اقتصادیمعرفی کسب و کار

مالیات بر ارث چقدر طول میکشد

مالیات بر ارث چیست ؟

“مالیات بر ارث” به مالیاتی گفته می‌شود که به دارایی ها و مایملک باقی‌مانده از یک فرد فوت‌شده تعلق می‌گیرد. مالیات ارث دو نوع است؛ نوع اول از وراث و هنگام واگذاری ارث دریافت می‌شود و نوع دیگر به‌ طور مستقیم از تمامی اموال و ثروت‌های باقی‌مانده از فرد فوت شده اخذ می‌شود.

اعمال قانون مالیات بر ارث در ایران به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. در قانون جدید مالیات بر ارث در ایران، بر کلیه دارایی ها و مایملک باقی‌مانده از متوفی مالیاتی دریافت نمی‌شود و صرفاً وراث موظف‌اند از ارث دریافتی خود مالیات پرداخت کنند. و میزان ونرخ آن بستگی به نسبت آن‌ها با فرد فوت‌شده دارد. این نسبت را در قانون با عنوان طبقه وراث می‌شناسند.

 اظهارنامه مالیات بر ارث

فرار از مالیات بر ارث؛این اظهارنامه‌ها مورد رسیدگی قرارگرفته و پس از ارزیابی اموال و دارایی‌هایی که وراث اعلام کرده اند توسط خود سازمان مالیات و به نرخ روز کسر دیون و هزینه‌های کفن و دفن و … میزان مالیات و نتیجه رسیدگی خود را به وراث ابلاغ می کنند.

بنا به گفته ی حامد امیری هر یک از وارثان نسبت به سهم الارث خود به صورت مستقل ملزم به پرداخت مالیات تعیین شده می گردد و در صورتی که مالیات پرداخت نشود ورثه نمی‌توانند هیچ گونه نقل و انتقال به صورت رسمی داشته باشند.
اداره مالیات ملزم به پرداخت مالیات بر ارث نیست لیکن عدم پرداخت مالیات اموال به ارث رسیده امکان نقل و انتقال آنرا غیر ممکن مینماید و به همین جهت باید گفت مالیات از ارکان اساسی تنظیم سند رسمی است.

در چنین شرایطی با بهره گیری از دانش و تجربیات وکیل مالیات بر ارث می توان بصورت دقیق از حقوق خود مطلع شده و با تکمیل صحیح اظهارنامه مالیاتی از ورود خسارت های احتمالی به خود جلوگیری نمائید.

حامد امیری مشاور حقوقی و آماده ی هرگونه مشاوره تخصصی و قبول وکالت در این زمینه میباشد و میتوانید از طریق راه های درج شده در سایت نسبت به اخذ نوبت اقدام نمائید.

طبقات ارث در قانون طبق قانون

ورثه به سه طبقه تقسیم می شوند:

طبقه اول شامل: پدر مادر همسر و نوه
طبقه دوم شامل: پدربزرگ مادربزرگ خواهر برادر خواهرزاده و برادرزاده
طبقه سوم شامل : عمو عمه خاله و دایی و فرزندان آنها

نکته: درصورتی که در هر طبقه حتی یک نفر ورثه در قید حیات باشد، دیگر طبقات از حیث ارث بردن باطل خواهند شد و هیچ ارثی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

حامد امیری دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت اماده برای ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده و … با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

اموال مشمول مالیات بر ارث

الف اموال متوفی

چنانچه که متوفی یا وارث یا هر دو ایرانی مقیم ایران باشند نسبت به هر یک از وراث از اموال مشمول مالیات بر ارث موضوع ماده ۱۹ این قانون واقع در ایران یا در خارج از ایران پس از کسر مالیات بر ارثی که بابت آن قسمت از اموال واقع در خارج از ایران به دولت محلی که مال درآن واقع گردیده پرداخت شده است به نرخ مذکور در ماده ۲۰ این قانون.

چنانچه که متوفی و وراث هر دو ایرانی مقیم خارج از ایران باشند سهم الارث هر یک از وراث از اموال و حقوقی مالی متوفی که در ایران موجود است به نرخ مذکور در ماده ۲۰ این قانون و نسبت به آن قسمت که در خارج از ایران وجود دارد پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع مال پرداخت شده است به نرخ بیست و پنج درصد
در مورد اتباع خارجی و سایر موارد نسبت به آن قسمت از اموال و حقوق مالی متوفی که در ایران موجود است کلاً مشمول مالیات به نرخ مذکور در ماده ۲۰ این قانون برای وراث طبقه دوم.(ماده۱۷ ق.م.م)

ب اموالی که به موجب وقف یا حبس یا نذر یا وصیت منتقل میشود.

در صورتی که از موارد معافیت مذکور در بند ۳ ماده ۲۴ این قانون نباشد و یا مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد اتفاقی نگردد، به شرح ذیل مشمول مالیات میشود:

الف – در مورد وقف و حبس ، منافع مال هر سال مشمول مالیات به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد بود
ب – در نذر و وصیت اگر منافع مورد نذر و وصیت باشد ، به شرح بند الف و در صورتی که عین مال مورد نذر و وصیت باشد ، ارزش مال طبق مقررات این فصل تعیین و یکجا به نرخ مقرر برای وراث طبقه دوم مشمول مالیات خواهد بود.(ماده ۳۸ ق.م.م)

برای مالیات بر ارث به کجا مراجعه کنیم ؟

نحوه پرداخت مالیات بر ارث

مالیات بر ارث نیز مانند سایر مالیات‌ها باید با پر کردن اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود. وراث تا یک سال پس از انحصار وراثت فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی مالیات بر ارث خود را تکمیل نمایند و به سازمان امور مالیاتی تقدیم کنند.

