عمومیمعرفی کسب و کار

مصرف انرژی در یخچال فروشگاهی

انواع مختلفی از یخچال‌های فروشگاهی وجود دارد اما معمولاً محاسبه میزان مصرف برق یخچال فروشگاهی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. یخچال خانگی روزانه می‌تواند بین 1 تا 2 کیلووات‌ساعت برق مصرف کند اما مصرف برق یخچال‌های فروشگاهی به چه میزانی است؟ چند وات برق مصرف می‌کنند و چه عواملی بر  مصرف آن‌ها تأثیرگذار هستند؟ برای پاسخ به این سؤالات، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

نحوه عملکرد یخچال فروشگاهی

به‌طورکلی، یخچال‌ها با استفاده از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و مادۀ خنک‌کننده (گاز مُبرِد)، دمای پایین را تولید و حفظ می‌نمایند. نحوه عملکرد یخچال فروشگاهی به‌این‌ترتیب است که در مرحلۀ اول سیکل برودت، فشار و دمای گاز مبرد به ‌دلیل متراکم شدن در کمپرسور، افزایش می‌یابد. پس‌ازآن در مرحلۀ دوم، گاز مبرد با فشار و دمای بالا وارد کندانسور می‌شود. این گاز داغ، سپس وارد لوله‌های مسی شده و در معرض هوای بیرون قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، گاز مبرد گرمایش را بر اثر اختلاف دما با محیط از دست می‌دهد و خنک می‌شود. (عمل تقطیر)

در مرحلۀ سوم سیکل برودت، گاز مبرد که همچنان دما و فشار نسبتاً بالایی دارد اما به‌صورت مایع می‌باشد، براثر قدرت موتور به‌حرکت درمی‌آید و قبل از ورود به اواپراتور، توسط شیر انبساط با افت فشار قابل‌توجهی مواجه می‌شود. سرانجام در چهارمین مرحله از سیکل برودت، مبرد وارد اواپراتور می‌شود و با جذب گرمای محیط، باعث پایین آمدن دما و خنک شدن کابین می‌گردد و این سیکل، بی‌نهایت مرتبۀ دیگر تکرار می‌شود.

عوامل مؤثر بر مصرف برق یخچال‌های فروشگاهی:

مصرف برق یخچال فروشگاهی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر مصرف برق یخچال‌ فروشگاهی می‌پردازیم:

  • نوع یخچال یا فریزر:
    یخچال‌های فروشگاهی به‌ دلیل اندازه و حجم بزرگ‌تر، برق بیشتری نسبت به یخچال‌های خانگی مصرف می‌نمایند. این یخچال‌ها برای حفظ غذاها و نگهداری در دمای مناسب، به کمپرسور بزرگ‌تری نیاز دارند که درنتیجه منجر به افزایش مصرف برق می‌گردد. علاوه بر این، این نوع یخچال‌ها باید به‌طور مداوم (حتی در زمان‌هایی که درب آن باز نیست.) در دمای مناسب نگه داشته شوند، که همین موضوع نیز باعث افزایش مصرف برق می‌شود. همچنین، یخچال‌های فروشگاهی به ‌دلیل استفاده از پنل‌های شیشه‌ای و نورپردازی برای نمایش مناسب محصولات، مصرف برق بیشتری دارند.

مجموعه ایران استیل مطابق با سلیقه شما تمامی دستگاه ها و یخچال ها را طراحی و اجرا می کند.

