روز جهانی ارتباطات در اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: این تفاهم نامه ها بر اساس تقسیم بندی کار در خصوص اجرای اپتیک منعقد شد. پروژه توسعه دسترسی در کشور و بر اساس اعلام جدید رگولاتور بر اساس این یادداشت ها، اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ مخابرات در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، توسعه پایه وجود دارد. ارتباطات در قرچک، های وب در گرگان و پیشگامان در چارک بندر به ایجاد و توسعه فیبر نوری اختصاص دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مرحله اول اجرای این تفاهم نامه پوشش فیبر نوری در شهرهای قزوین، کرمانشاه، رشت، بوشهر، سمنان، قرچک، قدس، ایلام و یزد به متعهدین ابلاغ شد. . اپراتورها

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا