اقتصادیمعرفی کسب و کار

قفل هوشمند با باتری قابل شارژ : تجربه ای شخصی و بررسی مشکلات

قفل های هوشمند با باتری های قابل شارژ دنیای امنیت خانگی را دگرگون کرده اند. این قفل ها به جای استفاده از کلیدهای فیزیکی سنتی از تکنولوژی های مدرن مانند بلوتوث وای فای یا NFC برای باز و بسته شدن استفاده می کنند. یکی از جذابیت های اصلی این قفل ها قابلیت شارژ مجدد باتری آن ها است که باعث شده نصب و استفاده از آن ها به مراتب آسان تر و بدون دغدغه تعویض مداوم باتری باشد. در این مقاله تجربه شخصی خودم از خرید و نصب یکی از این قفل های هوشمند را به اشتراک می گذارم و مشکلاتی که در طول استفاده با آن مواجه شدم را با شما بررسی می کنم.من قفل هوشمند را از سایت جهان لاک به نشانی https://jahanlock.com  خریداری کردم و از خریدم راضی بودم چون همه محصولات این سایت 2 سال گارانتی داره.

چرا قفل هوشمند با باتری قابل شارژ انتخاب کردم؟

با افزایش نگرانی ها در مورد امنیت منازل و راحتی در استفاده مدتی بود که به دنبال یک قفل هوشمند برای درب خانه بودم. بعد از کمی تحقیق و بررسی محصولات مختلف نهایتاً تصمیم گرفتم یک قفل هوشمند با باتری قابل شارژ بخرم. انتخاب من بر اساس چند معیار اصلی بود :

  • عدم نیاز به کلید فیزیکی
  • امکان شارژ مجدد باتری
  • قابلیت اتصال به موبایل برای باز و بسته کردن از راه دور

نصب قفل و اولین تجربه

نصب این قفل ها برخلاف تصور اولیه بسیار ساده است و نیاز به دانش فنی زیادی ندارد. اگر از قبل با نصب سخت افزارهای ساده آشنا باشید با کمک دفترچه راهنما به راحتی می توانید قفل را نصب کنید.

وقتی اولین بار قفل را نصب کردم همه چیز عالی به نظر می رسید. به راحتی با اپلیکیشن مخصوص قفل را به گوشی وصل کردم و توانستم درب را از راه دور باز و بسته کنم. اما بعد از چند هفته استفاده اولین مشکل از راه رسید.

مشکل اول : شارژ نشدن باتری

یکی از مزایای بزرگ قفل های هوشمند قابلیت شارژ مجدد باتری است. اما بعد از چند هفته متوجه شدم که باتری قفل به درستی شارژ نمی شود. به دلیل اینکه قفل من با استفاده از باتری کار می کند هر چند وقت یک بار باید آن را به شارژ بزنم اما با یک مشکل عجیب روبرو شدم. قفل از طریق پورت USB شارژ نمی شد!

راه حل : بررسی اتصالات و کابل شارژ

بعد از کمی تحقیق و تلاش متوجه شدم که مشکل از کابل شارژ است. کابل شارژی که همراه قفل بود به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده و به درستی شارژ نمی کرد. بنابراین با تعویض کابل شارژ به یک کابل باکیفیت تر مشکل به راحتی حل شد.

مشکل دوم : قطع ارتباط با اپلیکیشن

یکی از ویژگی های مهم این قفل ها قابلیت اتصال به اپلیکیشن موبایل است که به شما امکان می دهد درب را از هر جای دنیا باز و بسته کنید. اما بعد از چند روز استفاده قفل به طور ناگهانی از اپلیکیشن قطع شد و من نتوانستم از راه دور به آن دسترسی پیدا کنم.

راه حل : ری استارت کردن قفل و تنظیم مجدد

این مشکل اغلب به دلیل مشکلات نرم افزاری در اپلیکیشن یا قفل ایجاد می شود. بعد از ری استارت کردن قفل و پاک کردن و نصب مجدد اپلیکیشن مشکل به طور موقت حل شد. اما باید بگویم که این مشکل چند بار دیگر هم رخ داد و هر بار مجبور به انجام مراحل مشابه شدم.

مشکل سوم : کمبود باتری در زمان های بحرانی

یکی دیگر از مشکلاتی که با قفل هوشمند مواجه شدم تمام شدن باتری در زمان هایی بود که به هیچ وجه انتظارش را نداشتم. این اتفاق می تواند خطرناک باشد به خصوص اگر درب بسته باشد و شما هیچ کلید فیزیکی نداشته باشید!

راه حل : تعبیه پاوربانک اضطراری

برای جلوگیری از این مشکل همیشه یک پاوربانک کوچک کنار درب قرار دادم تا در مواقع ضروری که باتری قفل تمام می شود بتوانم سریعاً آن را شارژ کنم و وارد خانه شوم.

بررسی کلی مزایا و معایب قفل هوشمند با باتری قابل شارژ

مزایا

معایب

عدم نیاز به کلید فیزیکی

مشکلات شارژ نشدن باتری

قابلیت اتصال به موبایل و کنترل از راه دور

احتمال قطع ارتباط با اپلیکیشن

نصب آسان و بدون نیاز به متخصص

کمبود باتری در مواقع بحرانی

امکان باز و بسته کردن درب از هر مکان

نیاز به ری استارت مکرر در برخی موارد

توصیه های نهایی برای کاربران

اگر تصمیم دارید قفل هوشمند با باتری قابل شارژ بخرید حتماً به چند نکته توجه کنید :

  1. همیشه یک کابل شارژ باکیفیت در اختیار داشته باشید.
  2. اگر باتری قفل تمام می شود پاوربانک اضطراری همراه داشته باشید.
  3. اپلیکیشن قفل را مرتب به روزرسانی کنید تا مشکلات نرم افزاری کمتر رخ دهد.

پرسش های متداول کاربران

۱. آیا قفل های هوشمند امنیت کافی دارند؟ بله این قفل ها با استفاده از تکنولوژی های مدرن از جمله رمزنگاری قوی و سیستم های تایید هویت چند مرحله ای امنیت بالایی دارند.

۲. چه مدت باتری قفل هوشمند دوام دارد؟ بسته به نوع استفاده باتری این قفل ها معمولاً بین ۲ تا ۶ ماه دوام دارد. البته شارژ مجدد آن بسیار ساده است.

۳. در صورت قطع برق قفل هوشمند همچنان کار می کند؟ بله قفل های هوشمند با باتری قابل شارژ حتی در صورت قطع برق هم به کار خود ادامه می دهند و نیازی به اتصال مستقیم به برق ندارند.

نتیجه گیری

قفل های هوشمند با باتری های قابل شارژ نوآوری جذابی در دنیای امنیت منازل به حساب می آیند. با وجود برخی مشکلات که ممکن است در حین استفاده با آن ها مواجه شوید این قفل ها امکانات و راحتی فوق العاده ای را برای کاربران به ارمغان می آورند. اگر به دنبال امنیت و راحتی بیشتری برای خانه خود هستید قطعاً قفل های هوشمند یکی از بهترین گزینه ها هستند.

دکمه بازگشت به بالا