  • محل قرارگیری:
    محل قرارگیری یخچال‌های فروشگاهی نیز می‌تواند تأثیر فراوانی بر مصرف برق آن داشته باشد و در صورت انتخاب جای نامناسب، مصرف برق آن به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال: اگر یخچال در محیطی با دمای بالا قرار بگیرد، برای حفظ دمای مناسب داخلی، نیاز به فعالیت بیشتری نسبت به حالت عادی دارد. همچنین، اگر یخچال در محیطی با رطوبت بالا قرار بگیرد، کارایی آن کاهش می‌یابد.
  • اندازه:
    یکی دیگر از عوامل مؤثر بر مصرف برق یخچال‌ فروشگاهی، اندازه است. یخچال‌های فروشگاهی بزرگ‌تر، می‌تواند محصولات بیشتری را جای دهد و درنتیجه بیشتر کار می‌کند و باعث افزایش مصرف برق می‌شود. علاوه بر این، اندازه یخچال می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و بهداشت محصولات داشته باشد. یخچال‌های فروشگاهی کوچک‌تر، ممکن است توانایی حفظ محصولات در دمای مناسب را نداشته باشند و به‌طور ناخواسته باعث فاسد شدن و هدر رفتن محصولات شوند، درحالی‌که یخچال‌های بزرگ‌تر، محصولات را در دمای مناسب نگهداری می‌نماید و کیفیت و بهداشت آن‌ها را حفظ می‌کند.
  • فصل استفاده از یخچال:
    فصل‌های مختلف سال نیز بر مصرف برق یخچال‌های فروشگاهی تأثیرگذارند. در فصل‌های گرم (بهار و تابستان)، مصرف برق یخچال فروشگاهی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد زیرا یخچال برای نگهداری در دمای مناسب، باید بیشتر کار کند. همچنین، در فصل‌های سرد (پاییز و زمستان)، مصرف برق یخچال فروشگاهی به‌طورکلی کمتر است زیرا یخچال به ‌دلیل دمای محیط اطراف، کمتر کار می‌کند.
  • نحوه استفاده از یخچال:
    باز و بسته کردن درب یخچال فروشگاهی نیز می‌تواند بر مصرف برق آن تأثیر بگذارد. برای کاهش مصرف برق، بهتر است درب یخچال فروشگاهی را به‌ مدت کوتاهی باز نگه‌داشت و در هنگام بارگذاری و برداشتن محصولات، سرعت‌ عمل را افزایش داده و درب را به‌سرعت بست. همچنین، استفاده از ترمز درب نیز می‌تواند باعث کاهش مصرف برق شود.

تنظیم دمای مطلوب:
تنظیم دما به‌گونه‌ای که دمای داخل یخچال در محدوده مطلوب قرار گیرد، می‌تواند باعث کاهش مصرف برق یخچال‌های فروشگاهی شود. اگر دما بیش‌ازحد پایین باشد، مصرف برق آن افزایش می‌یابد زیرا یخچال برای رسیدن به دمای داخلی مطلوب، باید بیشتر کار کند. به‌عنوان‌مثال: اگر درجه حرارت یخچال، صفر درجه سانتی‌گراد باشد، مصرف برق آن حدود 20 درصد بیشتر از مصرف یخچالی با درجه حرارت 5 سانتی‌گراد خواهد بود.

به‌علاوه،  اگر دمای یخچال بیش‌ازحد بالا باشد، ممکن است محصولات داخل آن تحت تأثیر قرار بگیرند. به‌طورکلی، درجه حرارت داخل یخچال فروشگاهی باید بین 0-5 درجه سانتی‌گراد باشد تا محصولات در دمای مناسبی نگهداری شوند.  همچنین، برای کاهش مصرف برق، بهتر است درجه حرارت را بین 3-5 درجه سانتی‌گراد تنظیم نمود، چون یخچال برای رسیدن به دمای مطلوب کمتر کار می‌کند و مصرف برق آن کاهش پیدا می‌نماید.

میزان مصرف برق یخچال فریزر چه قدر است؟

اگرچه یخچال فریزر دارای مصرف برق بهینه ای است، اما دستگاهی است که به صورت مداوم از برق استفاده می کند. از این رو اطلاع پیدا کردن از میزان مصرف برق یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی 18 درصد از میزان مصرف برق وسایل خانگی، مربوط به یخچال است. یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی تعیین مصرف برق یخچال، مدل و اندازه آن است. در همین راستا می توان گفت که به طور میانگین برق مصرفی یخچال ساید بای ساید سالی 250 تا 470 کیلووات، یخچال معمولی 170 کیلووات و یخچال فریزر جدا از هم 170 تا 360 کیلووات در ساعت می باشد. شما می توانید این اعداد را به صورت دقیق در دفترچه راهنمای یخچال خود نیز مشاهده نمایید.

یخچال چند آمپر برق مصرف میکند؟ در صورتی که در دفترچه راهنمای یخچال فریزر شما میزان مصرف برق دستگاه ذکر نشده است، می توانید با انجام عملیاتی ساده اقدام به محاسبه مصرف انرژی دستگاه خود نمایید. به طور کلی واحد اندازه گیری مصرف انرژی برق کیلووات بر ساعت است. در صورتی که قصد داریم برق مصرفی یخچال خود را محاسبه کنید، باید بررسی کنید که دستگاه شما چند کیلووات انرژی در هر واحد مصرف می کند.

به عنوان مثال در صورتی که پس از بررسی متوجه شدید 100 وات است، باید آن را در میزان فعالیت دستگاه مثلا سه ساعت ضرب نمایید و در نهایت نتیجه به دست آمده را تقسیم بر عدد 1000 کنید. با انجام این کار می توانید به راحتی مقدار مصرف برق یخچال خود را به دست آورید.

دکمه بازگشت به بالا