اقتصادی

قوانین تجارت ایران مربوط به ۹۰ سال پیش است

امروزنگار/ خراسان رضوی یکی از مهمترین نکات در رونق تولید، شاخص ارتفاق تجاری است که شامل زیرشاخص هایی مانند راه اندازی کسب و کار، شرایط صدور پروانه ساختمانی، دسترسی به برق، ثبت ملک، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات می شود. و تجارت خارج از کشور اجرای قراردادها و ورشکستگی و تسویه بدهی، آماری چندساله نشان می دهد که کشور ما از این نظر در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد. بر اساس آخرین رتبه‌بندی جهانی بر اساس شاخص تسهیل کسب‌وکار، ایران در بین ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۲۷ قرار دارد. شاید یکی از مهم ترین دلایل آن نبود قوانین به روز باشد که یکی از مهم ترین موانع رونق کسب و کار و تولید است.

امروزنگار در نظر دارد طی سلسله گفت وگوهایی با تعدادی از اساتید و صاحب نظران مربوطه، موانع تولید را از ابعاد مختلف بررسی کند تا با ارائه ایده ها و راهکارهایی برای رفع مشکلات این حوزه گامی رو به جلو بردارد.

سید محسن حسینی پویا، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت وگو با امروزنگار، درباره مشکلات ناشی از به روز نشدن قانون تجارت ایران اظهار کرد: این موضوع مشکلات زیادی را در اقتصاد ایجاد کرده است. صنایع و مشاغل افراد که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به تاریخچه تصویب قانون تجارت در ایران گفت: اولین قانون تجارت در کشور مربوط به سال 1289 بود که به دنبال آن در سال 1304 با تکمیل چندین قانون و در سال 1311 قانون تجارت ایران تصویب شد. این قانون ترجمه حقوق فرانسه است و با اصلاحات قانون فرانسه و منسوخ بودن قوانین ایران در تعارض بود.

حسینی پویا با اشاره به تغییر تعاریف و مفاهیم در قانون تجارت گفت: به روز نبودن اسناد تجاری در تعریف تاجر، ورشکستگی کارخانجات و بنگاه های تجاری، اصلاح اعتبار تاجر ورشکسته. و غیره مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

وی افزود: کلاهبرداری های تجاری و ورود مجدد آن بدون تشریفات به چرخه تجارت یکی از مشکلات قانون تجارت است. وقتی کسی بار اول امتحان را خوب قبول نمی کند، برای بار دوم نباید به راحتی وارد چرخه تجاری شود و برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد کند. حتی قانون قدیمی هم رعایت نمی شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون شرکت ها در سال 1311 تصویب شد، گفت: قانون شرکت های سهامی مربوط به سال 1347 است که به دلیل گذشت زمان باید به روز شود و تجارت باید با سرعت، امنیت و سهولت همراه باشد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی دهه 1370 اقداماتی برای رفع مشکلات قانون تجارت انجام شد و در آن زمان طرحی با عنوان لایحه قانون تجارت به مجلس ارائه شد، اما این پرونده بین ولی فقیه در دست انتشار است. . شورا و مجلس بیش از 16 سال است که در صورت تصویب منسوخ شده است.

قوانین تجارت ایران به 90 سال پیش برمی گردد

حسینی پویا با اشاره به اظهار نظر افراد غیر متخصص در حقوق تجارت گفت: متفاوت است. نظر در مورد قانون تجارت. خود را باور کنند؛ بنابراین مجلس فعلی باید منابع علمی و تجربی برای بررسی این لایحه در مجلس داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران در قانون تجارت الکترونیک قوانین خاصی را تصویب کرده است اما با توجه به اینکه بحث قراردادهای هوشمند در دنیا مطرح است، در ایران خبری از آن نیست.

یکی از اعضای هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به تحریم های اقتصادی علیه کشورمان گفت: . بدون تصویب و رونق تجارت، مشکلات قانون تجارت روشن تر خواهد شد.

حسینی پویا با اشاره به موضوع ورشکستگی در حقوق تجارت خاطرنشان کرد: ملموس ترین مشکل قوانین تجارت در جامعه بحث ورشکستگی است اما به دلیل مشکلات عمیق حقوق تجارت ایران به آن رسیدگی نشده است. قانون و مشکلات مردم بیشتر شده است.

وی گفت: امیدوارم مرجع متشکل از کارشناسان حقوقی، اقتصادی و صنعتی پیش نویسی را تهیه و به صورت بسته به مجلس ارائه کند و بدون دخالت مجلس به تصویب مجلس برسد. اگر به حقوق تجارت به تفصیل پرداخته شود، پایان نخواهد یافت.

این حقوقدان با اشاره به تجارت بین الملل گفت: در تجارت و مبادلات بین المللی پیگیر قراردادهای دوجانبه هستیم اما ایران به دلیل تحریم های اقتصادی و قوانین تجاری قدیمی نمی تواند به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.

حسینی پویا با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید به قانون تجارت توجه کند، افزود: در نظام فعلی مفاهیم تغییر کرده و نمی توان با ابزارهای سنتی وارد عرصه تجارت شد. به روز نبودن قوانین تجارت و مبادلات بین المللی به دلیل رعایت قانون تجارت خارجی برای تجار ایرانی مضر است.

یکی از اعضای هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رابطه با قوانین مصوب صدور چک افزود: لازم الاجرا است. با ادب. “

وی گفت: مهمترین الزام امروز قانون تجارت در ایران اصلاح آن است. زیرا قوانین قدیمی مانند تجارت فعلی نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا