عمومی

مه پاش خانگی چیست؟

دستگاه های مه پاش معمولاً به عنوان دستگاه های خنک کننده و تنظیم کننده رطوبت شناخته می شوند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها مه پاش خانگی است. دستگاه های مه پاش را می توان هم در داخل و هم در فضای باز استفاده کرد تا فضاها را خنک و خشک نگه دارد. مه پاش خانگی بسیار کاربردی و ارزان است.

اتومایزرها در اندازه های مختلف، هم صنعتی و هم اتومایزرهای بسیار بزرگ و همچنین در انواع کوچکتر و با کارایی کمتر برای استفاده در فضاهای بسته مانند گلخانه ها تولید می شوند. این دستگاه با آب محیط را خنک می کند و قطرات بسیار ریز را به اطراف آن می ریزد. اتومایزر در هوای گرم تابستان و بیرون و زیر نور خورشید به خوبی کار می کند.

شاید این نوع دستگاه ها را در خارج از رستوران ها و کافه ها دیده باشید، اما نمی دانستید که از دستگاه های ضد مه برای مصارف خانگی و صنعتی نیز استفاده می شود. در این مقاله به نحوه عملکرد مه‌پاشی خانگی می‌پردازیم.

مه خانگی

مه پاش خانگی وسیله خنک کننده ای است که بدون نیاز به برق یا انرژی دیگری و تنها با استفاده از جریان آب، محیط را خنک می کند. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ مه پاش ها دارای فیلترهای ذرات بسیار ریز هستند که از طریق آن قطرات آب به ذرات بسیار ریز تبدیل می شوند و به گونه ای در اطراف محیط پخش می شوند که به طور معمول روی سطوح ته نشین نمی شوند و اثر خیس شدن از خود به جای می گذارند.

گفته می شود طی این فرآیند، قطرات آب به پودر تبدیل می شوند. من دیگر نمی توانم یک قطره آب را ببینم و فقط یک هاله مه آلود از دستگاه می آید. آنها در واقع ذرات ریز آب هستند. قطر این ذرات بسیار کوچک است و بسته به نوع دستگاه می تواند از 75 تا 200 میکرون متغیر باشد.

خروجی دستگاهی که این سوراخ های کوچک را دارد به جریان آب از لوله دستگاه متصل می شود و وقتی آب به لوله رسید آن را به صورت پودر خارج می کند. این عملکرد باعث می شود فضا چه در حالت بسته و چه باز با حرارت ملایم خنک شود و حس بسیار دلپذیری ایجاد کند.

برنامه مه پاش خانگی

یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه رطوبت ساز در خانه خنک کردن حیاط یا محوطه ای است که گیاهان در آن نگهداری می شوند. زیرا بسیاری از گیاهان برای رشد خوب باید در محیطی مرطوب با دمای نسبتاً پایین قرار گیرند. علاوه بر محیط باز کافه ها و رستوران ها، می توانید این نوع سحابی ها را در گلخانه ها نیز ببینید.

میسترهای گلخانه به سقف متصل می شوند و می توان آنها را کاملاً کنترل کرد تا با نیازهای رطوبت و خنکی گیاهان مطابقت داشته باشد. مقدار و روش آبیاری گیاهان متفاوت است، بنابراین میستر در گلخانه سطح گیاهان را مرطوب نمی کند و فقط رطوبت و خنکی را تامین می کند.

اگر خانه، باغ یا حیاط کوچکی در خانه دارید، استفاده از این وسیله برای تامین رطوبت و خنک کننده گیاهان می تواند بسیار مفید باشد. زیرا گاهی اوقات گرما و خشکی هوا در تابستان برای گیاهان بسیار سخت است و ممکن است برگ های آنها کاملا خشک شود. اما با رطوبت داخلی، رطوبت و خنک کننده لازم به آنها داده می شود و نگران نباشید که گیاهان شما در گرمای تابستان می میرند.

مزایای استفاده از نبولایزر در خانه

همانطور که گفته شد مه پاش های خانگی کاربردهای زیادی دارند و انواع مختلف می توانند بسیار مفید باشند. به طور کلی می توان از مزایای مه پاش در شرایط زیر استفاده کرد.

خنک سازی فضای باز کافه ها و رستوران ها، ویلاها، باغ ها و حیاط ها، استخرها و سوناها، ایجاد خنکی در سواحل در فصل گرما، زدودن گرد و غبار معادن با مه صنعتی، دفع حشرات در محیط های مختلف و تضمین دما. رطوبت لازم در گلخانه ها که قبلا در مورد آن صحبت شد.

از آنجایی که مه پاش خانگی نیازی به برق، برق و … ندارد و صرفاً با آب کار می کند، می تواند مقرون به صرفه ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای ایجاد رطوبت و سرمایش در محیط و فضای باز باشد. همچنین در صورت نصب نبولایزر در بیرون، نوردهی فضا تحت تأثیر قرار نمی گیرد و زیبایی محیط را از بین نمی برد.

شیلنگ ها را می توان در دو طرف قرار داد مانند مه پاش ها و آبپاش ها نیز بسیار کوچک هستند و مشکل بصری برای فضا ایجاد نمی کنند. تنها اثری که از خود به جا می گذارند رطوبت و خنکی مطبوع است.

برخی افراد مرطوب کننده های خانگی را از نظر مصرف آب غیراقتصادی می دانند زیرا آب زیادی مصرف می کنند. البته بهتر است بدانید که سمپاش به دلیل راندمان خنک کنندگی محیطی بالا، آب بسیار کمی مصرف می کند. به نظر می رسد مقدار زیادی آب از سمپاش خارج می شود، احتمالاً به صورت قطرات غبار.

اما میزان آب خروجی از دستگاه کم است و با تبدیل قطرات آب به گرد و غبار قابل مشاهده است. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که برای تنظیم جریان آب ورودی به شیلنگ های دستگاه باید از پمپ آب برای کنترل میزان آب ورودی به دستگاه استفاده کرد. بنابراین نصب مه پاش خانگی گزینه مناسبی برای خنک سازی محیط است.

اجزای دستگاه رطوبت ساز خانگی

اجزای یک مه پاش خانگی بسته به نوع کاربرد و سازنده آن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی دستگاه مه پاش از یک شلنگ برای انتقال آب، یک نازل برای توزیع آب، یک پایه نازل، یک شیر برای کنترل جریان آب، یک فیلتر و یک پمپ آب برای تنظیم جریان ورودی تشکیل شده است.

داشتن یک پمپ مه پاش می تواند بسیار مفید باشد. با ورود آب تحت فشار بیشتر به محفظه مه پاش، ذرات ریز آب پودر می شوند. اگر فشار آب ورودی در ابتدا کم باشد، ذرات آب ممکن است پس از خروج از نازل، یک رد مرطوب باقی بگذارند.

مهمترین قسمت مه پاش نازل است که قطرات آب را به صورت ذراتی با قطر 75 تا 200 میکرومتر و منافذ بسیار ریز خرد می کند و در نتیجه به اصطلاح آب را به صورت پودر آزاد می کند. این اقدام علاوه بر حفظ رطوبت می تواند در کاهش 10 تا 15 درجه ای دمای محیط بسیار موثر باشد.

مراقبت و نگهداری مه پاش جلو

آبپاش خانگی مانند بسیاری از ابزارها و لوازم دیگر اطراف شما برای دوام بیشتر و انجام درست کار خود نیاز به نگهداری و مراقبت مناسب دارد. در زیر در مورد نکاتی صحبت خواهیم کرد که باعث افزایش طول عمر دستگاه مه شکن و عملکرد بهتر آن می شود.

به این دلیل که برخی از قسمت های رطوبت گیر خانگی فلزی بوده و در تماس دائمی با آب هستند. بنابراین زنگ زدگی باید هر از چند گاهی بررسی شود، در غیر این صورت می توانید از قطعات استیل ضد زنگ استفاده کنید. همچنین تمامی قسمت های دستگاه از محل اتصال به پمپ تا خروجی آب باید محکم و به درستی نصب شوند تا سایر قسمت ها دچار مشکل نشوند. برای اطمینان از اینکه اینطور نیست، می توانید برای نصب اولیه این رطوبت گیر خانگی از یک متخصص حرفه ای استفاده کنید.

شما باید اندازه محیط مورد نظر خود را در نظر بگیرید و چه تعداد نازل و شلنگ خروجی آب برای مرطوب کردن و خنک کردن این محیط مورد نیاز است. اگر تعداد نازل ها کمتر باشد، فرآیند کاهش دما و افزایش رطوبت محیط به درستی انجام نمی شود و در صورت بیشتر بودن، رطوبت هوا بیش از حد افزایش یافته و قطرات آب خیس می شوند. روی سطح بمانید

همچنین باید به میزان آب ورودی به پمپ و میزان خروجی نازل مه پاش دقت کرد. زیرا هر چه پمپ قوی تر یا خروجی نبولایزر بیشتر باشد، مصرف آب نیز بیشتر می شود. موضوع مهم دیگر در حفظ رطوبت خانه این است که به دلیل وجود حلال های مختلف در آب شهری، فیلترها و نازل های خروجی مسدود می شوند و قدرت تولید آب را کاهش می دهند.

بنابراین بسیار مهم است که به طور مرتب نازل و فیلترهای دستگاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده رسوب آن را بردارید. همچنین اگر از پمپ آب برای مه پاش خود استفاده می کنید، باید روغن آن را به صورت دوره ای تعویض کنید.

دکمه بازگشت به بالا