اقتصادی

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

رئیس بانک مرکزی ترکیه گفت کشورش یکی از بهترین سیستم های بانکی دنیا را دارد!

رئیس بانک مرکزی ترکیه که در نشست مدیران ارشد بانکی حضور داشت در پایان جلسه خود به خبرنگاران گفت: بخش بانکی این کشور بسیار قوی است. شهاب کاوچی اوغلو – وی با توصیف نظام بانکی کشور به عنوان یکی از موفق ترین نظام های بانکی در جهان، گفت: در نشستی که با مدیران بانکی داشتیم، طیف وسیعی از موضوعات از جمله تورم، سیاست های پولی و توسعه اقتصاد جهانی را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس بانک مرکزی ترکیه پیش از این با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد وضعیت بازار ارز دیداری غیرعلنی داشته است. پس از تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی مبنی بر کاهش 2 درصدی نرخ بهره، ارزش لیر به طور بی سابقه ای کاهش یافت.

بانک مرکزی ترکیه هفته جاری با انتشار بیانیه ای از نرخ های غیرواقعی در بازار ارز انتقاد کرد و گفت که این نرخ ها با واقعیت های زیربنایی اقتصاد ترکیه مطابقت ندارد.

شاخص های اقتصاد کلان ترکیه به طور فزاینده ای برای بازیگران اقتصادی نگران کننده شده و تمایل آنها را برای تبدیل لیر به دلار تقویت کرده است. با افزایش تورم، بیکاری افزایش می‌یابد و اگر مقامات ارشد دولت اردوغان مدعی نرخ‌های بهره پایین‌تر شوند، احتمال تورم بالاتر وجود دارد. تورم در ترکیه تا پایان اکتبر بیش از 19 درصد بود.

در حال حاضر هر دلار بالای 12 لیر قیمت دارد. کاهش اخیر ارزش پول ملی ترکیه به تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور علیه سیاست های دولت اردوغان منجر شده است. اردوغان که نرخ های بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می داند، بارها از تصمیم او برای کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. پیش از انتصاب، رئیس بانک مرکزی ترکیه سابقه طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا