اقتصادی

وعده کاهش تورم چه شد؟!

علی رغم آماری که از وضعیت تورم در کشور حاکی از آن است که نرخ دو رقمی و رو به افزایش است و سال گذشته هدف تورم محقق نشده است ، طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی ، تورم باید تغییر می کرد و دانش این روزها. از این موضوع خبری نیست.

به گزارش امروزنگار ، در اواخر بهار سال گذشته ، بانک مرکزی آمادگی خود را برای اجرای سیاست هدف گذاری تورم اعلام کرد و در این راستا ، نرخ تورم را برای یک دوره 22 ساله با دامنه مثبت و منفی دو درصد تعیین کرد. نکته ها.

به همین منظور ، تمرکز اصلی این بانک در سیاست پولی سال گذشته ، هدف گذاری تورم بود و برای دستیابی به این هدف ، از ابزارهای مدیریت نرخ بهره در بازار آزاد استفاده کرد.

در همین حال ، اقتصاددانان گفتند كه كمك دولت ، كاهش کسری بودجه ، پنهان نماندن کسری بودجه ، موفقیت بانك مركزی در عملیات بازار آزاد و تمركز بر نرخ بهره و تورم برای كمك به تورم 22 درصدی بانك مركزی لازم است.

با این حال بررسی آماری از وضعیت تورم در سال گذشته نشان می دهد که نرخ تورم سالانه خانوارها در مارس سال گذشته به 3.8 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل (فوریه) 2.8 درصد افزایش نشان می دهد.

ادامه تورم دو رقمی در اقتصاد ایران

همچنین ، نرخ تورم نقطه ای در مارس به 1.8 رسیده است. به عبارت دیگر ، خانوارها به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از ماه مارس برای “خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان” هزینه کرده اند.

از سوی دیگر ، روند صعودی تورم در دو ماه اول سال جاری ادامه داشت. همانطور که برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده اند ، نرخ تورم در آوریل از 50 درصد فراتر رفته و آخرین اطلاعات مرکز آمار در مورد نرخ تورم در ماه مه نشان می دهد که این متغیر از 41 درصد فراتر رفته است.

با این تفاسیر ، نه تنها بانک مرکزی نتوانست به تورم 22 درصدی دست یابد ، بلکه در کنترل رشد این متغیر نیز نتوانست همزمان رشد رشد قیمت را مهار کند. این مورد در مورد بی نظمی های بازار کالا وجود دارد.

در همین راستا ، رئیس کل بانک مرکزی تأثیر شیوع ویروس کرونا در درآمد ارزی و دولت و فشار حداکثر ایالات متحده بر اقتصاد ایران را از دیگر عوامل و دلایل عدم دستیابی به تورم هدفمند اعلام کرد.

همچنین ، به گفته وی ، افزایش نرخ ارز به 32000 تومان باعث شد که هدف تورم محقق نشود ، زیرا بانک مرکزی پیش بینی می کرد که نرخ دلار در سیستم نیما 17000 تومان باشد تا تورم دست یابد 22٪ .

علاوه بر این ، در حالی که اقتصاددانان تنها نیروی محرکه تورم را ایجاد پول در یک رشته مالی در بانک ها می دانند ، همتی معتقد است تا زمانی که عدم تعادل بین بودجه و صادرات و واردات برطرف نشود ، تورم از بین نخواهد رفت.

عملکرد بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای متمرکز بر تورم

در ایران ، برای دستیابی به تورم هدف ، سه ابزار وجود دارد: نرخ ارز ، نرخ نظارتی و حجم کنترل ها. به گفته رئیس کل بانک مرکزی ، نرخ ارز برای تورم 17000 تن تعیین شده بود ، اما با شوک های ارزی که متمرکز بر تورم بود و تورم متمرکز شد ، مانع این امر شد و بانک مرکزی توضیحی در مورد علت و نحوه تعیین نرخ ارز نداد. با 17000 تومان.

از سوی دیگر ، قانون یا نرخ بهره ابزار دیگری در راستای هدف قرار دادن تورم پایین در اوایل سال گذشته بود. در ابتدای راهرو ، نرخ بهره بین بانکی حدود 4 درصد بود ، اما به تدریج به 14 درصد افزایش یافت.

نرخ سقف آن نیز 22٪ و نرخ تعادل آن 18٪ تعیین شده بود که متناسب با رشد نقدینگی نبود و به دلیل تأثیر تغییرات نرخ بهره بین بانکی در بازار سرمایه ، ممکن است موفق نشود. این موضوع

آخرین ابزاری که بانک مرکزی از آن استفاده کرد اجرای سیاست کنترل کمی در ترازنامه بانک ها بود که تاکنون برای ارزیابی عملکرد این سیاست منتشر نشده است.

بنابراین ، در حال حاضر ، تصویر روشنی از عملکرد بانک مرکزی و نحوه استفاده از ابزارهای هدف گذاری تورم وجود ندارد و طبق آخرین بیانیه همتی ، پیش بینی می شد که هدف گذاری تورم برای سال 1403 تنظیم و به زودی اعلام شود ، اما این موضوع همچنان گزارش نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا