سلامت و تندرستی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

توسط شفافدکتر گفت: ما در ایران هستیم. بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. چرا که ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بدنه های ابرقدرت و ظلم را می لرزاند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال حفاظت مقدس برگردیم، می بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ در همان زمان انجام می شود.

وی گفت: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، عروق کرونا ویروس و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا، دوران باشکوهی از حفاظت مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بود. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و کشته حضور داشتند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه پر رونق در جهان است. جامعه پزشکی گنجینه زلال علم و دانش کشورمان است. ما نه تنها در کشورمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه کشورهای همسایه برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که به روزترین دانش بشری را در علوم پزشکی خود داریم. اما دشمن رزمی به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد بودیم. که گروه پزشکی مورد حمله مرگبار قرار گرفت. ما حتی این حمله را از درون دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در تاج شکوفا شد. در تاج، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می کنند، اما در تاج شکست خورده اند و در رسانه ها دیده ایم که چه تعداد از بیماران روی زمین ماندند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی. که از بیمار گریخت، اما کرونا و سربلندی ما در تاریخ نقطه عطفی است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری ایثار و هویت خود را به نمایش گذاشتند و شهید گرانقدری را تقدیم کردند که بر درخت تنومند انقلاب آب ساخت. درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق کرونا ویروس، شاهد فداکاری کادر درمانی با 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. همزمان با رئیس بیمارستان در کراون به خصوص در اوج وحشتناک مرداد که تقریباً 50000 مورد در روز داشتیم، 700 مرگ و 15000 بیمارستان و 7000 تا 8000 بیمارستان در ICU داشتیم، پرستاران را دیدیم. نمی توانستیم یک دقیقه آرام بگیریم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا می کردند.

او گفت: “ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را به مردم نمایان نشان دهند.” سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نمی شود. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته ای که امروز باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصصی و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. موضوع دیگر حضور دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار مردم را به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این سوال و داستان باید سازماندهی شود. در کرون توانسته ایم در مواردی از این طریق خدمات ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه های پرستاری نیز اظهار داشت: در ابتدای کار به این موضوع اعتقاد کامل داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری وزیر بهداشت خواسته ام این موضوع را پیگیری و نهایی کنند. از آنجایی که ما در حکم مقام معظم رهبری استدلال می کنیم و حکم شرعی است، رعایت آن بر ما واجب است. برای تغییر داستان، افرادی آمدند و در شرایط کرونا جان خود را از دست دادند و حالا که کرونا سبک‌تر شده است، باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم ادامه آموزش گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم که این کار را انجام دهد. آموزش ها باید به روز شوند. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز حائز اهمیت است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شده و پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت گفت: باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. در صورتی که اصلاً غیر پرستاران در این بخش استخدام شوند، قبول نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید درست باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسن زدند و ما تقریباً 110 میلیون دوز واکسن دریافت کردیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این متعلق به تلاش همه است و باعث افتخار بود.

دکمه بازگشت به بالا