البته وارثان تنها زمانی مجبور به پرداخت مالیات بر ارث هستند که تصمیم بر تقسیم ارث را داشته باشند و تا زمانی که اموال و دارایی‌ها به نام متوفی باشد، نیاز به پرداخت مالیات نیست

لازم به ذکر است که وراث می‌توانند تنها برای بخشی از آنچه تقسیم کرده‌اند مالیات پرداخت کنند. به‌طور مثال، وراث تصمیم می‌گیرند تا تنها یکی ازدارایی ها را بین خود تقسیم کنند؛ در این صورت تنها برای آن بخش از ارث که بین خود تقسیم کرده‌اند باید مالیات پرداخت نمایند و مالیات مابقی ارث را در زمان تقسیم آن پرداخت کنند.
مالیات بر ارث خانه مسکونی و ملک، بر اساس نرخ روز ارزش معاملاتی ملک مورد نظر است و تأخیر در پرداخت مالیات آن تأثیری در کاهش مالیات پرداختی ندارد و نکته دیگر اینکه هریک از وراث باید جداگانه مالیات بر ارث خود را پرداخت کنند.

حامد امیری وکیل مالیات بر ارث

ممکن است با دیدن ضریب های و نرخ هایی که در مقاله مشاوره حقوقی مالیات بر ارث ذکر گردیده به نظر بیاید که مسائل محاسبه و پرداخت مالیات بر ارث کاری بسیار ساده است اما باید توجه کرد در مبالغ بالا اشتباهات کوچک و تغییرات اندکی در محاسبات و استفاده از یک تبصره می‌تواند میزان قابل توجهی از مالیات بر ارث پرداختی شما را کمتر یا بیشتر نماید.

در چنین شرایطی کاملاً واجب و عقلانی است از معلومات یک وکیل مالیات بر ارث استفاده کرد و از آن بهره برد زیرا وکیل مالیات بر ارث با آشنایی کامل به قوانین و تجربیات خود در این زمینه می‌تواند از ضایع شدن حق شما جلوگیری کند.
بدیهی است اخذ مشاوره قبل از هر اقدام بهترین راهکار در جهت جلوگیری زا تضییع حقوق بوده و راه را برای تسریع روند انجام امور مالیات بر ارث هموار مینماید شما می توانید در جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه اخذ مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی حامد امیری تماس حاصل فرمایید و نسبت به اخذ نوبت اقدام نمائید.

مدارک مورد نیاز فرایند انحصار وراثت

بعد از فوت شخصی باید مشخص شود چه کسانی از او می‌برند تا درباره میراث او تعیین تکلیف شود. به این فرایند که از سوی مراجع قانونی و با تشریفات مشخصی انجام می‌شود، انحصار وراثت می‌گویند. صدور گواهی انحصار وراثت، نیاز به درخواست وراث متوفی یا دیگر اشخاص ذینفع به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی استاین درخواست باید شامل مشخصات کامل محل سکونت درخواست‌ کننده، متوفی، تمامی وراث و نسبت هر یک از آن‌ها با متوفی باشد.

گواهی فوت صادر شده توسط ثبت احوال، رونوشت برابر با اصل شناسنامه ورثه، رونوشت برابر با اصل سند ازدواج زوجه دایمی متوفی، استشهادیه دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نامبرده و گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث نیز از جمله مدارکی است که باید به درخواست انحصار وراثت ضمیمه شود.

چنانچه ارزش اموال متوفی بیشتر از ۱۰ میلیون ریال باشد، شورای حل اختلاف پس از ملاحظه مدارک و با هزینه متقاضی، درخواست وی را یک نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی آگهی می‌کند در صورتی که پس از گذشت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی، کسی به آن اعتراض نکند، بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث، گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. اما در صورت اعتراض، پس از تشکیل جلسه‌ای، تصمیمات لازم برای رسیدگی به دعاوی گرفته خواهد شد.

آیا محروم کردن از ارث، قانونی است؟

در نظام حقوقی ایران، محرومیت از ارث فاقد اعتبار قانونی است. طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی، شخص به موجب وصیت نمی‌تواند ورثه خود را از ارث محروم کند و ماده ۸۴۳ نیز به متوفی فقط امکان وصیت در مورد یک ‌سوم از مال‌اش را داده‌ است.
به محض فوت، متوفی دیگر امکان انجام هیچ‌ گونه اقدام حقوقی را ندارد و تشخیص وارث بودن یا نبودن افراد به عهده قانون است.

سوالات متداول مالیات بر ارث

نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟

محاسبه نرخ مالیات ارث بسته به نوع ارث دریافتی و طبقه وراثت متفاوت است. به‌طورکلی وراث طبقه دوم، دو برابر وراث طبقه اول و وراث طبقه سوم، چهار برابر وراث طبقه اول باید مالیات بر ارث پرداخت کنند.

مالیات بر ارث ملک مسکونی چقدر است؟

مالیات بر ارث ملک برای وراث طبقه اول یعنی پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه متوفی، معادل ۷٫۵ درصد ارزش معاملاتی ملک است.

مالیات بر ارث مغازه چند درصد است؟

مالیات ارث مغازه نیز همچون منزل مسکونی و برای وراث طبقه اول ۷٫۵ درصد ارزش معاملاتی و برای وراث طبقه دوم و سوم نیز به ترتیب ۱۵ و ۳۰ درصد ارزش معاملاتی ملک است

منبع (توربوتکس)

دکمه بازگشت به بالا