سلامت و تندرستی

پاکستان بیشترین تعداد مبتلایان به هپاتیت C را در جهان دارد

پاکستان در حال حاضر بیشترین جمعیت بیماران هپاتیت C را در جهان دارد.

بر اساس آمار رسمی امروزنگار، نزدیک به 10 میلیون بیمار مبتلا به این ویروس در پاکستان وجود دارد که استفاده از سوزن های آلوده و خدمات غیربهداشتی پزشکی از مهم ترین عوامل ابتلا به این افراد است.

بر اساس گزارش مرکز تجزیه و تحلیل بیماری های ایالات متحده (CDA)، تقریباً نیم میلیون عفونت جدید بین سال های 2015 تا 2021 در پاکستان شناسایی شده است.

مقامات بهداشت پاکستان اعلام کردند که این یافته ها نتیجه یک تحقیق دو ساله است که به طور مشترک توسط مرکز تجزیه و تحلیل بیماری های ایالات متحده و ادارات بهداشت پاکستان انجام شده است.

یک اپیدمیولوژیست گفت: پاکستان اکنون میزبان بیشترین جمعیت مبتلایان به هپاتیت C در جهان است که حتی از چین، هند و نیجریه پیشی گرفته است.

این بیماری منتقله از راه خون، که در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی کبدی ایجاد کند، انتظار می رود سیستم بهداشت عمومی پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناسان بهداشت می گویند استفاده مجدد از سوزن و سرنگ، تزریق خون بدون فیلتر، استفاده از تیغ توسط آرایشگران و ابزارهای جراحی غیربهداشتی در دندانپزشکان از دلایل اصلی شیوع هپاتیت C در پاکستان است.

این کشور همچنین دارای یکی از بالاترین نرخ های سرانه IV در جهان است.

یک مقام بهداشتی پاکستان گفت: متاسفانه در زمینه پیشگیری از عفونت ضعیف هستیم. همچنین زنان باردار برای هپاتیت B واکسینه نمی شوند و در نتیجه این ویروس از مادر به کودک منتقل می شود.

به گزارش یاهو نیوز، سیل اخیر در پاکستان با آسیب رساندن به نزدیک به 900 مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر این کشور و قرار گرفتن 75000 زن باردار در معرض عفونت، وضعیت را بدتر کرد.

هپاتیت C اغلب علامتی ندارد، اما عفونت مزمن بعد از چند سال باعث ایجاد اسکار کبد و سیروز کبدی می شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به سیروز نارسایی کبد، سرطان کبد یا عروق بسیار متورم در مری و معده دارند که می‌تواند منجر به خونریزی تا مرگ شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا