فرهنگ و هنرمعرفی کسب و کار

لیست بهترین فیلم های جدید

صنعت سینما پس از دنیاگیری بیماری مرموز و مرگبار کرونا طی چند سال گذشته وضعیت پایدار و همیشگی‌اش را از دست داد. هالیوود با ترفندهایی تلاش کرد خودش را با وضعیت جدید تطبیق دهد. استودیوها سراغ پلتفرم‌های استریم رفتند؛ بعضی همچون برادران وارنر بسیار سرسختانه‌تر و برخی دیگر با رویکردی محافظه‌کارانه‌تر نوعی توازن میان اکران سینمایی و پخش از پلتفرم‌های استریمینگ را برگزیدند. احتمالا کلیت این فضا به این زودی‌ها تغییر چشمگیری نخواهد کرد اما طی سال میلادی ۲۰۲۳ شاهد اکران و پخش تعداد قابل توجهی فیلم جذاب جدید خواهیم بود؛ در عین حال بسیاری از پروژه‌های قدیمی‌تر به تعویق افتاده هم پس از مدت‌ها انتظار عاقبت رنگ پرده را می‌بینند.

سال ۲۰۲۳ را از نظر سینمایی می‌توان سال اکران تعداد زیادی از بلاک‌باسترهای بزرگ دانست که مخاطبان انتظارشان را می‌کشند. تنوع آثار بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ هم جالب توجه است؛ از آثار تاریخی زندگینامه‌ای و اکشن‌های نفس‌گیر گرفته تا ابرقهرمانی‌های پرمخاطب و انیمیشن‌های محبوب. سینمای سال ۲۰۲۳ هواداران آثار مستقل و روشنفکرانه‌تر را هم دست خالی نخواهد گذاشت، همانطور که عاشقان ژانر وحشت سال جذابی را پیش رو دارند.

لیست بهترین فیلم های جدید

معرفی لیستی از بهترین فیلم های جدید امسال

فیلم سینمایی «بابیلون» یک کمدی-درام تاریخی است که طی دهه ۱۹۲۰ جریان دارد؛ دوره عبور از سینمای صامت و رسیدن به سینمای ناطق. داستان فیلم به ظهور و سقوط چند چهره‌ جاه‌طلب و رویاپرداز در چنین دوره‌ای از تاریخ هالیوود می‌پردازد.

فیلم سینمایی «کاخ» اثر جدید رومن پولانسکی کارگردان پرآوازه و البته پرحاشیه لهستانی است که با توجه به شهرت و نفوذ این فیلم‌ساز در فهرست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ جا گرفته است. «کاخ» یک کمدی سیاه است و داستان آن طی شب سال نوی ۱۹۹۹ در یک هتل مجلل سوییسی اتفاق می‌افتد؛ هتلی که در آن یک مهمانی شام وقایع غافلگیرکننده‌ای را ایجاد می‌کند و زندگی کارگران هتل با مهمان‌های گوناگون پیوند می‌خورد.

«در کابین را بزن» یک فیلم ترسناک روانشناختی است که بر اساس رمان «کابینی در انتهای جهان» ساخته شده و سال ۲۰۲۳ میلادی به نمایش درخواهد آمد. فیلم ماجرایی ترسناک را درباره یک خانواده سه نفره بازگو می‌کند که تعطیلات‌شان را در یک کلبه دورافتاده سپری می‌کنند. این خانواده توسط چهار غریبه گروگان گرفته می‌شوند تا برای پیشگیری از وقایعی که منجر به آخرالزمان می‌شود، دست به فداکاری بزنند. ام. نایت شامالان کارگردان فیلم سینمایی «در کابین را بزن» سال ۲۰۲۱ با فیلم «اولد» فعالیت‌های خود را پیگیری کرد. محبوب‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم این کارگردان اثر ترسناک «حس ششم» (The Sixth Sense) ساخته سال ۱۹۹۹ است.

«مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» سی و یکمین فیلم دنیای سینمایی مارول و دنباله‌ای است بر فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» و «مرد مورچه‌ای و زنبورک.» این اثر ابرقهرمانی به عنوان اولین فیلم فاز پنجم جهان سینمایی مارول اکران خواهد شد. «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی اسکات لانگ و هوپ ون داین را به همراه هنک پیم و جانت ون داین در حال کاوش در قلمرو کوانتومی نشان می‌دهد. آن‌ها در این قلمرو با موجودات عجیب ارتباط برقرار می‌کنند و وارد ماجراجویی متفاوتی می‌شوند که از تصورهای قبلی‌شان فراتر می‌رود.

«کرید ۳»:آدونیس کرید که هنوز در دنیای بوکس جایگاه برجسته‌ای دارد، در زندگی حرفه‌ای و خانوادگی‌اش هم پیشرفت می‌کند. اما وقتی دامیان، دوست دوران کودکی‌ او و اعجوبه بوکس سابق، پس از گذراندن دوران زندان به رینگ برمی‌گردد، ماجرایی جدید از راه می‌رسد. رویارویی این دو دوست سابق، چیزی بیش از یک مبارزه در رینگ بکس است. فیلم سینمایی «کرید ۳» یک درام ورزشی در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ و دنباله فیلم «کرید ۲» است که سال ۲۰۱۸ اکران شد. «کرید ۳» نهمین فیلم در مجموعه سینمایی راکی است و در عین حال اولین فیلم مجموعه بدون حضور سیلوستر استالونه به حساب می‌آید. گرچه استالونه در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده حضور دارد. رایان کوگلر کارگردان فیلم سینمایی «کرید ۱»، از جمله نویسندگان قسمت سوم کرید است و مایکل بی. جردن بازیگر نقش اصلی فیلم خود کارگردانی این اثر را هم برعهده دارد.

فیلم سینمایی «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: افتخار در میان دزدان» یک اثر فانتزی ماجراجویانه است که براساس یک بازی ویدیویی به نام سیاه‌چال‌ها و اژدهایان ساخته شده است. فیلم روایتگر داستان یک دزد و گروهی از ماجراجویان همراه او است که ماجراجویی جذابی را آغاز می‌کنند اما روبه‌روشدن‌شان با برخی افراد به طرز خطرناکی شرایط را برایشان پیچیده می‌کند. پیش از این شاهد اکران یک سه‌گانه سینمایی با عنوان «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان» در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ بودیم اما این اثر سینمایی جدید رابطه با آن سه‌گانه ندارد و در واقع راه‌اندازی مجدد مجموعه به حساب می‌آید.

مارول سال ۲۰۲۳ را با دستانی پر آغاز خواهد کرد اما دی‌سی هم بی‌کار ننشسته و طی این سال میلادی با فیلم «شزم! خشم خدایان» مسیر جهان ابرقهرمانی توسعه‌یافته خود را ادامه می‌دهد و در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ خودی نشان می‌دهد. «شزم! خشم خدایان» دنباله‌ای است برای فیلم «شزم!» ساخته سال ۲۰۱۹ و دوازدهمین اثر دنیای توسعه‌یافته دی‌سی در نظر گرفته می‌شود. در این فیلم گروهی از قهرمانان نوجوان تحت رهبری بیلی بتسون‌ با دختران اطلس مبارزه می‌کنند. دیوید اف. سندبرگ کارگردان قسمت اول مجموعه و هنری گایدن نویسنده آن، هر دو همین نقش‌ها را در قسمت دوم هم برعهده داشته‌اند.

جان ویک، قاتل افسانه‌ای و شکست‌ناپذیر، روز به روز با دشمنان بیشتری مواجه شده و جایزه‌ای که برای کشتنش‌ تعیین شده افزایش می‌یابد. او در چنین شرایطی به مبارزه خود را با سازمان ادامه می‌دهد و به دنبال قدرتمندترین چهره‌های آن نیویورک، پاریس، ژاپن و برلین را زیر پا می‌گذارد. جان ویک در قسمت چهارم با خطرناک‌ترین دشمنانش مبارزه می‌کند. «جان ویک: بخش چهارم» یک تریلر نئونوار اکشن است که مستقیما داستان قسمت سوم مجموعه را ادامه می‌دهد. موفقیت تجاری ادامه‌دار این مجموعه اکشن باعث شده سازندگانش دست از سر این چهره جدید دنیای سینما برندارند و قاتل محبوب سال‌های اخیر را مدام درگیر ماجراجویی‌های جدید کنند.

در قسمت ششم از مجموعه اسلشر ترسناک «جیغ»، چهار بازمانده از جنایت‌های قاتل شبه‌مانند‌ داستان اولیه قصد دارند وودزبرو را برای کلیدزدن یک زندگی جدید ترک کنند. در مجموع اطلاعات چندانی درباره قسمت ششم این مجموعه ترسناک در اختیار نداریم اما می‌دانیم کارگردان‌های قسمت ششم همان کارگردان‌های قسمت پنجم مجموعه خواهند بود. فعلا تا روزی که عنوان دقیق فیلم مشخص شود آن را به نام «جیغ ۶» در نظر میگیریم.

«ماریو»: داستان کلی فیلم همان خط روایی آشنای مجموعه است. یک لوله‌کش به نام ماریو به همراه برادرش لوئیجی در یک هزارتوی زیرزمینی سفر می‌کنند و در تلاش‌اند تا شاهزاده خانم اسیر را نجات دهند. یکی از آثار فهرست که براساس مجموعه بازی بی‌نهایت مشهور «ماریو» ساخته شرکت نینتندو اکران خواهد شد، کریس پرت را به عنوان صداپیشه نقش اصلی به خدمت گرفته است. این فیلم سومین اقتباس سینمایی از مجموعه بازی ماریو است. پیشتر یک انیمه ژاپنی (محصول سال ۱۹۸۶) و یک نسخه لایواکشن آمریکایی (محصول سال ۱۹۹۳) از این بازی‌ها ساخته شده بود.

فیلم سینمایی ابرقهرمانی «نگهبانان کهکشان ۳» دنباله دو قسمت قبلی این مجموعه و در کل سی و دومین فیلم جهان سینمایی مارول است که در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ جا دارد. این فیلم دومین اثر در فاز پنجم مارول خواهد بود و توسط جیمز گان که دو قسمت قبلی را جلوی دوربین برد کارگردانی می‌شود.

«سریع و خشمگین ۱۰»: اطلاعات چندانی از خط داستانی فیلم سینمایی اکشن «سریع و خشمگین ۱۰» فاش نشده است. فعلا می‌دانیم که این فیلم به عنوان دنباله «سریع و خشمگین ۹» سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد، دهمین فیلم اصلی و یازدهمین فیلم کلی مجموعه خواهد بود. این قسمت از مجموعه مجددا بازیگران اصلی را به جز دوئین جانسون در اختیار گرفته است؛ این دومین فیلم مجموعه است که از زمان آغاز حضور جانسون در آن (سال ۲۰۱۱) بدون این بازیگر پول‌ساز و محبوب ساخته می‌شود. بودجه تولید «سریع و خشمگین ۱۰» حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و بر این اساس این فیلم اکشن، پنجمین اثر پرهزینه تمام تاریخ سینما (بدون در نظر گرفتن نرخ تورم) است.

فیلم سینمایی «روی چمن خشک» داستان یک معلم جوان را روایت می‌کند که برای گذراندن ماموریتی اجباری به روستایی دورافتاده در شرق آناتولی رفته است. او که منتظر است به زودی به استانبول بازگردانده شود به تدریج امیدش را از دست می‌دهد. همکار او اما تلاش می‌کند ذهنیت این معلم جوان را تغییر دهد.

فیلم جدید نوری بیلگه جیلان هنرمند مشهور ترک که جوایز متعدد جهانی را در کارنامه دارد از جمله آثاری میان بهترین فیلم‌های ۲۰۲۳ است که نه تنها تلاش می‌کند نگاهی به تأثیرات درونی احساس بیگانگی، حذف از مرکز و زیست در حاشیه داشته باشد، بلکه سعی دارد زندگی دشوار ساکنان مناطق دورافتاده و روابط جغرافیایی، قومی و اجتماعی چنین فضاهایی را بررسی و تفسیر کند. «روی چمن خشک» اولین فیلم نوری بیلگه جیلان پس از «درخت گلابی وحشی» است که سال ۲۰۱۸ اکران شد.

دکمه بازگشت به بالا