سلامت و تندرستی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید ، افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی از سلولهای پوستی خود رشد می کنند. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی اساسی در تحقق این ایده برداشته اند. آنها با موفقیت پیوند کبدهای کوچک از سلولهای پوست انسان به موشها را گرفتند.

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیمار کمک کند ، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از این موانع عدم اهدا کننده است و مانع دیگر این است که سیستم ایمنی گیرنده ممکن است در صورت پیدا کردن عضو اهدا کننده ، از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد می کند رشد کند. این کار می تواند زمانی انجام شود که بیمار نیاز به پیوند عضو داشته باشد. سیستم ایمنی بدن این عضو را رد نمی کند زیرا سلولهای خاص خود را تشخیص می دهد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش که تمام سلولهای آن را از دست داده بود کشت داده شدند. بنابراین ، چارچوبی برای اتصال سلولهای جدید به آن و حفظ ساختار اصلی اندام باقی مانده است.

دانشمندان سپس رودخانه های کوچک را به پنج موش پیوند داده و شرایط آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. مطالعات نشان داده است كه كبد جدید در همه موش ها كار می كند.

دانشمندان دریافتند که این رودخانه ها اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کنند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون را در موش ها شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این آزمایش به راحتی انجام نشده است زیرا در جریان خون در اطراف بافت همبند موش 5 مشکل وجود دارد. موشها همچنین برای مقاومت در برابر رد پیوند عضو مهندسی شدند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی این پروژه گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین ارگان های اهدا شده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا